ADVERTISEMENT

Zo gaan House of Eléonore en Edwin Oudshoorn samenwerken

De couturier en het jonge juwelenhuis gaan een bijzondere samenwerking aan

Voor zijn twee laatste collecties –zijn couturecollectie tijdens de Parijse Coutureweek in juli 2016 en ‘White’ tijdens de afgelopen editie van de MBFWA- werkte couturier Edwin Oudshoorn samen met het Amsterdamse juwelenhuis House of Eléonore. Bijzonder is hoe de juwelenambacht wordt gecombineerd met moderne technieken als 3D printen. Fashionweek.nl sprak met House of Eléonore’s Creative Director Ray Steele, designer Digna Gorkovoi en natuurlijk Edwin Oudshoorn over deze samenwerking.

Hoe kwam de samenwerking met Edwin Oudshoorn tot stand?

Ray: “We hebben Edwin ontmoet bij de launch van House of Eléonore in september 2015. Hij was gefascineerd door een aantal 3D elementen die we daar presenteerden en hoe dit vertaald wordt naar verfijnde sieraden. We hielden contact maar de samenwerking startte pas echt een jaar later met Edwin’s Parijse couture-debuut. Hij wilde het idee van een 3D element vertaald naar een sieraad of applicatie verwerken in zijn collectie. Het loopt ook parallel aan hoe een couturestuk wordt gemaakt; het begint met een blank canvas en daarna ontstaat daar een volledige creatie uit.”

Wat is jouw rol als creative director in een dergelijke samenwerking?

Ray: “In mijn rol probeer ik Edwin’s ideeën voor zijn collectie te vertalen naar iets concreets voor de details; dus in de zin van materiaalkeuzes en ontwerp. Vervolgens komt ook het praktische aspect daarbij kijken zoals de wijze waarop bijvoorbeeld de applicaties aangebracht moeten worden op het kledingstuk.”

© Sjoerd de Wit
1/8
© Sjoerd de Wit
© Sjoerd de Wit
2/8
© Sjoerd de Wit
© Sjoerd de Wit
3/8
© Sjoerd de Wit

Waarin verschilt het om specifieke stukken voor couture te maken dan een los juweel?

Ray: “Het praktische gedeelte is niet zozeer anders, je moet alleen rekening houden met de stoffen –zijn deze zwaar of juist licht- en hoe deze eraan geborduurd moeten worden. Voor de rest kijk je net als bij het maken van losse sieraden en juwelen naar hoe iemand het gaat dragen en of het een ontwerp is wat gemaakt wordt om daadwerkelijk te dragen of alleen een esthetisch doel dient.”

Digna: “Het aantal stuks had ik een beetje onderschat, Edwin en Nick hadden het over een paar stuks per jurk, maar uiteindelijk hebben we in totaal toch wel tientallen bladeren gehamerd en honderden bloemetjes in verschillende maten vervaardigd.”

Digna, hoe was dat verder voor jou in het uitvoerende proces?

Digna: “Het was een uitdaging, ik ben natuurlijk gewend om heel klein en verfijnd te werken. Ik werd nu echt gemotiveerd om buiten mijn ‘comfort zone’ te werken en groter te denken. Niks was te gek; de combinatie van grote bloemen met het verfijnde werk zoals kleine edelstenen gezet in de meeldraden van de bloemen werkte erg goed.”

Zijn er in dit geval materialen die geschikter zijn om te gebruiken?

Ray: “Dat is ook weer afhankelijk van het materiaal waar het op bevestigd wordt. Een korset kan bijvoorbeeld meer gewicht aan. Maar we hebben veel geëxperimenteerd met de diktes van de stukken en of het materiaal zou rekken. Uiteindelijk hebben we voor Edwin veel delicatere stukken gemaakt dan wanneer het normale juwelen zouden zijn.”

© Sjoerd de Wit
4/8
© Sjoerd de Wit
© Sjoerd de Wit
5/8
© Sjoerd de Wit

Was dat de grootste uitdaging?

Ray: “In zoverre dat Edwin ervan houdt om een gevarieerd palet aan elementen in zijn couture te gebruiken. Dat heeft ervoor gezorgd dat wij onze grenzen gingen verleggen met het gebruik van hout, goud, zilver, plastic en kristallen, naast edelstenen als diamanten, smaragden en robijnen.”

Is dat geen groot contrast?

Ray: “Dat is het zeker, het effect van de juxtapositie was groot. Maar al met al gaat het bij het maken van verfijnde juwelen in zijn geheel vooral om het ambacht, het ontwerp en ervoor zorgen dat het goed vervaardigd is, ongeacht het materiaal. Het is ook wel verfrissend.”

Edwin: “Ik houd enorm van dat contrast. Het zorgt voor een verrassingseffect en het is speels. Het spanningsveld tussen het kostbare en het alledaagse intrigeert mij en loopt als een rode draad door mijn werk.”

Edwin, wat waren voor jou de uitdagingen om de House of Eléonore-stukken in jouw ontwerpen te verwerken? Moest jij ook meer rekening houden met je materiaalkeuzes?

Edwin: “Technisch gezien viel het mee want we borduren al veel. Ik heb meer gekeken naar de volumes in verhouding met het gewicht; sommige stukken zijn kleiner maar zwaarder, en andere stukken – de 3D plastic stukken- zijn groter maar lichter. Daarom maken we de grote bloemen van stof, zodat ze groot kunnen zijn maar nauwelijks iets wegen. De zilveren pioenroos kunnen we bijvoorbeeld weer niet op een hele lichte japon borduren, terwijl deze wel op het korset werkt. In de stukken zijn op mijn verzoek ook meer gaatjes geboord zodat wij ze steviger in konden borduren.”

Tenslotte, kunnen jullie nog iets vertellen over de werkwijze, van briefing tot eindproduct? Hoe hebben jullie de samenwerking ervaren?

Ray: “We hebben vele bespreeksessies tot in de late uren gehad…met wijn en kaas, haha! Edwin kwam dan langs met zijn schetsen en die liepen we stuk voor stuk door. Wat kon er nog aan worden toegevoegd? Wat had Edwin voor idee? Was het haalbaar voor ons? In een paar beoordelingsrondes schaaf je de samples bij tot daar het gewenste resultaat uit komt. Echter verandert er op het laatste moment voor de show altijd wel iets waardoor we de dagen ervoor nog nieuwe stukken moesten maken of aanpassen. Dat zou enorm stressvol kunnen zijn als er niet zo’n goede klik was en ik denk dat de samenwerking daarom ook zo goed verloopt. Als je eerlijk en helder communiceert en je flexibel opstelt loopt alles gesmeerd.”

Edwin: “Meestal gaat het zo: ik heb een idee en normaal gaan we daar in het atelier direct mee aan de slag. Alleen nu wilde ik iets wat ik zelf niet kon dus moest ik samenwerken. Het is dan belangrijk om een goed dialoog te hebben en te kunnen zeggen wat je denkt; je moet er niet omheen draaien als iets niet mooi is of niet werkt binnen de context van het ontwerp, en dat geldt voor beide partijen. Een samenwerking moet hoe dan ook voor zowel House of Eléonore als Edwin Oudshoorn Couture een toegevoegde waarde hebben. Dat ging heel organisch en daarom kunnen we spreken van een zeer fijne samenwerking, die, wie weet, in de toekomst nog meer zal brengen.”

© Sjoerd de Wit
6/8
© Sjoerd de Wit
© Sjoerd de Wit
7/8
© Sjoerd de Wit
© Sjoerd de Wit
8/8
© Sjoerd de Wit
ADVERTISEMENT