About

Over ons

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is een halfjaarlijks evenement met catwalkshows en exposities over Nederlandse en Belgische mode. Fashionweek.nl is ook een online magazine met nieuws, interviews en achtergrondartikelen over de Nederlandse mode-industrie, over innovatie, technologie en duurzame stromingen in mode, Nederlandse en Belgische modeontwerpers en opkomend talent van de lage landen.

Innovatieve Initiatieven

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam begon in 2004 als een initiatief om Amsterdam op de kaart te zetten als een bruisende en internationaal georiënteerde bestemming voor de mode. Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam biedt ook een podium voor innovatieve initiatieven, afkomstig van de vele start-ups en de zeven zeer geprezen modeacademies in Nederland. De organisatie wil ook de Nederlandse invloed in de wereld van mode en design over het voetlicht brengen. 

Connect, Grow, Celebrate

De organisatie heeft drie waarden die ten grondslag liggen aan de halfjaarlijkse evenementen. Connect, Grow en Celebrate. Connect staat voor het dichten van de kloof tussen commercie en creativiteit. Grow staat voor het uitwijzen van de Nederlandse mode-industrie op internationaal niveau en Celebrate staat voor het feit dat we het modetalent in Nederland moeten vieren. Om aan deze waarden te voldoen bestaat Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam uit verschillende programma’s.

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is een combinatie van modeshows van opkomende talenten, ontwerpers en commerciële labels en merken. Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam biedt een breed en divers programma bedoeld voor de modeprofessionals en hun relaties. Elke editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam trekt de aandacht van zowel nationale als internationale pers en inkopers. Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam wordt tweemaal per jaar georganiseerd in de Westergasfabriek in Amsterdam: de lente/zomer-editie in juli en de herfst/winter-editie in januari.

Fashion LAB

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam wil met Fashion LAB een bijdrage leveren aan het innovatieklimaat in Nederland en de ontwikkeling van de Nederlandse mode-industrie. Fashion LAB – een laboratorium voor talent en innovatie – is een voortdurend programma bestaande uit catwalkshows tijdens de week en een reeks van workshops, lezingen en presentaties die innovatie aanmoedigen en jonge ondernemers steunen door het hele jaar. Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam heeft het doel jongeren de kans te geven om hun eerste stappen te zetten in een professionele modecarrière. Door het steunen van jonge ontwerpers die deelnemen aan Fashion LAB, helpt Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam om hun ultieme droom te realiseren: een bekende modeontwerper worden.

Future Generation

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam heeft internationale erkenning gekregen voor haar initiatieven omtrent het versterken van Nederlandse mode-industrie, het stimuleren van interdisciplinaire samenwerkingen, het zoeken van nieuwe technologieën en het onderhouden van de biodiversiteit van onze planeet door de voortdurende zoektocht naar duurzame en technologische oplossingen in mode. Future Generation is een terugkerende expositie om de toekomst te onderzoeken. Het is een toekomst die hoop en oplossingen brengt in haar technologische verfijning. Elke laag van de mode-industrie heeft de potentie voor enorme vooruitgang: tijd, mensen, talent en het ecosysteem.

Lichting

Lichting is de mode-industrieprijs die sinds 2007 elk jaar uitgereikt wordt aan de meest veelbelovende afgestudeerden in de mode in Nederland. Het concept is simpel: de grootste talenten van de beste zeven Nederlandse modeacademies staan samen in één centrale catwalkshow om zich te presenteren aan de kritische modepers en -industrie. Lichting is een initiatief van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en HTNK fashion recruitment & consultancy. 

Raad van Advies

Elke seizoen ontvangt Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam tientallen deelnameaanmeldingen van ontwerpers van over de hele wereld. De moeilijke selectieprocedure wordt gedaan door zes modezwaargewichten in de Raad van Advies. Elk lid is aangesteld op basis van zijn of haar unieke achtergrond in mode: Joanne Schouten, Frans Ankoné, Liesbeth in ’t Hout, Peter Stigter, Rachid Naas en Peter Leferink.

Organisatie

FashionWeek Nederland – zowel evenement als platform – is een initiatief van Telegraaf Media Groep N.V. 
 

Huisregels

Komt u naar de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam? Daar zijn wij zeer verheugd mee. Neem wel even onze huisregels door. 

Contact

Als u in contact wilt komen met ons, neem dan contact op met ons kantoor.

FashionWeek Nederland
Basisweg 30
1043 AP Amsterdam
Mail: info@fashionweek.nl
Telefoon: 020 684 2878

Pers

Amsterdam FashionWeek is de naam van de overkoepelende organisatie van het tweejaarlijkse event Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en het online platform fashionweek.nl.

Voor vragen of meer informatie over de activiteiten van Amsterdam FashionWeek en persaccreditaties voor aankomende catwalkshows, kun je contact opnemen met ons PR-team.

Lot of Brands / Amsterdam FashionWeek: pers@fashionweek.nl | 06 33 93 93 03 
Amsterdam FashionWeek (kantoor): 020 684 28 78