ADVERTISEMENT

Zo bereidt ontwerpersduo TRINHBECX zich voor op hun show

Want hoe pak je zo’n show nu aan, en waar haal je de beste stoffen?

Nadat Tung Trinh en Tim Becx afstudeerden aan ArtEZ Fashion Design in Arnhem werden ze geselecteerd voor de Global Denim Awards. Hieraan zijn zij samen begonnen en uiteindelijk verliep de samenwerking zo goed dat ze besloten verder samen te werken onder de naam TRINHBECX. Tijdens de juli 2016-editie van MBFWA verraste het duo vriend en vijand met een collectie vol bijzonder materiaalgebruik. In januari van dit jaar deden ze dat nog eens dunnetjes over en was iedereen overtuigd: deze ontwerpers verdienen de grootste catwalk en horen in de Gashouder. 

Nu tonen de ontwerpers voor het eerst in de Gashouder en zijn de verwachtingen hooggespannen. Maar hoe pak je zo’n show nu aan, en waar haal je de beste stoffen? Fashionweek.nl ging vlak voor hun afgelopen show in januari bij het duo langs in hun atelier in het centrum van Arnhem. Benieuwd naar het eindresultaat? Er zijn nog tickets beschikbaar voor hun show!

Hi Tim en Tung, vertel, wie zijn jullie en waarom ontwerpen jullie nu samen?

Tim: “Tung en ik zaten in dezelfde klas op ArtEZ Fashion Design in Arnhem. We zijn afgestudeerd in 2015 en kort daarna zijn we geselecteerd voor de Global Denim Awards. We zijn hier samen aan begonnen en uiteindelijk kwamen we erachter dat die samenwerking heel goed verliep. Een Japanse denim guru die heel vette denimbewerkingen maakt wilde ook graag een textielsamenwerking met ons aangaan naar aanleiding van ons werk. Daarnaast hebben we veel verschillende mensen gesproken en zodoende kwamen we in contact met Creative Director Iris Ruisch van Amsterdam FashionWeek. Tijdens dit gesprek kregen we een positief gevoel en beseften we dat tonen tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam een geweldige kans zou zijn.” 

1/3
2/3

Wat is jullie ontwerpstijl?

Tim: “Onze ontwerpen bevatten veel grafische elementen met vlakverdelingen. Verder leggen wij de focus op de details en moet er in onze ontwerpen in ieder geval een stukje seks zitten. We kijken wat er speelt in de seizoenen en in de modewereld. We selecteren vervolgens die zaken die voor ons interessant zijn. In onze nieuwe collectie zitten bijvoorbeeld ook wielrennersshirtjes. Onze ontwerpen worden dan ook steeds draagbaarder. Als je bent afgestudeerd zijn je ontwerpen doorgaans veel experimenteler. Langzamerhand wordt dit afgebakend naar kleinere ingrepen, waardoor de items steeds draagbaarder worden. Zo is onze collectie van de Global Denim Awards veel experimenteler dan onze vorige collectie voor Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.”

Tung: “Ik vind het altijd tof als er mannelijke elementen te zien zijn in vrouwenkleding. Een vrouw ziet er toch mooi uit als ze wakker wordt in een oversized hemd van haar vriend?”

Hebben jullie een bepaalde manier van werken?

Tung: “We doen veel op intuïtie. Eerst zoeken we apart van elkaar naar inspiratiebeelden. Het researchen doen we los van elkaar omdat je elkaar dan niet kunt beïnvloeden. Uiteindelijk leggen we onze inspiratie bij elkaar en als hier een bepaald gevoel uit komt, combineren we dit. Dan beginnen we met schetsen en maken we een aantal moulages. Hier komt weer een look uit en vanuit daar beginnen we opnieuw met schetsen en patronen maken. We willen wel altijd net iets anders verwerken in onze ontwerpen, zodat het een kleine twist krijgt. We zijn serieus, maar wel humoristisch genoeg om bepaalde referenties te pakken en dingen erin en eruit te gooien. Als bijvoorbeeld een bepaalde kleur uit onze kleurenkaart niet verkrijgbaar is, gaan we gewoon op zoek naar de volgende. Die manier van werken maakt het net wat speelser. Je hoeft je niet altijd aan een strak plan te houden.”

Tim: “Voor onze vorige collectie hebben we ervoor gekozen om denim te coaten zodat het het gevoel kreeg van roze lakleer. Daardoor krijg je die twist waar we het steeds over hebben. Verder hebben we ook pvc gebruikt, dit zijn zeildoeken die we in kleding hebben verwerkt. Maar we werken inderdaad gewoon heel gevoelsmatig. Van tevoren hebben we meestal wel een bepaald idee, maar als we dingen tegenkomen die we interessant vinden, ook al wijkt het af van ons thema, dan moet het er gewoon in.” 

3/3

Hoe passen jullie in de huidige modewereld?

Tim: “De huidige modewereld vind ik moeilijk. Je krijgt als jonge ontwerper niet zo snel de kans om te concurreren met andere ontwerpers.”

Tung: “De modewereld is hard en van oudsher is er al een bepaald systeem. Zo vinden het bijvoorbeeld niet kloppen dat stagiairs zoveel worden uitgebuit. Voor zestig á zeventig euro per week werken voor een groot modehuis is bijna onmogelijk, je moet er wel voor kunnen zorgen dat je jezelf kunt financieren. Er zijn zoveel getalenteerde mensen die op plekken zitten waar ze niet horen. Verder is er ook geen goede verdeling hogerop in de bedrijven. Een hoofddesigner verdient miljoenen en de designer eronder verdient maar een klein loontje. Wij willen het anders doen. Wij willen mensen aannemen die we kunnen betalen en willen werken met een vast team met fijne mensen.”

ADVERTISEMENT