ADVERTISEMENT

Future Generation presenteert The Painting: met Sunanda Koning

Future Generation presenteert als afsluiting van de openingsavond een blik op de toekomst

Future Generation presenteert tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam een blik op de toekomst met de veelbelovende show The Painting. Negen talentvolle designers hebben een wit canvas gekregen om hun eigen Hollandse meesterstuk te 'schilderen'. Een van die ontwerpers is Sunanda Koning, die iets heel speciaals gaat doen. “Zou je twee modellen letterlijk aan elkaar kunnen verbinden?”

Je staat bekend om je bijzondere kijk op mode, hoe ervaar je dat zelf?

“Ik houd heel veel van textiel, stoffen en het zelf ontwikkelen van nieuwe stofbewerkingen. Die noem ik voor het gemak borduursels, maar daarin werk ik met niet-traditionele materialen en technieken, zoals PET-flessen die ik tot enorme bloem-achtige pailletten omvorm en plastic zakken die ik in stoffen tot 3D-prints smelt. Daar zit heel veel handwerk in en in die zin is het een nieuwe vorm van couture, met heel veel aandacht voor materiaal en ambacht. Ook het zoeken naar interessante silhouetten vind ik heel fijn. Maar meer nog dan van mode in de meer ‘stereotype’ context onderzoek ik wat mode nog meer kan zijn. Ik vind het fenomeen mode heel interessant als sociologisch verschijnsel, als het aanmeten van identiteit, de performatieve keuzes die je ermee kan maken. Hoe worden we beïnvloed door advertisements en influencers en bestaat er nog zoiets als eigenheid los van trends? In dat onderzoek gebruik ik naast mode ook fotografie als medium. Daarin werk ik denk ik wel anders dan de meeste modeontwerpers. Ik ben minder geïnteresseerd in het maken van de perfecte kraag dan in het constateren, onderzoeken en reflecteren van het ontstaan ervan.”

Vogue riep je uit tot talent en je won de Frans Molenaar-prijs. Heb je dat als kickstart voor je succes ervaren?

“Niet direct. Hoewel het natuurlijk supertof is om door Vogue Italia als talent te worden bestempeld. Na mijn afstuderen (MA fashion design, ArtEZ, red.) was er interesse vanuit Parijs en ben ik twee keer bij een groot modehuis op sollicitatiegesprek geweest. Maar ik zou met een stage moeten beginnen en dat is financieel gewoon geen optie. Ik heb een zoontje van vijf, die ik alleen opvoed. Dat kan ik niet combineren met zestig uur per week werken voor een stagevergoeding, ook al is een baan nog zo geweldig. Uiteindelijk heb ik er dus voor gekozen zelf, vanuit Arnhem, te starten. Eigenlijk komen de leukste opdrachten vanuit mijn eigen netwerk.”

Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016.  © Team Peter Stigter
1/4
Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016. © Team Peter Stigter

Je collecties zijn uitgesproken, je gaat kritiek niet uit de weg en durft statements te maken. Hoe is het gekomen dat je mode daarvoor gebruikt?

Ik denk dat heel veel jonge ontwerpers met mij vinden dat het modesysteem achterhaald is. Dat geldt voor verschillende niveaus. Van de season logic, de cadans van catwalkshows, seizoenscollecties tot productiemethodes. En de manier waarop van vrouwen wordt verwacht dat ze aan een bepaald beeld voldoen. Ik kan me heel moeilijk verenigen met een hoop dingen die door dat systeem in stand worden gehouden. Tegelijk is het heel moeilijk een manier te vinden om er los van te staan. Door me er deels bij aan te sluiten, en deels van af te sluiten, kan ik mezelf meer vrijheid permitteren. Als (fashion) artis’ en beeldmaker werk ik met mode als vehicle, om de mode zelf te onderzoeken en te bevragen. Ik zou in mijn toekomstige projecten en collecties graag naar een nog meer autonome vorm van critical fashion of fasion activism gaan.”

Als onderdeel van Future Generation is er veel vrijheid voor creativiteit, kun je daar volledig je ei in kwijt?

“Het is super dat er een platform is dat ontwerpers uitdaagt méér te doen en verder te gaan dan wat ze normaal zouden doen of durven. Voor mij is dat een grote stimulans. Sowieso geweldig en dapper dat Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam jonge ontwerpers zo veel vertrouwen geeft om hun visie uit te dragen. Future Generation voelt voor mij als iets heel bijzonders, integers, dus ik ben heel blij er deel van uit te maken. Verschillende ideeën en mensen worden verbonden tot een geheel, dat is wel echt bijzonder.”

Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016.  © Team Peter Stigter
2/4
Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016. © Team Peter Stigter

Waarom heb je ervoor gekozen om mee te doen aan The Painting?

“Peter Leferink benaderde mij om mee te doen. Toen het concept werd gepitcht, kwam ik erachter dat dit echt bij mij aansloot, want ik vind dat mode zo zou moeten zijn. Het was niet gedicteerd of commercie gedreven, maar juist iets waarmee je de liefde voor het vak kunt laten zien. Als je een eigen show hebt, heb je toch het idee dat mensen met een commerciële bril ernaar gaan kijken. Je weet dan niet of de boodschap goed begrepen wordt en bij Future Generation is de boodschap gelijk duidelijk.”

"Ik denk dat bij ons de taak ligt onze pijlen te richten op het systeem zelf, laten zien dat het ook anders kan"

Mis je de kritische blik op de modewereld van anderen? Of merk je dat jouw kijk ook blikverruimend voor anderen kan werken?

Soms wel, maar ik vind wel dat een kritische blik altijd een middel of een doel moet zijn, nooit iemands identiteit. Ik heb ook wel kritiek op de kritiek, met een knipoog. Ik denk dat veel kritische thema’s aangesneden worden omdat ze nou eenmaal een sign of the times zijn. Duurzaamheid bijvoorbeeld – dat geeft een soort van ‘goed bezig’- idee. Maar als het niet vanuit een diep, intrinsiek verlangen komt, is het alleen maar een ‘laagje’ in je ontwerpproces, en daarmee niet meer echt kritisch. Dan voldoe je als ontwerper aan verwachtingen die nu gelden, maar creëer je geen ruimte voor echte verdieping of ontwikkeling. Tegelijk snap ik heel goed dat de druk om je als jonge ontwerper te profileren enorm is, want mensen houden van een snelle en duidelijke boodschap.
Ik denk dat bij ons de taak ligt onze pijlen te richten op het systeem zelf, laten zien dat het ook anders kan. Merken die maar één of enkele producten maken, echt retegoed ontworpen en van mooie kwaliteit bijvoorbeeld. Of merken die producten ontwikkelen vanuit een need, een wens. Zelf vind ik het heel vreemd dat anno 2017 het vrouwbeeld nog zo eenzijdig is en vanuit de male gaze bepaald. Ik denk dat we dat best kunnen doorbreken op een positief kritische manier zonder dat het ludiek wordt. Ik hoop dat ik mijn werk dusdanig kan ontwikkelen dat ik daarin anderen raak, of aan het denken zet.”

Zijn er ook statements die je niet hebt aangedurfd?

“Er zijn altijd dingen waarvan je je afvraagt of het wel kan, of het er het juiste moment voor is. Ik geloof niet dat ik ooit iets echt niet heb aangedurfd. Maar het is natuurlijk wel zo dat je ook daarin ontwikkelt. Een eerste stap leidt vaak tot een volgende.”

Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016.  © Team Peter Stigter
3/4
Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016. © Team Peter Stigter

Merk je dat commercie van invloed is, dat daar minder kansen voor je liggen?

“Ja, dat is zo. Ik heb gemerkt dat er vaak in ‘verkoopbare items’ wordt gedacht, en dat is niet per se het doel dat ik nastreef. Vorig jaar had ik een gesprek met een headhunter agency in London. Ik heb daar vooral mijn afstudeerwerk laten zien, bestaande uit een collectie, textiel, styling, illustratie en fotografie. Superleuk creatief gezien, maar veel te vrij en te divers. Ze raadden me aan om vanuit mijn werk verschillende portfolio’s te maken, om zo op verschillende functies te kunnen solliciteren. Voor commerciële klussen stel ik nu dus ‘tailor-made’ portfolio’s samen. Maar ik vind dat mijn kracht juist ligt in de combinatie van al die vaardigheden, en dat dat mij onderscheidt als ontwerper en beeldmaker.”

Wat is je inspiratie voor The Painting-collectie?

“Het is heel anders dan mijn vorige collectie, maar ben ik qua ideeën natuurlijk wel dezelfde persoon. In mijn vorige collectie zocht ik naar tegenstellingen en contrasten, maar dan niet een keiharde zwart versus wit maar juist de subtiele verschillen. Ik vind het fascinerend als iets heel verschillend kan lijken, terwijl het toch heel dicht bij elkaar ligt. In de samenleving zouden we ook veel dichterbij elkaar moeten komen. Deze fascinatie probeer ik op mijn eigen manier te vertalen naar mijn collectie. Het subthema van The Painting is ‘imagine.’  Het mooie is dat je bij het maken van een schilderij altijd de factor ‘imagine’ kan meenemen; je kan vanaf het canvas, het lege doek, vanaf nul helemaal zelf bepalen wat je schildert. Je mag, maar hoeft geen bestaande structuren, factoren of elementen mee te nemen in je schets. Al langere tijd ben ik geïntrigeerd door de rol van modellen in de mode. Enerzijds hebben ze veel aanzien, worden ze gevolgd door magazines en bloggers en geroemd om hun ‘look’ of persoonlijke stijl. Soms hebben ze exclusiviteitscontracten met modehuizen. Anderzijds zijn ze op de catwalk vaak niet meer dan een veredelde paspop van wie het uiterlijk wordt aangepast aan de smaak van het huis, samen met twintig anderen, hun eigenheid en identiteit ontnomen. Het werk van Judith Butler en Bell Hooks, twee filosofen die onder meer schrijven over de rol van de vrouw in een door de male gaze gedomineerde wereld, en over identiteit als performative choice, was ook een inspiratiebron."

"Zou je, bij wijze van performative action, twee modellen letterlijk aan elkaar kunnen verbinden en daarmee meteen hun objectificatie aan de kaak kunnen stellen?"

"Toen ik per toeval een foto tegenkwam van de Brown-twins uit San Francisco, die zich tot op hoge leeftijd heel uitgesproken maar identiek kleedden, kwamen die twee gegevens voor mij samen in een soort van duo-uniciteit of duo-identiteit. Zou je, bij wijze van performative action, twee modellen letterlijk aan elkaar kunnen verbinden en daarmee meteen hun objectificatie aan de kaak kunnen stellen? Als een soort van foto-glitch, dubbelbeeld, double vision, maar dan in het echt? Als uiting daarvan heb ik drie looks gemaakt die steeds gedragen worden door een identieke tweeling. De outfits komen voort uit alledaagse kledingstukken, zoals een blazer of T-shirt, waarin ik steeds een interventie heb gedaan. Zo zijn ze verbonden door wie en wat ze zijn, door hun kleding en accessoires en door wat ze doen. “

Is het anders voor je om bij Future Generation aangesloten te zijn en een vangnet om je heen te hebben, dan wanneer je volledig individualistisch werkt?

Uiteraard. Het is een heel geruststellend idee dat er een professioneel en ervaren team omheen zit, dat van A tot Z wat het moet doen. Dat is heel erg luxe vergeleken bij individueel werken en het alles zelf moeten uitvinden.”

Sunanda showt tijdens Future Generation: The Painting. Haar eigen collectie zal zondag 29 januari om 17.00u te zien zijn. Bestel nu kaarten!

Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016.  © Team Peter Stigter
4/4
Beeld van Koning's show tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2016. © Team Peter Stigter

Designer pagina

Sunandra Koning

Meer over designer
ADVERTISEMENT