ADVERTISEMENT

FashionLAB: Hoe gaat het nu met ontwerpersduo Ajbilou | Rosdorff?

Ontwerpers Lynn Rosdorff en Yasmina Ajbilou toonden in januari hun eerste collectie samen

Het piepkleine atelier van ontwerpers Lynn Rosdorff en Yasmina Ajbilou bevindt zich in een voormalig bejaardentehuis, aan de rand van Utrecht. Achter een gordijn zijn de enorme balen reststoffen weggestopt. Aan de muur hangen de inspiratiebeelden voor de nieuwe collectie. Over de gang schuifelt een oma achter een rollator. “Het pand wordt uiteindelijk gesloopt” legt Lynn uit, “maar tot die tijd worden de lege kamers opgevuld met creatieve ondernemers.” 

Yasmine en Lynn presenteerde in januari hun eerste collectie onder de noemer Ajbilou | Rosdorff; dromerige jurken en broeken met duidelijke Japanse invloeden, afgewisseld met grote streetstyle shirts waar hun logo op prijkt. Ze deden dit onder FashionLAB, het programma van Amsterdam FashionWeek voor jonge ontwerpers die begeleidt worden in hun eerste show. Maar hoe heeft het ontwerpersduo het proces ervaren? Fashionweek.nl sprak Lynn Rosdorff. 

Hoe kwam je bij FashionLAB terecht?

“Ik had een oproepje gezien via Facebook, ‘laatste kans om je in te schrijven voor Fashion Week’. Vijf minuten voor de deadline mailde ik dat mee wilde doen. Ik had toen echt nog helemaal niets, niet één kledingstuk. Ik werk veel meer vanuit materie dan vanuit vorm of draagbaarheid. Eigenlijk  was ik voor Fashion LAB vooral bezig met de vraag hoe je mode duurzaam kan maken. Creatief directeur Iris Ruisch gaf aan dat het misschien een goed idee was om samen met iemand anders de collectie te ontwerpen. Ik heb dus vlak voor de show Yasmina erbij gevraagd. Zij was net afgestudeerd aan de HKU.” 

Hoe vullen jullie elkaar aan?

“Yasmina is de ene hersenhelft, ik ben de ander. Ik kan heel erg fladderen en vanuit gevoel gewoon iets gaan maken, beginnend met een stukje stof.  Ik begin klein - vaak met een lapje stof wat ik bewerk en borduur- en dat is dan het startpunt. Yasmina werkt heel erg vanuit de ratio, zij is van de structuur en het grote overzicht. En dat is een goede combinatie samen. De manier waarop wij allebei zo’n ontwerpproces doorgaan is zo anders. Die tegenstelling zie je ook in onze ontwerpen, we vinden elkaar ergens in het midden.”

We zijn nu een paar maanden verder, hoe gaat het nu?

“Ik moest na de show wel echt bijkomen. Het was zo heftig en intens. Het duurde bij mij best wel lang voor ik kon relaxen en reflecteren op wat er allemaal gebeurd was. Het is zo’n achtbaan. We hebben in twee maanden tijd vijftien looks uit de grond gestampt. Dat zou ik nu niet meer zo snel doen. Ik wil iets maken vanuit mijn gevoel, vanuit mijn hart; dat het echt uit mijn tenen komt en ik zeker weet ‘dit is het, dit moet het zijn’.” 

"We zijn heel erg op zoek naar een algeheel beeld, een harmonieuze benadering van mode"

Hier in het atelier hangt ook weer die Japanse esthetiek net als in jullie vorige show. Wat is de fascinatie daarvoor?

“We willen dat de nieuwe collectie een aanvulling is op de vorige collectie in plaats van weer met iets heel nieuws te komen. We zijn heel erg op zoek naar een algeheel beeld, een harmonieuze benadering van mode. De mode-industrie kan best wel hard zijn, iedereen is op zijn eigen eilandje bezig en er is weinig gemeenschapsgevoel, terwijl we toch allemaal hetzelfde aan het doen zijn. Met dat thema wilde we iets doen binnen de collectie, laten zien dat het ook anders kan. Yasmina is toen historisch onderzoek gaan doen en kwam terecht bij teksten over het Japan van 1185 waar man, vrouw en natuur in harmonie met elkaar leefden. Dat gevoel wilden wij terugbrengen in de industrie, dat het uiteindelijk gaat om verbinding, of het nu is met degene die het koopt of het maakt.”

Wat is jullie advies voor jonge ontwerpers?

“Helemaal als beginnend ontwerper is het goed om eens om je heen te kijken waar anderen mee bezig zijn en of je samen kunt werken. En misschien nog wel belangrijker: ik vind dat je als ontwerper ook de taak hebt om een spiegel te zijn van de tijdsgeest. Je kan met jouw ontwerpen de vernieuwingen en ontwikkelingen binnen een maatschappij blootleggen; ‘wat gebeurd hier nu eigenlijk?’ In plaats van een nieuwe versie te maken van iets wat je gezien hebt op Pinterest.” 

Wat is de volgende stap?

“Die catwalkshow smaakt zeker naar meer. En we hebben net een crowdfunding actie opgezet om de volgende stappen te realiseren. We willen een aantal items gaan verkopen in geselecteerde winkels en er komt een nieuwe samenwerking aan.” 


Designer pagina

Ajbilou | Rosdorff

Meer over designer
ADVERTISEMENT