ADVERTISEMENT

Sober, maar verrassend samenspel bij Raf Simons' eerste collectie voor Calvin Klein

De Vlaamse ontwerper showde vandaag tijdens NYFW een gecombineerde mannen- en vrouwencollectie

Raf Simons is bij Calvin Klein aangesteld om het modehuis én tegelijkertijd de New York Fashion Week te injecteren met nieuwe energie. De show stond daarom rood omlijnd in de agenda van de internationale modepers. Maakt de Vlaamse ontwerper de hooggespannen verwachtingen waar?

Het is best gedurfd om als ontwerper voor een oer-Amerikaans modehuis als Calvin Klein je eerste show te starten met het nummer ‘This is not America’. Niet de originele versie van David Bowie, maar die van Sophia Anne Caruso & Original New York Cast of Lazarus. Bedeesder dan het origineel, waar de show overigens wel mee eindigt. Wat Simons er exact mee bedoelt, is nog de vraag, maar naarmate de show vordert is wel duidelijk dat dit een subtiele reactie is op Trump’s presidentschap.

Een beetje van Raf, een beetje van Calvin

Dan de kleding, want daar draait het uiteraard om. De lijnen zijn sober, zoals het Calvin Klein betaamt. De eerste look doet nostalgisch eind jaren 70 aan: het vrouwelijke model draagt een hooggesloten, nauwsluitend blauw shirt met contrasterende rode borstzakkleppen met daaronder een witte col, op een rode, sluike bandplooibroek met witte bies. Er volgen vergelijkbare tenues in andere kleurstellingen voor mannen en vrouwen. Sommige outfits hebben een double-breasted jas. Het hoekige silhouet met overlap van een dubbele knopenrij blijkt later een belangrijk detail: van lichtgrijze double-breasted pakken –uni, krijtstreep of Prince de Galles- tot double-breasted gebloemde jurken. De colberts, broeken en rokken zien we ook gecombineerd met andere items, zoals broeken en rokken in combinatie met nude tops (ook voor mannen) met een gebreide mouw en gekleurd streepdetail. Het streepdetail herkennen we uit Simon’s recente mannencollectie voor zijn eigen label. De colberts worden gedragen op rib-gebreide kokerrokken met splitten aan de zijkant in fuchsia, lila, rood en groen. Deze worden weer afgewisseld met geplastificeerde items, als een soort beschermlaag. De soberheid wordt her en der doorbroken door geplastificeerde semi-doorschijnende jurken met veren op de rug of voorzijde, en een boterbloemgele nepbonten jas -eveneens voorzien van een plastic laag- bijeengehouden door een glinsterende Swarovski-riem. Het is over het geheel genomen ook vrij kuis, behalve de jurken met cut-outs onder de borsten. Al dan wel weer uitgevoerd in sober antraciet. Heel erg Calvin.

All American

Prompt wordt het nummer Midnight Cowboy van John Barry ingezet en zien we dan toch All-American referenties opduiken. De ruime pilotenjassen op de gebloemde jurken herinneren ons de film Top Gun waarin hoofdrolspeelster Kelly McGillis over haar gebloemde zomerjurk de jas van straaljagerpiloot en liefje Tom Cruise draagt. Daarop volgen full denim looks en cowboylaarzen. Amerikaanser kan bijna niet. En een knipoog naar de iconische ‘Nothing comes between me and my Calvin’s’-campagnes van het merk met Brooke Shields. De actrice zat front row. 

De ontwerper verklaart aan Vogue.com zijn visie voor deze collectie als volgt: “Het weerspiegelt de omgeving. Al deze verschillende mensen met verschillende stijlen en dress codes. Het is de toekomst, het verleden, Art Deco, de stad, het Amerikaanse Westen ... Al deze dingen en geen van deze dingen. Niet één tijdperk, niet één ding, niet één look. Het is het samenkomen van verschillende karakters en individuen, net als Amerika zelf. Het is de unieke schoonheid en de emotie van Amerika.”

In het gareel

Wat kunnen we concluderen na het zien van de (soms kuise) soberheid, de plastic beschermlaag, de All American referenties en de opmerkelijke soundtrack (waar zowel In Dreams van Roy Orbison als Suicide Underground van Air in voorkwamen)? De looks waren opvallend ‘gesteven’, alsof Simons ermee wil zeggen dat de Amerikanen in het gareel worden gehouden. We verwachten in elk geval niet dat hij zich als nieuwe creatief directeur van het Amerikaanse modehuis zal conformeren. Al is het alleen al door een gemixte collectie te tonen in een geslaagd en sober, maar verrassend samenspel.

ADVERTISEMENT