ADVERTISEMENT

Lingerieontwerpster Maaike Nieuwenhuis van La Maison Nouvelle maakt tailored lingerie

“Nederland is nog steeds te degelijk als het om ondermode gaat”

Ze begaf zich na een studie Communicatie op het pad van het modeontwerpen maar haar hart ging uit naar lingerie. Tailored lingerie, want op maat gemaakte lingerie bestond tot haar verbazing nog niet. Maaike Nieuwenhuis begon haar label La Maison Nouvelle vanuit haar huis en atelier in Amersfoort: “Ik heb mezelf twee jaar de tijd gegeven om te spelen met het concept. Nu gaat het pas echt beginnen.”

Maaike, vertel eens iets meer over jezelf en jouw carrièrepad?

“Ik ben 29 jaar en opgegroeid in Amersfoort. Na mijn hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie in Amsterdam wilde ik op reis, een beetje om mezelf te ontdekken en zo belandde ik in New York. Ik kende niemand behalve de tante van een vriendin. Een doortastende dame die dacht dat ik er drie maanden kwam om werkervaring in het buitenland op te doen en een stagegesprek bij de VN voor me had geregeld. Little did she know… Omdat ik niet onbeleefd wilde zijn en zij nogal dwingend was, ben ik op gesprek gegaan. Maar ik zei wel gelijk tegen die man: ‘Ik snap het als jullie niemand nodig hebben hoor!’ Uiteindelijk heb ik in New York wat cursussen gevolgd zoals ontwerptekenen bij het Fashion Institute of Technology, maar vooral heel erg van de stad genoten. Bij terugkomst in Nederland werkte ik eerst bij Anecdote. We deelden het pand toen met Erik Frenken van Avelon en hij gaf mij het advies een academie te gaan doen. Nog voor ik aan het MIC ging studeren had ik al eens mijn zinnen gezet op ArtEZ in Arnhem, maar ik was pas achttien en mijn faalangst hield me tegen. Uiteindelijk, jaren later, waagde ik het erop om naar de Academie voor de Schone Kunsten in Antwerpen te gaan. Dat hield ik maar een jaar vol, want ik merkte toch dat de andere studenten een bepaalde voorsprong hadden, gedisciplineerder waren. Ik ben toch meer van het ‘al doende leert men’."

"Daarna rolde ik de mannenmode in voor een bedrijf in Utrecht en Rotterdam waar ze driedelige maatpakken maakten, heel dandy-ish. Dat vond ik erg tof! Toch miste ik op een bepaald moment het vrouwelijke. Lingerie is ultiem vrouwelijk en verfijnd. Het idee voor maatwerk is ontstaan uit mijn tijd in de maatpakken. Waarom was er eigenlijk geen lingerie die vrouwen naar wens en op maat konden samenstellen zoals mannen dat doen met maatpakken? Toen ontstond het idee voor La Maison Nouvelle en het aanbieden van tailored lingerie.”

Hoe gaat dat in z’n werk, tailored lingerie?

“Je kunt kiezen uit drie modellen bh’s waarbij je verder zelf helemaal invult welke kleur kant en bandjes, de stijl van de bandjes, het soort sluiting etc. Daar kun je weer een model broekje bij kiezen; string, slip of high waist en die ook naar wens invullen. Daarnaast hebben we per seizoen een limited edition-collectie.”

Maaike: "De hele gedachte achter La Maison Nouvelle is dat vrouwen meer tijd voor zichzelf nemen, liever zijn voor zichzelf. Met dat idee in het achterhoofd zou het uit mogen groeien tot een lifestylemerk.” © Milan Gino
1/14
Maaike: "De hele gedachte achter La Maison Nouvelle is dat vrouwen meer tijd voor zichzelf nemen, liever zijn voor zichzelf. Met dat idee in het achterhoofd zou het uit mogen groeien tot een lifestylemerk.” © Milan Gino

Lingerie ontwerpen is best wel specifiek en ambachtelijk. Hoe ben je begonnen?

“Door een bh uit elkaar te halen, lapjes op de markt te kopen en gewoon maar uit te proberen. Ik begon heel low key met alleen een Instagram-account waarvan niemand wist dat het van mij was. Van daaruit kwamen de eerste orders en daarna volgde de website. Dat was twee jaar geleden, de tijd die ik mezelf heb gegeven om te spelen met het concept en het een basis te geven. Nu gaat het pas echt beginnen.”

Maaike's favoriete plek: "De banken. Die zitten fantastisch! Het liefst zit ik achter de naaimachine, heerlijk. Naaien is een soort mediteren, je hoeft niet na te denken. Maar het is ook uitstelgedrag; niet bezig zijn met dingen waar je mee bezig zou moeten zijn." © Milan Gino
2/14
Maaike's favoriete plek: "De banken. Die zitten fantastisch! Het liefst zit ik achter de naaimachine, heerlijk. Naaien is een soort mediteren, je hoeft niet na te denken. Maar het is ook uitstelgedrag; niet bezig zijn met dingen waar je mee bezig zou moeten zijn." © Milan Gino
"Iedereen heeft z'n eigen taken." © Milan Gino
3/14
"Iedereen heeft z'n eigen taken." © Milan Gino

Is dit prachtige pand waar je zit behalve jouw atelier ook een woonruimte?

“Dat klopt, we wonen hier ook. Toen ik mijn huidige vriend ontmoette, zocht hij een huis en ik een plek om te werken. Ik kwam van Utrecht weer terug naar Amersfoort. We zagen dit pand en we vonden het gelijk fantastisch. Uiteindelijk wil ik in Antwerpen gaan wonen en werken, want de markt voor luxe lingerie is daar geschikter. Nederland is nog steeds te degelijk als het om ondermode gaat. Ik heb een klein marktonderzoek gedaan naar de gemiddelde lingerie-bestedingen en in Nederland is dat het minst. In België en Duitsland besteden ze al veel meer. Amerika is echt de koploper in de lingerieverkoop.”

"De hele gedachte achter La Maison Nouvelle is dat vrouwen meer tijd voor zichzelf nemen, liever zijn voor zichzelf"

Met hoeveel mensen werk je aan La Maison Nouvelle?

“In principe werk ik alleen en krijg ik hulp van stagiaires. Op dit moment zijn het er vier. Er komt binnenkort een studente van het AMFI bij die meer op branding gaat zitten. We hoeven namelijk niet per se een lingeriemerk te blijven. De hele gedachte achter La Maison Nouvelle is dat vrouwen meer tijd voor zichzelf nemen, liever zijn voor zichzelf. Met dat idee in het achterhoofd zou het uit mogen groeien tot een lifestylemerk.”

Zijde is Maaike's favoriete materiaal. © Milan Gino
4/14
Zijde is Maaike's favoriete materiaal. © Milan Gino
Maaike: "Uiteindelijk wil ik in Antwerpen gaan wonen en werken want de markt voor luxe lingerie is daar geschikter. Nederland is nog steeds te degelijk als het om ondermode gaat." © Milan Gino
5/14
Maaike: "Uiteindelijk wil ik in Antwerpen gaan wonen en werken want de markt voor luxe lingerie is daar geschikter. Nederland is nog steeds te degelijk als het om ondermode gaat." © Milan Gino

Hoe ziet een gemiddelde dag hier in het atelier eruit?

“Het gaat allemaal nog redelijk ad hoc. De meiden lopen hier rond half negen binnen en dan drinken we eerst een kop koffie of thee. Daarna gaan we zelfstandig aan de slag; iedereen heeft z’n eigen taken. Soms werken we door tot negen uur, afhankelijk van de periode en drukte. Nu leven we bijvoorbeeld helemaal toe naar de campagne-shoot. Als die achter de rug is ben ik waarschijnlijk alweer bezig met de volgende. Voor mij loopt het creatieve proces dag en nacht door, omdat ik hier ook woon. Maar dat vind ik niet lastig. Om te ontspannen ga ik soms mediteren of lekker uit eten. Van een weekend weg kan ik ook helemaal opknappen. En het is goed voor de inspiratie.”

"Lingerie is ultiem vrouwelijk en verfijnd." © Milan Gino
6/14
"Lingerie is ultiem vrouwelijk en verfijnd." © Milan Gino
"We hebben allemaal onze eigen schaar (er ligt ook een gouden). Zelf gebruik ik het liefst de zwarte. De zijdespelden zijn heel populair omdat ze zo fijn zijn." © Milan Gino
7/14
"We hebben allemaal onze eigen schaar (er ligt ook een gouden). Zelf gebruik ik het liefst de zwarte. De zijdespelden zijn heel populair omdat ze zo fijn zijn." © Milan Gino

Heb je een bepaald proces om je inspiratie voor een collectie uit te werken?

“Ik laat me het meest inspireren door stoffen maar verder is het heel erg on the go. Ik ga niet zitten tekenen en ik maak geen moodboards maar meer een digitaal collectie-overzicht. Een vriendin helpt mij daar altijd bij. De vorige collectie was heel erg zwart/wit. Nu is het thema ‘What you don’t confess’ en gaat het over een liefdesverhaal tussen een man en een vrouw. Ik ga dan kijken wat ik erbij zou willen maken, welke kleuren erbij passen. Meestal zijn dat zwart, wit en vergrijsde tinten. Ik ben niet zo van de ‘kleuren’.”

"Het type vrouw waar we voor ontwerpen draagt lingerie puur voor zichzelf omdat het bepalend is voor haar mindset "

Jullie instagram-feed is een mooi visueel verhaal; romantisch en sensueel, La Parisienne. Is dat ook het type vrouw waar je voor ontwerpt?

“La Maison Nouvelle is voor de vrouw die zichzelf zachtheid en vrouwelijkheid gunt. Ze draagt lingerie puur voor zichzelf omdat het bepalend is voor haar mindset de rest van de dag; als ze La Maison Nouvelle draagt voelt ze zich krachtig en zelfverzekerd. Onze doelgroep ligt tussen de 28 en 40 jaar. Vrouwen met een goed inkomen die bewust hun fashion kopen, maar wel iets anders willen dan bijvoorbeeld La Perla. Storytelling is belangrijk, want ze moeten zich kunnen identificeren met het verhaal en het merk.”

"De vorige collectie was heel erg zwart/wit. Nu is het thema ‘What you don’t confess’ en gaat het over een liefdesverhaal tussen een man en een vrouw." © Milan Gino
8/14
"De vorige collectie was heel erg zwart/wit. Nu is het thema ‘What you don’t confess’ en gaat het over een liefdesverhaal tussen een man en een vrouw." © Milan Gino
Maaike: "Het oude en verstelbare lijfje heb ik van mijn vader gekregen voor mijn verjaardag toen ik in Antwerpen zat. Het schilderij Marilyn heb ik gekregen voor mijn afstuderen. Die heb ik al heel lang, ik ben niet zo goed in weggooien. Ik vind haar in principe wel een hele vrouwelijke, sensuele vrouw maar wel een tikje, hoe zal ik het zeggen: ‘ordinair’?" ©Milan Gino
9/14
Maaike: "Het oude en verstelbare lijfje heb ik van mijn vader gekregen voor mijn verjaardag toen ik in Antwerpen zat. Het schilderij Marilyn heb ik gekregen voor mijn afstuderen. Die heb ik al heel lang, ik ben niet zo goed in weggooien. Ik vind haar in principe wel een hele vrouwelijke, sensuele vrouw maar wel een tikje, hoe zal ik het zeggen: ‘ordinair’?" ©Milan Gino

Heb je een voorkeur voor bepaalde materialen?

“Zijde. Want dat is mooier dan lycra en satijn, alleen wel kostbaarder en lastig met de pasvorm. We gebruiken vooral veel kant en er zitten geen beugels in de bh’s. In deze collectie zit veel eyelash lace. Ik koop de meeste materialen in via de beurs in Parijs. Daar ken ik inmiddels de meeste leveranciers.”

"Lingerie is een ambacht, het wordt met liefde voor je gemaakt "
In het atelier van La Maison Nouvelle staan twee antieke naaimachines. © Milan Gino
10/14
In het atelier van La Maison Nouvelle staan twee antieke naaimachines. © Milan Gino
"Storytelling is belangrijk want vrouwen moeten zich kunnen identificeren met het verhaal en het merk.” © Milan Gino
11/14
"Storytelling is belangrijk want vrouwen moeten zich kunnen identificeren met het verhaal en het merk.” © Milan Gino

Wat zijn de grootste uitdagingen binnen jouw vak?

“Praktische dingen zoals productie. We werken met een kleermaker in Almelo voor de confectiestukken. Ik zit nog niet op meest rendabele businessmodel! Ik ben nu aan het kijken voor de stap naar groei. Idealiter houd ik de productie binnen Europa, want dat is bereisbaarder. Brazilië is buiten Europa een goed lingerieland hoorde ik. Maar dat moet ik eerst nog onderzoeken.”

Wat zijn je verdere plannen?

Ik wil het liefst confectie via retailers aanbieden en maatwerk als exclusieve service. Lingerie is een ambacht, het wordt met liefde voor je gemaakt.”

Maaike over de stapel boeken in en naast de salontafel: "Het boek van Martin Margiela is favoriet en heel inspirerend. Hij is als ontwerper wel van het conceptuele en deconstructieve, maar dat haalt me juist uit mijn comfort zone. Een prachtig fotoboek vind ik Mario Testino/Kate Moss. Ik koop wel veel boeken, omdat ik denk dat ik het misschien nodig heb, maar ik ben niet zo van het lezen. Die van Helmut Newton is een kleiner boek. Het is wel een fotograaf die veel het vrouwelijk lichaam fotografeert. Ik zou graag zijn koffietafelboek willen." © Milan Gino
12/14
Maaike over de stapel boeken in en naast de salontafel: "Het boek van Martin Margiela is favoriet en heel inspirerend. Hij is als ontwerper wel van het conceptuele en deconstructieve, maar dat haalt me juist uit mijn comfort zone. Een prachtig fotoboek vind ik Mario Testino/Kate Moss. Ik koop wel veel boeken, omdat ik denk dat ik het misschien nodig heb, maar ik ben niet zo van het lezen. Die van Helmut Newton is een kleiner boek. Het is wel een fotograaf die veel het vrouwelijk lichaam fotografeert. Ik zou graag zijn koffietafelboek willen." © Milan Gino
Maaike: "Een oud docente van de Flint, ging met pensioen en organiseerde een expositie. Zij vroeg oud-leerlingen ( ze had vooral mensen geselecteerd die nu iets creatiefs doen) iets in te brengen. Ik deed daar vroeger ballet toen ik 4 was ofzo en heb ooit een schoen ontworpen waar ik niks meer van wist…Maar ze wilde mij er alsnog bij hebben. Het was voor mij wel erg lang gelden maar dit werd het dus, een ingelijst lingeriesetje. Het is ook een typisch voorbeeld van hoe ad hoc ik tot nu toe ben geweest. In 2017 gaan we voor meer structuur en strategie." © Milan Gino
13/14
Maaike: "Een oud docente van de Flint, ging met pensioen en organiseerde een expositie. Zij vroeg oud-leerlingen ( ze had vooral mensen geselecteerd die nu iets creatiefs doen) iets in te brengen. Ik deed daar vroeger ballet toen ik 4 was ofzo en heb ooit een schoen ontworpen waar ik niks meer van wist…Maar ze wilde mij er alsnog bij hebben. Het was voor mij wel erg lang gelden maar dit werd het dus, een ingelijst lingeriesetje. Het is ook een typisch voorbeeld van hoe ad hoc ik tot nu toe ben geweest. In 2017 gaan we voor meer structuur en strategie." © Milan Gino
"In deze collectie zit veel eyelash lace. Ik koop de meeste materialen in via de beurs in Parijs. Daar ken ik inmiddels de meeste leveranciers.” © Milan Gino
14/14
"In deze collectie zit veel eyelash lace. Ik koop de meeste materialen in via de beurs in Parijs. Daar ken ik inmiddels de meeste leveranciers.” © Milan Gino
ADVERTISEMENT