ADVERTISEMENT

Blue Monday #6: Seven Senses produceert handgesponnen denim doeken

De productie is uniek, fair trade en duurzaam

“Uniek, duurzaam en van hoogwaardige kwaliteit.” Zo omschrijft mede-oprichter Andriana Landegent van Seven Senses haar handgeweven denim doeken. Sinds de lancering van de handgesponnen Denim Doeken gaat het bedrijf Seven Senses voor de wind. Fashionweek.nl ging in gesprek met Andriana over het verhaal achter deze bijzondere doeken. 

Hoe ben je in de mode terechtgekomen?

“Ik zit al vanaf mijn tiende achter de naaimachine. Logisch dus dat ik productie ging studeren aan AMFI. Ik vond dat heel interessant, de basis van kleding leren kennen. Na rondgehobbeld te hebben bij verschillende bedrijven raakte ik zwanger en vervolgens kwam ik via een vriendin in aanraking met Mevrouw Pauw. Hier heb ik bijna tien jaar kleding geleverd en een groot deel van de productie gedaan. Daarna ben ik verhuisd naar India, waar ik bij een grote winkelketen als consultant ben gaan werken. Daar heb ik Amit Anurag leren kennen als leverancier. Hij heeft altijd een kledingbedrijf gehad in Bihar, Delhi. De omgeving waar zijn bedrijf zit, wordt gezien als een van de armste delen van India. Hij wilde iets opzetten om de mensen daar te helpen. Dus na lang aandringen heb ik mij over laten halen tot het opzetten van Seven Senses.”

Kun je ons iets meer vertellen over Seven Senses?

“Bij Seven Senses maken we denimdoeken van hoofdwaardige kwaliteit, handgesponnen. We verven de doeken op een geheel natuurlijke manier. Dit duurzame proces is niet alleen bevorderlijk voor de social chain in India, maar levert ook een uniek product. Anders dan de strakke denim die met machines gemaakt wordt, is onze stof zachter, glanzender en heeft het een bijzondere kleur blauw die je alleen krijgt bij het natuurlijk verven van de doeken. Ik noem het altijd maar KLM-blauw.”

Kun je ons meenemen in het productieproces?

“Deze vorm van productie noemen we khadi en wordt gedaan op een soort spinnenwiel dat een charkha genoemd wordt. Veel families in de dorpjes hebben een charkha en daar werd niets meer mee gedaan. Nu wordt er elke dag garen geproduceerd, gewoon bij onze werknemers thuis. Zo houden de mensen weg bij de ‘sweatshops’ en kunnen ze in hun eigen omgeving werken. Zonder schadelijke chemicaliën. Doordat het biologische katoen met de hand bewerkt en gesponnen wordt, blijft het onbeschadigd. Hierdoor is khadi textiel luchtiger, en voor textiel met meer lucht in de vezels geldt: het is warmer in de winter en koeler in de zomer.”

Hoe werden de denimdoeken ontvangen in de denimwereld?

“Ons concept was dusdanig vernieuwend dat niet iedereen meteen wist wat ze ermee moesten doen. Afgelopen februari werden we geselecteerd voor Maison d’Exceptions (een invite only onderdeel van de Première Vision Paris. Momenteel zijn we druk in de weer met samenwerkingen met deze merken. Onze doeken zijn geschikt voor kleding, schoenen, tassen. Er zijn zelfs potentiële klanten die onze textiel willen gebruiken voor koffers! En ik zou nog heel graag met een interieur bedrijf in aanraking willen komen, ik geloof namelijk dat onze doeken daar ook uiterst geschikt voor zouden zijn. ”

Hebben jullie nog iets gepland in de nabije toekomst?

“We gaan twee nieuwe concepten lanceren in de nabije toekomst. De producten zullen vergelijkbaar zijn met onze huidige denimdoeken, echter met een ander productieproces. Hoewel wij vast blijven houden aan onze fair trade en ecologische productie, werken we met bestaande oude machines die andedrs ongebruikt blijven vanwege het tekort aan werk in de kleine dorpjes. Het garen sneller kunnen spinnen. Hierdoor is het voor bepaalde partijen - die wegens budgetredenen niets met onze producten konden doen - haalbaar om een samenwerking met ons aan te gaan. Tijdens de Kingpin dagen van Amsterdam Denim Days staan we op Westergasfabriek in ruimte van Amsterdamflavours met onze showroom.”

ADVERTISEMENT