ADVERTISEMENT

BYBORRE ontwerpt habijt voor Dominicanen

“Als de Dominicanen over straat gingen, wilden ze juist gewoon zijn, níet opvallen. Ironisch genoeg is dat in 2017 wat zo’n habijt juist wel doet."

Het Nederlandse label BYBORRE, onder leiding van Borre Akkersdijk, gaat als een speer. Borre studeerde in 2009 af aan de Design Academy in Eindhoven, won de MINI Young Designer Awards, liep stage bij Lidewij Edelkoort, werkte en woonde in Parijs en merken als Louis Vuitton en Nike klopten aan voor zijn visie en conceptontwikkeling. Met de herinterpretatie van de habijt gaat hij nu terug in de tijd.

In 2016 was het achthonderd jaar geleden dat Dominicus de Orde der Predikers oprichtte, iets dat niet onopgemerkt voorbij kon gaan, vonden de Dominicanen in Nederland én communicatiebureau Johnny Wonder. Ze benaderden moderne zinzoekers; van schrijvers tot bierbrouwers, ontwerpers en radiomakers. Zo ontstond een samenwerking met BYBORRE, die werd gevraagd een herinterpretatie van het habijt te maken. Het zwarte mantel over een wit gewaad leek eeuwenlang onveranderd. Daarom leek het alle partijen leuk om te zien hoe het eruit zou kunnen zien anno nu, uitgaande van dezelfde functie en symboliek.

Open sourcecollectie

De New Habit-collectie is een open sourcecollectie, die overal ter wereld geproduceerd kan worden met materiaal dat ter plekke beschikbaar is. Voor Nederland werd gekozen voor water- en vuilafstotende technische stoffen, maar in Afrika is het mogelijk om andere materialen en afwerkingen te gebruiken. De collectie bestaat uit twaalf habijten die combineerbaar zijn naar eigen inzicht. De items zijn voorzien van veel zakken en een kap om je te beschermen tegen barre weersomstandigheden.

Match BYBORRE en de Dominicanen

In eerste instantie wees BYBORRE het verzoek af. “Religie is iets waar BYBORRE zich niet mee bezighoudt. Maar hoe meer onderzoek we deden naar de Dominicanen en het habijt, hoe spannender we het eigenlijk vonden”, aldus Borre. “We kwamen in het onderzoek naar dit project heel veel thema’s tegen waarmee we bij BYBORRE ook bezig zijn. Thema’s die heel logisch voelen, ook in onze eigen collectie terugkomen of die we meenemen in de nieuwe collectie. Denk bijvoorbeeld aan hoe de Orde gebruik maakte van het materiaal dat destijds voorhanden was en dat dat ook bepalend werd voor de kleur.”

Eén met de mensen om je heen

“Als de Dominicanen over straat gingen, wilden ze juist gewoon zijn, níet opvallen. Ironisch genoeg is dat in het huidige straatbeeld precies wat zo’n habijt juist wel doet. Iemand die de mantal draagt, is een curosioteit. Iemand in zo’n mantel is een curiositeit. Het is haast een gewone collectie geworden omdat we terug zijn gegaan naar de essentie van het kledingstuk: laten zien dat je één bent met de mensen om je heen. We kwamen er ook achter dat de Dominicanen van nu het habijt over hun ‘gewone’ kleding aantrokken. Vroegere droeg men alleen de habijt. Kennelijk miste er dus iets voor de mensen die nu het habijt willen dragen. Dat hebben we meegenomen in de collectie: het is een habijt, maar óók gewone kleding. Het is ook flexibeler. Vroeger droeg je de habijt op één manier, nu zeggen we: wissel de stuks af met elkaar, combineer zoals je zelf wilt, waar jij je goed in voelt. De stuks zijn voor jong en oud, voor man en vrouw. Je kunt er alle kanten mee op, maar het is altijd eenheid en het past bij elkaar."

Kleding met een boodschap

Wat wil Borre bereiken met deze collectie? “We hopen dat het project vragen oproept, ook bij de Dominicanen zelf. Dat ze zien dat hun kleding - en het verhaal daarbij - onderdeel van hun boodschap kán zijn, maar dat ze dat eigenlijk sinds het oorspronkelijke ontwerp van 800 jaar terug, een beetje hebben laten liggen. Hoe fantastisch zou het zijn als de Dominicanen uiteindelijk een eigen label zouden hebben, met deze collectie als basis?” BYBORRE staat bekend om de bijzondere combinaties tussen techniek en mode, vorig jaar werd voor SXSW een pak met WiFi ontworpen en voor de Chinese markt ontwikkelden ze een jas die luchtvervuiling kan zuiveren.

1/5
2/5
3/5
4/5
5/5
ADVERTISEMENT