ADVERTISEMENT

Future Generation presenteert het nieuwste ontwerpersduo van Nederland: MARTAN

Diek Pothoven en Luuk Kuijf tonen hun eerste collectie tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Op ontwerpgebied vinden ze elkaar niet altijd de makkelijkste, maar elkaar aanvullen doen ze zeker. Vandaar ook dat Diek Pothoven en Luuk Kuijf zijn gaan samenwerken onder de naam MARTAN. Tijdens de aankomende editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam tonen zij hun eerste gezamenlijke collectie tijdens Future Generation. Een interview met beide heren: “De grap is dat we het spektakel mogen openen.”

 

Wie is MARTAN?

Diek: “MARTAN bestaat uit Luuk en mijzelf. We zijn beiden afgestudeerd aan ArtEZ en werken al een tijdje samen. Tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam lanceren we onszelf als het ontwerpduo MARTAN.”

Hoe zijn jullie samengekomen?

Diek: “We kwamen in het derde jaar bij elkaar in de klas op ArtEZ en begonnen steeds meer samen te werken. Zo gingen we ’s avonds stiekem plannetjes smeden over gezamenlijke opdrachten en overdag tijdens de les probeerden wij die te verkopen.”

Luuk: “Nadat we afgestudeerd waren, hadden we allebei de behoefte om een nieuwe collectie te maken. Op een avond waren we dronken en zeiden we: ‘waarom doen we dat niet samen?’ Samenwerken doen we tenslotte stiekem toch al een hele tijd. In die dronken bui was het eigenlijk al snel beklonken.”  

Wat hebben jullie gemeen?

Diek: “We hebben in elkaar de enige tegenspeler gevonden waarmee we daadwerkelijk kunnen ontwerpen. We kunnen elkaar genoeg bieden en we walsen niet over elkaar heen. Hierdoor ontstaat een evenwichtig duo.”

Hoe typeren jullie de samenwerking?

Diek: “Ik denk dat we ontwerptechnisch zeker niet de makkelijkste zijn, maar op andere vlakken weer wel. Zo zijn we allebei sociale dieren. Maar met het ontwerpen hebben we allebei een duidelijke mening. Dat is goed, want we vullen elkaar zo aan. Zo is Luuk een briljante ontwerper omdat hij heel conceptueel in onze inspiratie kan duiken, waarna hij vervolgens met een ijzersterk idee komt. Alles wat hij ontwerpt komt rechtstreeks voort uit een verhalend concept.”

"Ontwerptechnisch zijn we zeker niet de makkelijkste"

Luuk: “Diek ontwerpt vanuit een ander oogpunt. Hij heeft een modieuzer oog. Als ik bijvoorbeeld vast zit in het stramien van het concept, trekt Diek mij daar uit. Daarbij is hij naast het ontwerpen ook veel met alle andere takken van de mode-industrie bezig.”

Hoe omschrijven jullie je stijl?

Diek: “We zijn een stuk minder minimalistisch bezig dan met onze afstudeercollecties. Wat wij vinden is dat iedere ontwerper iets spectaculairs kan maken, maar iets maken wat bijzonder is maar je tegelijkertijd echt graag aan wil is de echte uitdaging.”

Wat zijn jullie plannen op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam?

Diek: “De grap is dat we het spektakel mogen openen, wat natuurlijk heel gaaf is. Het is een enorme eer want we mogen onze eerste collectie tonen in de Gashouder, onder de paraplu van Future Generation. Waar de collectie uit bestaat, is nog even geheim. We maken zowel vrouwen als mannen looks en bereid je voor op veel kleur!.”

Luuk: “We kunnen wel een tipje van de sluier lichten. Onze collectie is in ieder geval gericht op spiritualiteit, op ervaringen uit onze jeugd. Dit willen we verder uitdiepen, want we hebben zelf een scepsis opgebouwd tegen spiritualiteit en religie terwijl er juist heel veel leuke en interessante elementen in zitten.

Diek: “We zijn verrassende dingen aan het maken en als we nu zouden vertellen wat we aan het doen zijn, kun je jezelf er misschien niet direct een kledingstuk bij voorstellen. We willen ons publiek graag verrassen met de technieken die we hanteren. We zijn met zoveel leuke mensen de samenwerking aangegaan en voor je het door hebt is het al een hele grote productie geworden. Zo zijn we al met fantastische ontwerpers aan het borduren, breien en schoenen, prints en tassen aan het maken. Dit noemen we onze ‘collaborating artists’.”

Luuk: “De verrassing die er nu aan zit te komen, kan ook betekenen dat MARTAN doorgroeit naar een andere discipline. We vinden Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam geweldig, maar het zou ook leuk zijn als daarna de Biënnale van Venetië aan de beurt komt.”

"Onze collectie is gericht op spiritualiteit, op ervaringen uit onze jeugd"

Waarom ben je niet in je eentje verder gegaan?

Diek: “Het is gewoon heel ongezellig. Daarnaast is een duo de enige manier om tot een hoger doel te komen. Je kunt streng voor jezelf zijn, maar ook voor elkaar en dat bundelt de krachten. Ook kun je elkaar uit bed slepen als je weer tot vijf uur in de nacht hebt doorgewerkt.”

Is MARTAN voor jullie breder dan mode?

Luuk: “Ja, MARTAN is een overkoepelend team. We streven ernaar van MARTAN een multidisciplinair ontwerpteam te maken. Deze eerste uiting is een mode collectie. De volgende wellicht het cureren van een expositie of het vormgeven van een koffer. We vinden het inspirerend om met zoveel mogelijk verschillende disciplines in aanraking te komen om die ervaringen weer mee te nemen in de volgende collectie.”

ADVERTISEMENT