ADVERTISEMENT

Waarom Lotte Zunneberg besloot haar eigen tas te maken

Van een cursus tassen maken tot een eigen tassenlabel

Lotte Zunneberg (30) begon twee jaar geleden haar eigen tassenlijn Stories Official, nadat ze van haar schoonouders een cursus tassen maken had gekregen. Want de tas die al jaren op haar verlanglijstje stond, moest nog gemaakt worden volgens hen. Inmiddels werkt ze vanuit een gedeeld atelier in Amsterdam. Fashionweek.nl bezocht Lotte in haar atelier en sprak haar over leer, trends en handwerk.

Stories Official is ontstaan omdat je de ideale tas niet kon vinden. Inmiddels heb je een basiscollectie met leren shoppers en een citybag. Zijn de ontwerpen echt de vertaling van wat je in je hoofd had?

“Ja, ik wilde een simpele, stevige shopper van mooi leer. Eentje die je overal voor kunt gebruiken en die iedere vrouw eigenlijk wel ‘nodig’ heeft. Boodschappen, een laptop, kantoor - en kinderbenodigdheden, alles moet erin kunnen. Ik ben de cursus gaan volgen en gaan experimenteren met leer en de lengte van de hengsels. Het zoeken naar het juiste leer was misschien nog wel lastiger dan het ontwerp zelf. Ik ben vervolgens de tas gaan testen op stevigheid en gebruiksgemak. Uiteindelijk had ik een basismodel van de shopper, die ben ik zelf gaan dragen. Vervolgens kreeg ik heel veel vragen. Van vriendinnen, vriendinnen van mijn moeder, onbekenden. Ze wilden weten waar de tas van was. Ik had een webshop met sieraden, daar heb ik als experiment een van mijn tassen opgezet en die was binnen de kortste keren uitverkocht. Omdat de reacties zo positief waren en de verkopen zo snel gingen, vond mijn vriend dat he wel een goed idee was om er echt werk van te maken. Zo is Stories Official ontstaan.”

De basiscollectie is uitgebreid met een suède tassenlijn, die qua timing niet beter kon gezien de ‘velvet’ trend. Hoe blijf je op de hoogte van trends?

“De basiscollectie is tijdloos en van zorgvuldig gekozen leer. De suède tassen zijn gemaakt van Italiaans leer wat in meer kleuren verkrijgbaar is. Bovendien is het iets eenvoudiger materiaal om mee te werken. Ik was hier al langer mee bezig en nu kwam het qua timing precies goed uit met de trend van nu. Hier kan ik meer mee experimenteren, de basiscollectie blijft altijd, komt niet in de sale en pas ik in principe niet aan. Met suède kan ik meer spelen, bijvoorbeeld door samen te werken met winkels voor speciale kleuren. Verder spot ik trends natuurlijk in magazines, op vakbeurzen, maar ook op straat en op reis.”

© Milan Gino
1/6
© Milan Gino
© Milan Gino
2/6
© Milan Gino

Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Vooral uit mijn reizen. Je hoofd leegmaken in een nieuwe omgeving werkt altijd. Ik was afgelopen jaar in Japan en dat land is een heel grote inspiratiebron. Het past qua stijl ook wel bij Stories Official: minimalistisch, mooi materiaal en tijdloos. Maar ook op straat door gewoon rond te lopen krijg ik inspiratie. Uren kan ik ook besteden op Pinterest, daar is zoveel moois te vinden! Meestal krijg ik ’s avonds inspiratie, daar pas ik mijn dag dan ook een beetje op aan.”

© Milan Gino
3/6
© Milan Gino

Waar komt het leer dat je gebruikt vandaan? En hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou?

“Het ruwe leer komt uit Turkije. Ik heb heel erg gekeken naar stevigheid, kwaliteit en hoe bestand het is tegen weersomstandigheden. Zeker in Nederland moet het tegen een beetje regen kunnen. De tassen zijn door en door geverfd, dus een kras valt daardoor weg. Ik heb voor Turkije gekozen omdat het betaalbaar is en ik er in kleine oplages kan afnemen. Italiaans leer is al snel drie à vier keer duurder in gebruik en vaak is een minimum afname van 200m2 verplicht. Ik zou niet eens weten waar ik dat kwijt moet! Bovendien zou een tas dan tussen de vijf- à zeshonderd euro kosten, dat wilde ik niet. De tassen zijn nu betaalbaar. Omdat ze slijtvast zijn, gaan ze erg lang mee. In Turkije heeft het een duurzaamheidskeurmerk, maar of het echt honderd procent duurzaam gelooid wordt, durf ik niet te zeggen. De wetgeving verschilt per land zo ontzettend. Het suède komt uit Italië, uit dezelfde fabriek als de TOD’s schoenen. Ook daar hebben ze het duurzaamheidslabel, maar of ze volgens Nederlandse maatstaven dat zouden mogen voeren, weet ik niet. De tassen zijn niet dubbel afgewerkt, ik vind het juist mooi dat je ook de binnenkant van de huid ziet. Ik verspil geen leer, dus wat dat betreft werk ik zelf heel duurzaam. Van restjes maak ik samples en de kleine sleuteltasjes die in de shoppers zitten.”

Waar begint een ontwerp bij jou?

“Helaas ben ik niet zo van het schetsen, ik vind het lastig om op papier te krijgen wat ik in mijn hoofd heb zitten. Dus vaak ga ik gewoon aan de slag, op restjes leer of goedkoop leer. Daarmee ga ik verder spelen, ik geef samples aan vriendinnen om te testen, net zo lang tot ik tevreden ben. Pas dan ga ik over op het maken van een model in het goede Stories Official leer. In het begin heb ik weleens tassen op maat gemaakt, maar dat werkte toch vaak niet. Mensen kwamen aan met een schets of plaatje, maar dan had ik toch stiksels op een andere manier gebruikt dan zij voor ogen hadden. Ik krijg ook vanuit winkels en klanten weleens de vraag of er op een volgend model een drukknoop kan, of in de citybags nog een extra zakje. Vaak kan ik overtuigend genoeg uitleggen dat iets niet nodig is, maar ik ben er wel mee aan het experimenteren.”

© Milan Gino
4/6
© Milan Gino

Wat zijn je ambities?

“Als eerste zou ik heel graag internationaal willen uitbreiden. Daarom ben ik op zoek naar een productieteam, zodat ik zelf meer tijd overhoud voor het ontwerpen van nieuwe producten en wholesale. Ik krijg steeds meer vraag uit België, dus dat begint langzaam vorm te krijgen. Mijn droom is wel om iets in Japan te kunnen maken, maar de taal maakt dat wel heel lastig. Een samenwerking met een winkel of merk daar zou misschien een optie zijn. Dit jaar wil ik zelf graag op zoek naar tuigleer, dat harde, stugge leer, om daar een aantal tassen van te maken. Het is een stuk kostbaarder, maar zo stevig! Het past ook precies bij het shopper model. Voor de wintercollectie 2017/2018 staan er ook handschoenen op mijn wensenlijst. Ondertussen zoek ik nog naar mooi en betaalbaar kalfsleer, dat is de ambitie voor 2018. Verder wil ik gewoon langzaam groeien en een gezond bedrijf ontwikkelen. Deze materialen zijn allemaal tijdloos, maar door het klassieke ontwerp blijven ze on trend. Als je eenmaal een tas hebt, kun je daar eigenlijk je hele leven mee doen. De tas en het leer worden alleen maar mooier na gebruik. Ondertussen werk ik aan wat kleinere items, zoals portemonnees, travel wallets, paspoort hoesjes. De modellen liggen klaar, maar de productie ervan zelf doen, is voor mij te intensief. Daarom zoek ik naar productiepartners.”

Je doet alles zelf?

“Bijna alles, productfotografie laat ik over aan experts. Leer is lastig te fotograferen en de website/webshop is natuurlijk een visitekaartje. Wholesale doe ik zelf, dan neem ik alle samples mee en presenteer dat met mijn enthousiaste verhaal bij een inkoper. Vaak zijn ze dan heel enthousiast over de kwaliteit! Bovendien ben ik mijn eigen uithangbord, al vanaf het begin en dat werkt erg goed.”

© Milan Gino
5/6
© Milan Gino

Hoe zit het met de financiering van je bedrijf?

“Ook dat doe ik zelf, alles investeer ik weer terug in de ontwikkeling en groei ervan. Met investeerders werken resulteert toch in een enorme druk van buitenaf, zij willen sneller, meer, trendy. Ik volg liever mijn eigen tempo, als ik kijk naar de afgelopen twee jaar gaat dat prima zo. Ik kan zelf bepalen hoe en wat ik wanneer wil. 

© Milan Gino
6/6
© Milan Gino
ADVERTISEMENT