ADVERTISEMENT

Bekka Oomens biedt met IGNORE duurzame luxe

“Dit segment biedt nog een zee aan mogelijkheden”

Jassen van vegan leer en truien van gerecycled denim. Met IGNORE wil oprichtster Bekka Oomens ervoor zorgen dat we de wereld en natuur om ons heen niet negeren, maar er toch elegant en tijdloos uitzien. 

Bekka Oomens
1/7
Bekka Oomens

Wie is Bekka Oomens? Kun je ons iets meer vertellen over jezelf en je achtergrond?

“Ik kom uit een vrij liberaal gezin, waar altijd alles kon. Ik was als kind al heel creatief en bezig met mode en interieur. Gelukkig mocht ik van alles: schilderen, timmeren, naaien, tekenen. Na een studie Fashion Design bij Artemis en International Business Management aan de Haagsche Hogeschool ben ik aan de slag gegaan in de mode-industrie. Ik ben begonnen als visual merchandiser voor H&M en daarna ben ik gaan werken als designer en product developer voor verschillende merken en retailers.”

Hoe ben je op het idee gekomen om IGNORE te beginnen?

“Na veel gereisd en gezien te hebben in verschillende productielanden ben ik naar Lissabon in Portugal vertrokken om daar als freelancer te gaan werken. Ik ben verliefd geworden op het land; de mensen, de mode-industrie en de ateliers daar. Omdat ik niet meer achter het werk stond wat ik in Nederland deed -grote aantallen inkopen, prijzen drukken, niet weten wat er gebeurde in de fabrieken- en omdat ik in Portugal veel mogelijkheden zag besloot ik iets anders te gaan doen. Ik wilde eigenlijk altijd al mijn eigen label neerzetten en zo werd alles in één plan gegoten. Daaruit is IGNORE ontstaan.”

Zit er een betekenis achter de naam van het label?

“Het heeft eigenlijk een beetje een dubbele betekenis. Ten eerste vind ik het niet belangrijk welk merk men draagt of koopt maar wel wát men draagt en koopt. IGNORE biedt dan ook items voor een meer duurzame keuze. Door overconsumptie en massaproductie vergeten en negeren we de wereld en de natuur om ons heen te vaak. IGNORE staat voor die contradictie; het juist niet negeren van onze wereld. Ik wil met mijn collecties en items bewustzijn creëren en ervoor zorgen dat de mensen die er nog niet zo bij stilstaan toch beter gaan nadenken over hun mode-aankopen. Als ze in een boetiek een T-shirt van IGNORE zien hangen dat ze leuk vinden en dan op het etiket zien staan dat het item van organic katoen gemaakt is, beseffen dat ze daarmee een bewustere keuze maken. Daarnaast is IGNORE een beetje rebels, wat bij mij past. Tegendraadsheid is de gemene deler.”

2/7
3/7
4/7

IGNORE is een duurzaam merk wat zich niet zozeer als zodanig profileert, maar meer als luxe en tijdloos. Waarom deze keuze?

“Ik wil met mijn label bij de mooie boetieks hangen, aan de onderkant van het luxe segment en hiermee de consument en retailer laten zien dat dit ook mogelijk is. Dit segment biedt nog een zee aan mogelijkheden. Kijk naar een Stella McCartney, dit is een van de weinige high-end designerlabels dat zich met duurzaamheid bezighoudt en zich niet prominent als ‘duurzaam merk’ profileert. Maar ze weet wel de balans tussen luxe, tijdloos én bewust te handhaven. Voor mij een voorbeeld van hoe het ook kan en eigenlijk moet.”

Hoe hoop je met IGNORE nog meer onderscheidend te zijn?

“Ik werk met kleine collecties, ‘The Sequels’ genummerd van 1 tot en met oneindig, in beperkte oplages. Deze lever ik niet in seizoenen maar om de twee maanden, aangevuld met een aantal nieuwe items. Daarnaast heb ik een permanente collectie met mooie basisstukken die altijd te verkrijgen zijn en onderling goed te mixen met een outfit uit de The Sequel-collecties. We hebben ook een leercollectie: the Signature collectie. Deze is alleen op orderbasis verkrijgbaar, dus elk item -als is het maar één stuk- wordt speciaal gemaakt nadat deze is besteld. Er is zelfs de mogelijkheid om iets te customizen! Dit kan ik doen doordat ik met een goede vriend van mij werk in Portugal. Hij maakt in zijn atelier de jasjes en andere items voor mij. We werken echt samen hieraan en dat is heel leuk!”

Waar haal je inspiratie vandaan?

“Uit mijn eigen gevoel, dus eigenlijk heel intuïtief. Ik teken collecties en heb een voorliefde voor een sterke snit, zwart en wit en diagonale belijningen die de vrouwelijke vormen benadrukken. Daarnaast haal ik inspiratie uit reizen en het straatbeeld in de Europese steden, kunst en fotografie. Maar ik volg ook sommige influencers zoals de Noorse Celine Aagaard; zij is heel minimaal in haar styling en ook net als ik bezig met iets meer duurzaamheid in de mode.”

5/7
6/7
7/7

Is het met de opkomst van steeds meer sustainable fashion makkelijker geworden om een duurzaam modemerk in de markt te zetten?

“Het is nog steeds heel moeilijk om in Nederland voet aan de grond te krijgen. In Zwitserland verkoop ik bijvoorbeeld heel goed, ze zijn daar veel verder met duurzaamheid en hebben er ook wat voor over. Ze snappen het verhaal en er is in de markt ook echt vraag naar. Hetzelfde geldt voor Duitsland. In Nederland merk ik dat het nog niet genoeg aan de orde is. Winkeliers waarderen het bijvoorbeeld wel, maar vinden het nog niet altijd een reden om in te stappen.”

Waar zitten volgens jou nog de beperkingen?

“Voor de consument geldt denk ik dezelfde terughoudendheid als voor de winkelier; de merkwaarde, de collecties, de bekendheid van een merk zijn belangrijker dan het duurzame verhaal erachter. Maar dat de waardering er is, is in ieder geval een eerste stap!”

Heb je tips voor het nog meer verduurzamen van de mode-industrie?

“Het ís en blijft een verhaal van vraag en aanbod. Al denk ik dat als een paar grote spelers zich iets meer profileren en bezighouden met duurzaamheid, dat het bewustzijn nog meer gecreëerd kan worden bij de consument. Op die manier volgt er vraag, en dus aanbod.”

Wat hoop je in de toekomst met IGNORE nog te bereiken? Wat zijn je toekomstplannen?

“In de toekomst wil ik uitbreiden naar landen als Italië en Frankrijk. In Duitsland heb ik een paar verkooppunten en daar wil ik dit jaar zeker meer mee doen. En ik zou graag ooit een show geven in Parijs, al is het bijvoorbeeld een pre-show van een designerlabel.” 

ADVERTISEMENT