ADVERTISEMENT

Dennis Diem inspireert jubileumcollectie op de Franse Marie-Antoinette

Op 15 juli toont Dennis Diem i.s.m. goudsmid Bas Verdonk zijn nieuwste collectie tijdens MBFWA

Dennis Diem verstaat het traditionele mode-ambacht tot in de puntjes en zijn handgemaakte creaties verschijnen tot ver buiten onze landsgrenzen. Op 15 juli viert hij zijn tienjarig jubileum met een extravagante collectie tijdens de 27ste Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. En ook dit keer verzorgt goudsmid Bas Verdonk de bijpassende flamboyante sieraden. Fashionweek.nl ging langs bij het atelier van Dennis Diem voor een gesprek met Dennis en Bas. 

Dennis, wat zijn de inspiratiebronnen van jouw nieuwe collectie?

“In 2007 had ik mijn eerste show, dus dit jaar is ons tienjarig jubileum. Een van mijn muzen is het topmodel Dorith Mous en heeft mijn jurken de afgelopen jaren vaak gedragen naar events als de Oscars. Voor deze collectie heb ik alleen maar rodeloperjurken ontworpen die gedeeltelijk zijn geïnspireerd op de jurken die we voor Dorith hebben gemaakt. Daarnaast heb ik speciaal voor dit jubileumjaar een aantal technieken uit vorige shows in een nieuw jasje gestoken. De allergrootste inspiratiebron van de collectie is de Franse koningin Marie-Antoinette (1755-1793). Mijn specialisme is natuurlijk het korset. Toen ik nog op de academie zat, mocht ik in een museum in Parijs een origineel korset van deze excentrieke koningin opmeten. Heel bijzonder en op basis van die maten heb ik mijn allereerste korset ontworpen. Ik vind het een mooie ode aan de rode loper en Marie-Antoinette om de hele collectie op haar te inspireren.”

"Veel van de creaties zijn net als de Franse vorstin natuurlijk super over the top"
“Voor de nieuwe collectie gebruik ik veel chiffon, zijden stoffen, tule en bijvoorbeeld applicaties van parelmoer”, aldus Dennis Diem. [credit] © Milan Gino
1/8
“Voor de nieuwe collectie gebruik ik veel chiffon, zijden stoffen, tule en bijvoorbeeld applicaties van parelmoer”, aldus Dennis Diem. [credit] © Milan Gino

Hoe heb je Marie-Antoinette vertaald naar je modecreaties?

 “In vorige collecties hebben we altijd gezorgd dat alles bij elkaar paste, maar nu werken we met verschillende thema’s. We hebben Marie-Antoinette’s leven opgedeeld in vijf perioden. Als eerste heb je haar opkomst, waarna we haar terugzien als koningin en als derde thema is er de rouwperiode ten tijde van de revolutie en het verlies van haar zoontje. Vervolgens komen we aan bij de periode van haar executie en eindigen we het verhaal met de kijk die we nu op haar hebben: als iemand die bijna groter is dan het leven zelf, een soort heilige. De kleuren die we gebruiken variëren van nude, parelmoer en zachtroze tot rood, zwart en zelfs goud. Veel van de creaties zijn net als de Franse vorstin natuurlijk super over the top.” 

Dennis Diem: “Tijdens de show krijgt de kijker langer de tijd dan normaal om te zien hoe de stukken in elkaar zitten, want er zit echt heel veel handwerk in.” © Milan Gino
2/8
Dennis Diem: “Tijdens de show krijgt de kijker langer de tijd dan normaal om te zien hoe de stukken in elkaar zitten, want er zit echt heel veel handwerk in.” © Milan Gino
“Wie is de Dennis Diem-vrouw? Het is belangrijk dat het een sterke vrouw is. De hakken die we maken zijn ook altijd extreem hoog om de vrouw als het ware op een voetstuk te plaatsen. Het merendeel van de collecties is gebaseerd op een archetype supervrouw, zoals voorheen Florence Nightingale of nu Marie-Antoinette.” © Milan Gino
3/8
“Wie is de Dennis Diem-vrouw? Het is belangrijk dat het een sterke vrouw is. De hakken die we maken zijn ook altijd extreem hoog om de vrouw als het ware op een voetstuk te plaatsen. Het merendeel van de collecties is gebaseerd op een archetype supervrouw, zoals voorheen Florence Nightingale of nu Marie-Antoinette.” © Milan Gino

Welke materialen kunnen we verwachten?

“Ik gebruik veel chiffon, zijden stoffen, tule en bijvoorbeeld applicaties van parelmoer. Als slotstuk wilden we een soort slangachtige jurk maken, maar zonder het gebruik van dierlijke materialen. Dit vind ikzelf belangrijk, maar ook omdat we voor de tweede keer gesponsord worden door Marlot Cruiming van Jobbird en zij is erg begaan met het lot van de dieren. Samen hebben we gekeken naar de alternatieven. Uiteindelijk hebben we het stuk gemaakt van duizenden zelf geknipte pailletten, handmatig verguld met 23 karaat bladgoud en met de hand op de jurk verwerkt.”

"De afgelopen drie maanden hebben er zes mensen gewerkt aan het meest spectaculaire stuk van de show"

Kun je me een hint geven over hoe dit verhaal terugkomt in je show?

“De kijker krijgt langer de tijd dan normaal om te zien hoe de stukken in elkaar zitten, want er zit echt heel veel handwerk in. De afgelopen drie maanden hebben er zes mensen gewerkt aan het meest spectaculaire stuk van de show. Anders dan bij de Sweet Rebel-show ligt de focus minder op het showelement, maar meer op de jurken en de sieraden van Bas Verdonk.” 

“Uiteindelijk hebben we het stuk gemaakt van duizenden zelf geknipte pailletten, handmatig verguld met 23 karaat bladgoud en met de hand op de jurk verwerkt.”, vertelt Dennis Diem. © Milan Gino
4/8
“Uiteindelijk hebben we het stuk gemaakt van duizenden zelf geknipte pailletten, handmatig verguld met 23 karaat bladgoud en met de hand op de jurk verwerkt.”, vertelt Dennis Diem. © Milan Gino
Dennis Diem en goudsmid Bas Verdonk. “Ik kan eerlijk zeggen dat ik op het vlak van ‘groter denken en meer durven’ het afgelopen jaar meer heb geleerd, dan in de dertig jaar daarvoor. Dit is het grootste compliment dat ik aan Dennis kan geven”, vertelt Bas Verdonk. © Milan Gino
5/8
Dennis Diem en goudsmid Bas Verdonk. “Ik kan eerlijk zeggen dat ik op het vlak van ‘groter denken en meer durven’ het afgelopen jaar meer heb geleerd, dan in de dertig jaar daarvoor. Dit is het grootste compliment dat ik aan Dennis kan geven”, vertelt Bas Verdonk. © Milan Gino

Bas, kun meer vertellen over je sieraadontwerpen voor deze collectie?

Jazeker! Dennis en ik hebben elkaar leren kennen tijdens ons werk voor de Ladies of Soul. Dat klikte zo goed dat we voor zijn vorige collectie, Sweet Rebel, zijn gaan samenwerken. Dit keer heb ik voor iedere jurk een bijpassend sieraad gemaakt. Van origine ben ik een klassieke goudsmid en werk vrijwel alleen met goud, zilver en briljanten, totdat ik met Dennis ging samenwerken. Waar ik normaal altijd sieraden ontwerp voor dagelijks gebruik, liet Dennis mij echt compleet out of the box gaan! Dat is heerlijk en tegelijkertijd een grote uitdaging. Er zitten zoveel verschillende elementen in de collectie die ook terug moeten komen in de sieraden. Van heel strak of frivool tot jugendstil-achtige juwelen. De materialen die ik gebruik? Die zijn heel anders dan normaal, bijvoorbeeld aluminium, parels en agaten in combinatie met witte en zwarte diamanten, onder andere afkomstig van Gassan.”

“Kenmerkend voor de kleding van Marie-Antoinette zijn natuurlijk de paniers die de heupen accentueren. Voor de sieraden hebben we onder andere veel chokers gebruikt, als verwijzing naar de guillotine”, vertelt Dennis Diem. © Milan Gino
6/8
“Kenmerkend voor de kleding van Marie-Antoinette zijn natuurlijk de paniers die de heupen accentueren. Voor de sieraden hebben we onder andere veel chokers gebruikt, als verwijzing naar de guillotine”, vertelt Dennis Diem. © Milan Gino
“We zitten al negen jaar in dit pand aan de Oudezijds Achterburgwal 144 in Amsterdam. Het is een rijksmonument uit 1610, een ontzettend bijzondere en historische ruimte die mij nog steeds dagelijks geïnspireerd. Toen we het kochten was er al veertig jaar niets meer aan gedaan. Alles was scheef en dus zijn we langzaam begonnen met verbouwen. Volgend jaar is de fundering aan de beurt. Een vreselijk karwij, maar dan krijgen we van voor tot achter wel honderd vierkante meter erbij. De snijtafels en naaimachines gaan dan naar beneden, zodat we meer ruimte hebben om aan de grote showstukken te werken”, aldus Dennis Diem. © Milan Gino
7/8
“We zitten al negen jaar in dit pand aan de Oudezijds Achterburgwal 144 in Amsterdam. Het is een rijksmonument uit 1610, een ontzettend bijzondere en historische ruimte die mij nog steeds dagelijks geïnspireerd. Toen we het kochten was er al veertig jaar niets meer aan gedaan. Alles was scheef en dus zijn we langzaam begonnen met verbouwen. Volgend jaar is de fundering aan de beurt. Een vreselijk karwij, maar dan krijgen we van voor tot achter wel honderd vierkante meter erbij. De snijtafels en naaimachines gaan dan naar beneden, zodat we meer ruimte hebben om aan de grote showstukken te werken”, aldus Dennis Diem. © Milan Gino

Dennis, laatste vraag. Waar ben je momenteel nog meer mee bezig?

“Naast deze collectie zijn we ons aan het voorbereiden om naar L.A. te gaan. In oktober zijn er gesprekken met pr-bureaus en in januari/ februari wil ik daar aanwezig zijn voor gesprekken met stylisten en de doorpas voor de Oscars en de Golden Globes. Mijn ontwerpen zijn erg geschikt voor L.A. beter, omdat je daar echt een ‘rodelopercultuur’ hebt. Uiteindelijk wil ik er een showroom openen en het liefst één keer per jaar drie maanden daar zitten om zelf aanwezig te zijn.”

Wil jij de show van Dennis Diem op 15 juli ook niet missen? Koop dan nu je kaarten!

Dennis Diem: “Veel van de creaties uit de komende show zijn net als de Franse vorstin natuurlijk super over the top” © Milan Gino
8/8
Dennis Diem: “Veel van de creaties uit de komende show zijn net als de Franse vorstin natuurlijk super over the top” © Milan Gino

Designer pagina

Dennis Diem

Meer over designer
ADVERTISEMENT