ADVERTISEMENT

“Kill or be killed”: Kimberley Jenneskens geeft 7 tips aan aspirerende modeontwerpers

Nederlandse is pas 21 maar heeft nu al veel mode-ervaring

In 2016 werd het artikel over Kimberley Jenneskens het best gelezen op Fashionweek.nl. De in New York wonende jonge modeontwerper was even in Nederland en deelde met ons haar tips aan andere creatieven die een label willen starten.

Lieve, harde zakenvrouw

Kimberley Jenneskens is net 21 maar heeft nu al behoorlijk wat mode-ervaring. Ze studeert sinds twee jaar aan Parsons, The New School for Design, heeft haar eigen label en heeft inmiddels pop-up stores gehad tijdens de modeweken in Paris en New York. Officieel studeert ze nog aan Parsons, al heeft ze die opleiding op een lager pitje gezet om zich helemaal op haar merk te kunnen richten. Momenteel reist ze de hele wereld rond op zoek naar sponsors om de volgende stap te zetten, want de interesse in haar ontwerpen is groot. Afgelopen maand was ze in Nederland, om de feestdagen met familie en vrienden door te brengen, maar stoppen met werken doet ze nooit. “Vergis je niet: ik lijk een lief meisje uit Limburg en dat ben ik ook wel, maar ik ben ook een harde zakenvrouw”, zegt ze zelf. “Om in de modewereld mee te doen, you gotta play the game.” Met Fashionweek.nl deelt ze graag haar tips om overeind te blijven in de mode.

Campagnebeeld voor collectie ‘Street’.
1/8
Campagnebeeld voor collectie ‘Street’.

Tip 1: Blijf down to earth

“Nederlandse nuchterheid is zo belangrijk, zeker in New York. Als je in de mode wil werken en je ontmoet steeds meer mensen, waaronder ook celebrities, lonkt het gevaar om naast je schoenen te gaan lopen. Doe dat niet. Blijf jezelf, want mensen prikken zo door die houding heen. Natuurlijk kan je blij zijn dat je Marc Jacobs of Anna Wintour ontmoet, dat ben ik ook, maar dat zijn uiteindelijk ook gewoon maar mensen. Schep er dus niet over op. En daarnaast: je kan tegen ze opkijken om wat ze bereikt hebben, maar gedraag je normaal in hun gezelschap. Als jij hen als een gelijke behandelt, zullen ze je ook zo behandelen. Toen ik Anna Wintour en Grace Coddington eens zag zitten bij een fashionweek ben ik gewoon op ze afgestapt; dan vonden ze hartstikke leuk.”

Tip 2: Netwerken, netwerken, netwerken

“Mode is hard werken, maar ook zien en gezien worden. Leer nieuwe mensen kennen, maak vrienden. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer kettingreacties er ontstaan. Als iemand je goed vindt, vertelt hij dat aan vijf anderen. Voor je het weet zit je met die vijf om de tafel, zo ging het bij mij ook. Tijdens de eerste Fashionweek die ik in New York bijwoonde, ben ik gewoon naar shows toegegaan in zelfgemaakte outfits. Ik viel op bij de streetstyle fotograferen, zij fotografeerden mij en ik maakte een praatje met ze. Omdat ik helemaal geen kaarten voor de shows had, bleef ik tijdens de shows met die fotografen buiten staan praten. Zo heb ik zoveel mensen ontmoet!”

"Omdat ik helemaal geen kaartje had, bleef ik tijdens de shows met die fotografen buiten staan praten"
Campagnebeelden voor collectie Dreamscape. © Cibelle Levi
2/8
Campagnebeelden voor collectie Dreamscape. © Cibelle Levi

Tip 3: Maak van je droom een plan

“Heel veel mensen dromen over een carrière in de mode, maar je moet je doel eerst opbreken in een stappenplan. Ik wilde ontwerper worden, maar ben wel gaan kijken wat ik daarvoor eerst moest doen. Toen bleek: stap één was aangenomen worden op Parsons, stap twee verhuizen naar New York, stap drie mensen leren kennen, stap vier pop-up stores openen et cetera. Het plan lukt nu, maar wel stapje voor stapje.”

Tip 4: Modeopleidingen zijn niet alles

“Natuurlijk leer ik onwijs veel op Parsons en kun je op andere mode-opleidingen heel veel leren, maar op scholen leer je uiteindelijk vooral methodes en theorie. Als je ergens goed in wil worden, moet je de praktijk kennen en begrijpen. Geef daarom niet al je geld uit aan een opleiding, investeer ook in andere dingen. Deze financiële tip geldt overigens vooral voor buitenlandse opleidingen, in Nederland zijn scholen relatief goedkoop. Parsons is heel duur, bijna niemand betaalt de opleiding zelf: iedereen heeft een beurs of sponsor in Amerika.”

"Als je ergens goed in wil worden, moet je de praktijk kennen en begrijpen"
"Zoek uit waar je goed in bent en bijt je daarin vast." © Jose Martinez
3/8
"Zoek uit waar je goed in bent en bijt je daarin vast." © Jose Martinez

Tip 5: Vind je eigen specialisme

“Zoek uit waar je goed in bent en bijt je daarin vast. Je moet keuzes maken, niemand is overal goed in. Tijdens een opleiding en in het leven hoef je echt niet overal een tien voor te halen. Deze mantra zeg ik vaak genoeg tegen mezelf: ik ben heel perfectionistisch maar juist daarom kies ik steeds waar ik goed in wil worden. Tijdens je opleiding kunnen je docenten je daar misschien wel heel goed bij helpen: ze weten veel en kennen mensen, ook die docenten waar je niet van verwacht dat ze cool zijn. Probeer zoveel mogelijk van je docenten of andere begeleiders te leren! Ik ben zelf ook goed bevriend geworden met mijn docenten van Parsons.”

Tip 6: Zoek een omgeving waarin je je zakelijk prettig voelt

“Treed buiten je comfortzone en ga ergens wonen en werken waar jij de beste versie van jezelf kan zijn, ook als dat betekent dat je weg moet van je vrienden en familie. Voor mij is die plek New York City: ik houd van de hoge druk die daar toch wel op je wordt gelegd. Je moet ertegen kunnen, maar ik zeg altijd “kill or be killed”. Oftewel: je moet het harde spel meespelen. Vergis je niet: ik lijk een lief meisje uit Limburg en dat ben ik ook wel, maar ik ben ook een harde zakenvrouw. Om in de modewereld mee te doen, you gotta play the game.”

Campagnebeelden voor collectie Dreamscape. © Cibelle Levi
4/8
Campagnebeelden voor collectie Dreamscape. © Cibelle Levi
"Treed buiten je comfortzone en ga ergens wonen en werken waar jij de beste versie van jezelf kan zijn"
"Je moet het harde spel meespelen." © Jose Martinez
5/8
"Je moet het harde spel meespelen." © Jose Martinez

Tip 7: Zorg voor goed beeld van je merk

“Je moet als merk, zeker in deze tijd van sociale media, goed zichtbaar zijn. Ik zit zelf nog in de oriënterende fase en ontwikkel me steeds op dit gebied, maar realiseer me steeds meer dat goed beeld essentieel is. Misschien nog wel belangrijker dan een show of pop-up tijdens modeweken. Je campagne en look books hoeven niet heel gek te zijn, maar moeten wel bij je passen. Ik ga binnenkort drie weken naar Californië om nieuw beeld te schieten. Daar heb ik zo veel zin in!”

Ambieer jij ook een carrière in de mode? Kom dan naar de aanstaande Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en ontmoet vele mensen uit de modewereld. 

" Als je ergens goed in wil worden, moet je de praktijk kennen en begrijpen." © Jose Martinez
6/8
" Als je ergens goed in wil worden, moet je de praktijk kennen en begrijpen." © Jose Martinez
"Nederlandse nuchterheid is zo belangrijk, zeker in New York." © Jose Martinez
7/8
"Nederlandse nuchterheid is zo belangrijk, zeker in New York." © Jose Martinez
Campagnebeelden voor collectie Dreamscape. Fotografie: Cibelle Levi
8/8
Campagnebeelden voor collectie Dreamscape. Fotografie: Cibelle Levi
ADVERTISEMENT