ADVERTISEMENT

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam presenteert eigen fotoserie

Diverse jonge modetalenten delen hun visie op het thema van de openingsavond (Imagine)

Vorige week maakte Iris Ruisch, Creatief Directeur van Amsterdam FashionWeek het programma van alweer de 26e editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam bekend. Ze heeft er heel verrassend voor gekozen om te starten met een avond geheel in het teken van Future Generation. Een statement dat onderstreept wordt door het nieuwe campagnebeeld dat het blanco canvas uitbeeldt waar de slotshow van de openingsavond over verhaalt. Maar Amsterdam FashionWeek stopte niet bij het campagnebeeld; er werd tevens een complete fotoserie ontwikkeld waarin diverse jonge modetalenten hun visie op het thema van de openingsavond (Imagine) delen.
 

Met onze imagination vormen we uiteindelijk allemaal samen de (mode) toekomst. Dat is een mooi gegeven en een interessante gedachte. Het betekent namelijk dat het ‘nu’ belangrijker is dan ooit. Op dit moment kunnen we namelijk met alles wat we weten en geleerd hebben in het verleden, de toekomst inkleuren. 

1/7

Amsterdam FashionWeek startte met het inkleuren van de toekomst in The White Room by Jacob Jan Boerma; het oudste restaurant van Amsterdam en een prachtige ruimte waar verleden en heden elkaar ontmoeten om samen een stijlvolle toekomst te vormen. The White Room bleek de perfecte plek om de visies van diverse professionals op het morgen en hoe dat nú te vormen, samen te laten komen. We spraken Marlou Breuls, Imke Panhuijzen en Iris Ruisch over gisteren, vandaag en morgen én vroegen hen naar hun modische bijdrage aan met name dat laatste.
 

2/7

Marlou Breuls (ontwerper van de body die het model draagt): “Vandaag wil ik dat mensen weer verliefd worden op mode. Morgen hoop ik dat ze omvergeblazen worden door mode. Zoals een schilderij of sculptuur een hart kan verwarmen met eindeloze details. Mijn ontwerp ontstond vanuit ‘idee versus materie’. Er is kunst die voortkomt uit het idee en kunst die voortkomt uit de materie. Grote kunstenaars voorspelden op een bepaald moment dat alle kunsten in de toekomst zouden ‘verzinnelijken’ en alleen nog maar uit het idee zouden voortkomen. Het gevolg hiervan was dat de voorstelling van ondergeschikt belang was. Het eindstadium van dit proces leidde tot abstracte kunst. Deze twee uitgangspunten heb ik binnen mijn collectie met elkaar laten spelen. Ik heb proberen te werken als een kunstenaar die vorm en textuur aanbrengt op een wit doek. Met deze mindset heb ik het canvas niet ingevuld met mode, maar mode ingevuld met het canvas. Zoals vandaag morgen en morgen gister beïnvloedt.”

3/7

Imke Panhuijzen (Fotografe): ‘Het verleden staat voor mij voor een verzameling van inzichten die we hebben verkregen uit positieve of negatieve gebeurtenissen. Je neemt ze met je mee en maken je een rijker mens. In het “nu” is het voor mij altijd een uitdaging om me niet te veel te laten leiden door “gisteren” of “morgen”. Ik probeer open te staan voor wat de dag me brengt maar geef mijn dag ook een duidelijke sturing zodat ik mijn plannen waar kan maken. Toen ik puber was dacht ik precies te weten hoe morgen eruit zou zien. Ik maakte volop toekomstplannen. Een plotselinge ziekte van meer dan 10 jaar heeft mij een hele andere kijk op het toekomst beeld gegeven. Vandaag de dag heb ik wensen en dromen, maar hoe mijn toekomst eruit ziet kan ik mezelf niet inbeelden. Dat is misschien wel letterlijk blanco. Dat geeft me een bepaalde rust en het gevoel dat alles mogelijk is! Alles is open en bereikbaar! Zo kijk ik ook naar mijn vak. Fotografie begint voor mij altijd blanco vanuit mijn dromen, wakker worden en weer dagdromen. Deze bron is onuitputtelijk omdat je weinig externe factoren nodig hebt. Voor de campagne van fashionweek heb ik me laten inspireren door het werkproces van een kunstenaar. Het moment waarop hij inspiratie krijgt, grenzen opzoekt, zijn kunstwerk tot stand komt, vervolgens de kijker uitdaagt en het moment waarop hij uiteindelijk de “rising star” kan zijn.’

4/7
5/7

Iris Ruisch (Creatief Directeur Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam): ‘’Ik voel het als mijn plicht de stroom jonge talenten die de ambitie EN potentie hebben een succesvol entrepreneur te worden, te helpen met hun kick-start aan zowel de business-kant - middels ons FashionLAB2.0 programma, waar we in 2017 meer over bekend maken - als aan de executionele kant. De nieuwe generatie modemakers beperkt zich namelijk al lang niet meer tot enkel het gebruik van de catwalk voor de showcasting van hun collecties. Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is het ideale platform om een breder draagvlak voor deze generatie te creëren. Dit doen we door met hen voor meerdere edities een wederzijds commitment aan te gaan waarin de designers de noodzakelijke zichtbaarheid genereren en wij als platform consistentie laten zien in de programmering van potentie waar wij in geloven.‘’

6/7
7/7

Locatie: The White Room by Jacob Jan Boerma
Fotografie: Imke Panhuijzen
GIF bewerking: Studio Ultradeluxe
Model: Nikita Lauffer (Bloom Management)
Styling: Pascal Joel Weber (Angelique Hoorn Management)
Make-up: Joyce Clerkx (Angelique Hoorn Management)
Haar: Richard (Goldwell)
Bodysuit: Marlou Breuls
Kanten body: Tess van Zalinge

ADVERTISEMENT