ADVERTISEMENT

Marissa Moll van ARTIITUDE: "Mijn collectie wordt ruig, maar wel sexy”

De modeontwerper  toont voor het eerst haar opvallende  collectie op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Altijd al had Marissa Moll van ARTIITUDE een grote liefde voor mode, maar haar grote succes kwam in 2016. Toen besloot ze om vintage leren kledingstukken te beschilderen en te versieren met accessoires. In januari 2017 toont ze op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Zojuist is bekend gemaakt dat er  in ieder geval drie BN'ers meelopen: de Rotterdamse stylist Fred van Leer, Holly Brood en Everon Jackson Hooi.

Hoe ben je op het idee gekomen om kleding te beschilderen?

“Ik zag de hype van gepersonaliseerde geverfde items vanuit Amerika opkomen en toen ging bij mij het lampje branden. Ik begon thuis mijn leren jas te beschilderen met verf en ik kreeg daar onverwachts heel veel complimenten over. Al snel kon ik met grotere kledingmerken samenwerken en begonnen steeds meer bekende Nederlanders mijn creaties te dragen. Tevens werd ik geselecteerd voor Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam 2017.”

Wat voor verf gebruik je?

“Het is echt lederverf, geschikt voor lederkleding. De verf is op acrylbasis, kras- en waterbestendig, zeer flexibel en erg elastisch. Van tevoren heb ik veel research gedaan wat geschikt is voor leder, want je kunt niet zomaar allerlei soorten verf gebruiken.”

Wat doe je precies met die verf?

“Alles wat in me opkomt, noteer ik en dit werk ik dan weer uit. Een terugkerend ontwerp zijn de vlammende mouwen, want hier heb ik echt een statement mee gemaakt. Alle ontwerpen zijn street chic en zijn bedoeld voor onafhankelijke mensen, durfals en levensgenieters.” 

"De collectie bestaat voornamelijk uit leren stukken, maar verder zijn er ook nep bontjassen, jeans en sneakers"

Wat kunnen we van jou verwachten op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam?

“Ik pak groots uit. Het worden unieke stukken, waarin kunst, fashion en cultuur worden samengebracht. Denk aan gekke prints en veel fluorkleuren. Heel ruig, maar wel sexy en fashionable. De collectie bestaat voornamelijk uit leren stukken, maar verder zijn er ook nep bontjassen, jeans en sneakers.” 

Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Uit de internationale straatmode en urban arts. In Amerika is het straatbeeld heel uitbundig. Nederland daarentegen is introvert, dus het mag van mij wel wat extraverter. Ik val daarom misschien ook op, omdat ik een vernieuwend en apart concept op de markt heb gebracht.” 

Wat wil je uiteindelijk bereiken?

“Momenteel zit ik echt in een rollercoaster, want het is allemaal enorm snel gegaan. Mijn droom is om uiteindelijk een ARTIITUDE-zaak in Amsterdam te openen. Ik wil dan een atelier en een verkoopruimte.” 

Hoe kan het dat bekende Nederlanders jouw creaties dragen?

“In de beginfase heb ik enkele bekende Nederlanders benaderd of ze mijn creaties wilden dragen. Hier werd direct enthousiast op gereageerd. Inmiddels word ik zelf benaderd en merk ik dat mijn werk gewaardeerd wordt. Ik heb onlangs een jas voor Johnny de Mol gemaakt en deze wordt binnenkort geveild voor een goed doel. Ooit hoop ik een jas te maken voor stijlicoon Pharrel.” 

"Ik ben spontaan, een tikkie brutaal en ondernemend"

Hoe bereik jij je doelgroep?

“Via sociale media bereik ik mijn doelgroep en daarnaast is netwerken de sleutel tot succes. Ik ben spontaan, een tikkie brutaal en ondernemend.”

 

 

Header credit image: © Bete Photography

ADVERTISEMENT