ADVERTISEMENT

Future Generation presenteert The Painting: met Johannes Offerhaus

Future Generation presenteert als afsluiting van de openingsavond een blik op de toekomst

Voor The Painting selecteerde curator Peter Leferink negen veelbelovende ontwerpers en gaf hen de opdracht om hun eigen witte canvas vorm en richting te geven. De kleur wit staat in de ogen van Future Generation symbool voor hoop, geloof en liefde. Johannes Offerhaus is een van hen. Na een vooropleiding, stages bij Viktor&Rolf en Alexander Wang en vier jaar ArtEZ studeerde hij afgelopen zomer cum laude af. Hij lokte enthousiaste reacties uit met zijn afstudeercollectie met draaiende rokken en won de Frans Molenaar-prijs

Hoe ben je enthousiast geraakt voor het modevak?

“Mijn overbuurvrouw in Amsterdam had een naaimachine en ik vond dat wel een interessant apparaat. We verhuisden naar Den Haag en ik kreeg van mijn ouders een eigen naaimachine. In eerste instantie was ik daar vooral mee aan het klooien en maakte ik bijvoorbeeld broeken voor mezelf. Mijn moeder organiseerde naailessen en trommelde een paar meiden uit mijn klas op om samen kleding te maken. Dat was meer een beetje knutselen. In 2009 heb ik meegedaan aan Kunstbende en won ik. Toen realiseerde ik me dat dat knutselen en beetje stoffen aan elkaar stikken ook een andere kant had. Daarna heb ik nog aan een wedstrijd meegedaan georganiseerd door museum Booijmans van Beuningen. Met een houten pak won ik ook die wedstrijd. Toen begon ik eigenlijk pas de kunst ervan in te zien. Als ik nu terugkijk op die ontwerpen, vind ik mijn collectie voor Kunstbende echt helemaal niks.” 

Je koos voor de vooropleiding van ArtEZ, hoe kwam je daar zo bij?

“Mijn ouders verhuisden naar Amerika en ik besloot niet mee te gaan. Ik wilde naar Artez om daar modevormgeving te gaan studeren en wilde me eerst een jaar lang voorbereiden. Mijn ouders hebben mij tegenover Diek Pothoven gezet, de zoon van een bevriend stel [en bovendien onderdeel van het ontwerpersduo MARTAN, dat ook tijdens Mercedes-Benz FshionWeek Amsterdam zal tonen, red.]. Hij had de vooropleiding bij ArtEZ gedaan en was al aangenomen. Na mijn gesprek met hem besloot ik dat ook te doen. Nu is hij een van mijn beste vrienden.” 

Johannes Offerhaus
1/5
Johannes Offerhaus

Waarom ben je eerst de vooropleiding gaan doen?

“Ik heb ervoor gekozen de vooropleiding te doen omdat ik eigenlijk helemaal niet zo goed kon tekenen en bang was dat ik  daardoor niet aangenomen zou worden. Zo wilde ik wat meer van mezelf laten zien. Ik heb tijdens dat jaar ook stagegelopen bij het coutureatelier van Viktor&Rolf, waar ik een half jaar heb gewerkt. Ik heb een brief gestuurd naar Martin, hoofd van het atelier van Viktor&Rolf, mocht op gesprek komen en werd aangenomen. Ik vroeg later nog een keer waarom hij me eigenlijk had aangenomen en Martin zei: ‘Je was 18 en had geen idee waar je mee bezig was en dat was op een bepaalde manier zo knullig, maar ook grappig.’ Technisch kon ik wel veel dus dat scheelde natuurlijk ook. Dat was zo’n leuke tijd, het is echt een van de leukste teams waar ik ooit mee heb gewerkt.” 

En toen was je klaar voor de opleiding

Na mijn vooropleiding werd ik aangenomen. Het is allemaal zo megasnel gegaan en je leert zo veel in zo’n korte tijd. Je bereid je eigenlijk drie jaar lang voor om vervolgens in het vierde jaar alles wat je kunt in je eindexamencollectie te persen. Dat vond ik het leukste jaar van de vier. Ik hoefde niet meer mijn aandacht over allerlei verschillende vakken te verdelen maar kon ik al mijn energie in mijn eindexamencollectie steken.” 

Wat heb je na je afstuderen gedaan?

“Na mijn afstudeershow ben ik alles gaan voorbereiden voor de Frans Molenaar-prijs. Een dag na de uitreiking ben ik op vakantie gegaan. Een paar maanden geleden ben ik verhuisd naar Berlijn. Hier werk ik om rond te komen en daarnaast heb ik mijn eigen atelier waar ik vier dagen in de week aan mijn nieuwe items werk. Op het moment werk ik aan mijn creatie voor Future Generation en aan mijn Frans Molenaar-collectie.” 

2/5
3/5

Kun je jouw ontwerpstijl omschrijven?

“Mijn afstudeercollectie is een onderzoek naar zwaartekracht en hoe vorm daardoor beinvloed wordt. Mijn werk is een onderzoek naar beweging, de valling van stof en hoe je deze kunt manipuleren, bijvoorbeeld naar wat zwaartekracht met een stof doet. Ik ben niet zo bezig met het creëren van de ideale broek. Ik denk ook dat ik daar helemaal niet goed in ben.” 

Heb je ook een bepaald ontwerpproces?

“Het is heel chaotisch, ik spring heen en weer en heb veel stress. Ik ben ook heel ongeduldig. Ik kom er zo langzamerhand achter dat ik het gewoon moet maken zonder al te veel erover na te denken en niet te veel moet tekenen. Dan kom ik tot de beste vormen.” 

Wat kunnen we van je verwachten tijdens Future Generation?

“Ik was op bepaalde punten nog niet helemaal tevreden met mijn afstudeercollectie dus ik wil kijken hoe ik mijzelf kan verbeteren. En hoe ik stoffen uit mijn eindexamen op andere manieren kan inzetten.”

4/5
5/5

Wat houdt Future Generation voor jou in?

“Ik ben ontzettend blij dat ik mee mag doen aan The Painting van Future Generation. Ik denk dat het goed is dat een initiatief als Future Generation Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam opent. Het laat zien dat er wordt nagedacht over de toekomst van mode en dat er een toekomst voor ons als ontwerpers is. Ik hoop dat we met Future Generation mensen kunnen inspireren en laten nadenken over de toekomst van de mode.”

Wat biedt de toekomst jou en wat bied jij de toekomst van mode?

“Ik ben nu een beetje aan het uitvinden wat ik wil gaan doen de komende paar jaar. Ik ben nog lang niet uitgeleerd, dus waarschijnlijk ga ik nog een master doen. Wat betreft mijn invloed op de toekomst van de mode? Ik denk niet dat ik de Julius Ceasar van de mode ben die morgen het legioen ontwerpers op deze wereld de andere kant op kan laten marcheren. Ook denk ik niet dat mijn lichting ontwerpers nou zo rigoureus anders denkt dan de vorige. Naar mijn mening is het meer een geleidelijke beweging de goede kant op. En daar heb ik dan mischien een klein aandeel in. In mijn eindexamencollectie probeer ik door het combineren van techniek en natuurkunde nieuwe manieren te vinden om tot vorm te komen. Ik heb het gevoel dat er in andere diciplines veel meer nieuwe technieken en materialen worden ontwikkeld dan in de mode. Veel technieken, die wij als ontwerpers leren, zijn al eeuwen oud. Ik hoop dat ik nieuwe technieken aan dit lijstje kan toevoegen.” 

Future Generation

Future Generation vindt plaats op de openingsavond van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. De gedachte van The Painting: vandaag is de start voor morgen, het nu is een onbeschreven blad dat we volledig kunnen beschrijven met onze dromen, inkleuren met hoop en vormgeven met geloof. Het nu maakt morgen en moet gekoesterd worden. Curator Peter Leferink selecteerde negen veelbelovende designers en gaf hen de opdracht om hun eigen witte canvas vorm en richting te geven. De kleur wit staat in de ogen van Future Generation symbool voor hoop, geloof en liefde. En laat de mode-toekomst nou precies die drie essentiële ingrediënten nodig hebben.


Designer pagina

Johannes Offerhaus

Meer over designer
ADVERTISEMENT