ADVERTISEMENT

Hoe Soufiane Ahaddach binnen een jaar een eigen kledinglijn optuigde

Topblogger Negin Mirsalehi droeg als eerste zijn creaties

Soufiane Ahaddach begon vanuit zijn slaapkamer met een kledinglijn. Nadat een van de grootste modebloggers van het land zijn T-shirt droeg, kwam zijn label in een stroomversnelling. Inmiddels is het team vier man sterk. Fashionweek.nl sprak Ahaddach over zijn succesverhaal, dat hij in binnen een jaar realiseerde.

Je begon een kledinglijn vanuit je slaapkamer, mailde modeblogger Negin Mirsalehi of ze een shirt wilde dragen en ineens stond je met je T-shirts op de kaart.

“Het begon allemaal een paar jaar geleden toen ik was gestopt met mijn studie Bestuurskunde op het HvA. Ik kon nergens mijn creativiteit kwijt en de studie paste niet bij me. Een paar maanden later koos ik ervoor om mijn passie te volgen: mode. Slechts twaalf maanden later lanceerde ik mijn eerste collectie online. Negin Mirsalehi was de eerste modeblogger die mijn items droeg. ELLE Slovenië was het eerste modeblad dat mij een platform gaf, daarna kwam ELLE Nederland en toen is het balletje gaan rollen.”

Waar komt je ambitie voor een eigen kledinglijn vandaan, heb je altijd al iets met mode willen doen?

“Mode en creatief bezig zijn hebben altijd een hoofdrol gespeeld in mijn leven. Daarnaast heb ik altijd het gevoel dat ik een verschil wilde maken in de wereld, maar ik wist niet precies hoe. Ik was denk ik altijd een beetje bang om mijn dromen na te jagen. Totdat ik op het idee kwam om Soufiane Ahaddach op te richten. Een modemerk dat mijn visie draagt: het verschil maken in het leven van anderen door mode. Alles wat ik weet van mode heb ik geleerd door zelfeducatie van jongs af aan. Tekenen kon ik al, het was meer een kwestie van hoe ik mijn ideeën kon realiseren.”

In je collectie zitten momenteel zeven witte T-shirts, deels unisex, deels voor dames en allemaal met een bijzondere boodschap. Wat is je inspiratie? 

“Dat kan van alles zijn. Een boek, een film, een gevoel, een afbeelding, een item, een moment. Het is moeilijk uit leggen hoe mijn creative proces eruitziet. Er gaan zoveel ideeën en afbeeldingen door mijn hoofd. Om heel eerlijk te zijn weet ik soms niet eens wat me inspireert, het komt opeens binnen en dan schrijf ik het op of teken het direct uit.”

Ben je al met een volgende collectie bezig?

“Ja, de tweede collectie komt er binnenkort aan. Deze zal wel uitgebreider zijn dan de eerste, absoluut, en meer focus op dames.”

Denk je dat je het succes te danken hebt aan Negin Mershali?

“Wat veel designers niet begrijpen, is dat een kledinglijn ook een business is. Je kan niet verwachten dat je kleding vanzelf het daglicht gaat zien. Wij zijn vaak heel creatief, maar niet ondernemend. Ik was hier zelf ook schuldig aan, maar ik heb in twaalf maanden vijftig boeken gelezen om van mijn zwakke punt en sterke te maken. Als je het wilt maken als een designer, moet je absoluut de wereld wakker schudden en ze laten zien wat jij als designer in huis hebt. Negin is tevens de enige topblogger die ik heb benaderd. Mijn items zijn ook gedragen door Emily Ratajkowski, Chiara Biasi en binnenkort ook Bella Hadid. Het is een combinatie van benaderen en benaderd worden door sterren of stylisten. Iedereen kan je vinden op social media. Ik zou zeggen maak daar goed gebruik van.” 

De opbrengst van je collecties moet in de toekomst deels naar goede doelen gaan. Jij denkt dat mode en maatschappij goed samengaan? 

“Absoluut. Het gaat erom dat je de juiste balans weet te vinden. Ik ben een modemerk, maar help ook anderen. Dit is nog redelijk nieuw in de modewereld, dus het duurt nog even voordat mensen snappen en kunnen zien hoe ik dat voor me zie. Ik hoop daar binnenkort meer over te kunnen delen.”

Wat is je ambitie, wat wil je bereiken met je mode?

“Een sterk uniek modemerk op de kaart zetten, internationaal juist vertegenwoordigd door de juiste high end winkels. Een modemerk dat ook daadwerkelijk het verschil gaat maken. Ik geloof oprecht dat je iets moet doen, dat veel groter dan je zelf is. Alleen dan weet je de juiste snaar te raken.” 

Denk je dat mensen bewust de teksten op de shirts uitdragen?

“Sommige wel en sommige niet. Het belangrijkste is dat zij en hun omgeving, aan het denken worden gezet door iets wat ze dragen.” 

Waar zie je jezelf over vijf jaar?

“Als ik heel eerlijk ben, is Nederland nooit echt op mijn radar geweest. Dit klinkt misschien heel arrogant, zo bedoel ik het niet. Mijn doel en visie zijn altijd internationaal gericht met het merk. De kracht van social media en het internet is ongekend, dus waarom niet. Nederland is te klein voor mijn visie. Er zijn een handje vol winkels waar ik mijn items zie liggen binnen Nederland. Voor nu zijn dat HOMBRE in Amsterdam en LABELS in Sittard. De Nederlandse mode is wat terughoudener als gaat om nieuwe en unieke designers. Een winkel als LABELS bijvoorbeeld is echt een aanwinst voor de Nederlandse mode. Ze hebben nieuwe designers als GOSHA, DEMNA, VIRGIL, dit zijn nieuwe designers die het internationaal absurd goed doen. En dat mijn items daar verkrijgbaar zijn, is ook weer een aanwinst voor een modemerk als Soufiane Ahaddach.”

ADVERTISEMENT