ADVERTISEMENT

Future Generation presenteert The Painting: met Merel van Glabbeek

Future Generation presenteert als afsluiting van de openingsavond een blik op de toekomst

Future Generation presenteert tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam een blik op de toekomst met de veelbelovende show The Painting. Negen talentvolle designers hebben een wit canvas gekregen om hun eigen Hollandse meesterstuk te 'schilderen'. Een van die ontwerpers is Merel van Glabbeek: “Ik denk dat we naar een andere manier van produceren toe moeten.”

Merel van Glabbeek © Kee & Kee
1/6
Merel van Glabbeek © Kee & Kee

Merel van Glabbeek is een dameskledinglabel opgericht in 2015. De ontwerpster toonde tijdens de juli-editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en is nu onderdeel van The Painting. Haar label biedt exclusieve kleding en unieke stuks met veel handwerk. De collecties hebben een constante aandacht voor detail, vakmanschap en een verrassende combinatie van materialen. Als ontwerpster is Merel van Glabbeek altijd op zoek naar een balans tussen structuur en chaos. De ontwerpen worden gedefinieerd door gemixte contrasten en sterke, donkere en vrouwelijke silhouetten.

Wat kunnen we van je verwachten eind januari?

“Veel handwerk en ambacht. Mijn vorige collectie bevatte veel kralen en dat ga ik nu wel weer doen maar dan op een andere manier. Ik ga met deze collectie de lichtpuntjes in onze donkere wereld laten zien.”

Is het nu heel anders dan een volledige collectie te tonen zoals de vorige editie?

“Ja, de vorige keer heb ik mijzelf neergezet als ontwerper en echt mijn stempel gedrukt op het soort werk dat ik maak. Mijn stijl is toen heel duidelijk naar voren gekomen en sindsdien ben ik aan het onderzoeken hoe ik verder ga met mijn label. Ik denk dat een project als Future Generation een goede volgende stap is. Het is wel een uitdaging om met slechts drie outfits al je ideeën te laten zien. Daardoor ga je automatisch met meerdere materialen werken en combinaties maken, ook met stoffen die je anders misschien niet samen zou gebruiken.” 

© Team Peter Stigter
2/6
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
3/6
© Team Peter Stigter

Ben je zelf ook onderdeel van een Future Generation?

“Ja eigenlijk wel. Toen Peter Leferink mij vroeg mee te werken was ik zelf heel erg bezig met de vraag: Hoe nu verder? Ik denk dat veel ontwerpers er moeite mee hebben dat ze heel hard werken voor een bepaalde collectie, die presenteren, en dat het daarna klaar is. Ik denk dat we naar een andere manier van produceren toe moeten, bijvoorbeeld niet per se twee keer per jaar. Dat verschilt per ontwerper hoe dat het beste werkt. Maar die verschuiving is zeker al gaande, en daar ben ik graag onderdeel van. Ik ben niet alleen bezig met de vraag: Hoe nu verder? Maar ook: Kan ik wel iets betekenen voor mode? Ik heb zelf nogal moeite met de oppervlakkige kant van mode. En het feit dat duurzaamheid vaak meer als marketingtool gebruikt wordt, dan dat het daadwerkelijk om het verbeteren van de wereld draait. Ik ben nog bezig met onderzoeken wat mijn rol hierin is.”

© Team Peter Stigter
4/6
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
5/6
© Team Peter Stigter

Je vorige collectie was vrij donker, hoe was het nu om met een blank canvas en de kleur wit te werken?

“Ik werk normaliter wel veel met donkere kleuren dus dat was even wennen. Ik kwam er nu ook achter dat er zoveel verschillende tinten wit zijn, dat was best lastig inschatten.”

Welke rol speelt techniek voor jou in het huidige modelandschap?

“Er is veel aandacht besteed aan nieuwe technieken en juist door deze focus denk ik dat ambacht weer in opmars is. Door die nadruk op vernieuwende technieken in de toekomst is er weer een nieuwe stroming van ontwerpers die het ambacht verloren zagen gaan en zich er weer bezig ging houden.”

Future Generation

Future Generation vindt plaats op de openingsavond van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. De gedachte van The Painting: vandaag is de start voor morgen, het nu is een onbeschreven blad dat we volledig kunnen beschrijven met onze dromen, inkleuren met hoop en vormgeven met geloof. Het nu maakt morgen en moet gekoesterd worden. Curator Peter Leferink selecteerde negen veelbelovende designers en gaf hen de opdracht om hun eigen witte canvas vorm en richting te geven. De kleur wit staat in de ogen van Future Generation symbool voor hoop, geloof en liefde. En laat de mode-toekomst nou precies die drie essentiële ingrediënten nodig hebben.

© Team Peter Stigter
6/6
© Team Peter Stigter

Designer pagina

Merel van Glabbeek

Meer over designer
ADVERTISEMENT