ADVERTISEMENT

De evolutie van badmode: van bikini tot badpak

En een overzicht van Nederlandse merken met de mooiste collectie badkleding

We moeten er binnenkort allemaal weer aan geloven: de bikini’s en badpakken mogen uit de kast. Maar hoe is badkleding nu eigenlijk ontstaan? En van welke Nederlandse merken zijn de nieuwste badpak en bikini-collecties het mooist om komende zomer op het strand te showen? 

De miniscule Braziliaanse bikini’s, bestaand uit niet meer dan touwtjes en een paar lapjes stof, staan aan het eind van een lange geschiedenis van badkleding. Sinds men halverwege de 19e eeuw recreatief naar de kust trok, gaat men de zee in. Al was dat in het begin nog volledig gekleed, onder het mom van fatsoenlijk. De jurken waren voorzien van loden gewichten om de boel op z’n plaats te houden en er werd knielang ondergoed onder gedragen. Gezwommen werd er nog niet. De term ‘pootje baden’ was hier meer van toepassing. Daarop volgde een iets minder bedekte badjurk en de Australische zwemster Anette Kellerman waagde zich in 1907 aan het eerste eendelige badpak om het Kanaal mee over te zwemmen.

1/12
2/12

Progressie

Na de Eerste Wereldoorlog kwam er progressie in de badkleding. De ‘maillot’ (of onepiece) werd geïntroduceerd: een wollen romper die nog een deel van de bovenbenen bedekte en allerminst praktisch was als hij nat werd. Men begreep al snel dat het materiaal vervangen moest worden, dus dat werd tricot. Toch duurde het nog zeker twee decennia voordat er badkleding kwam in de vorm zoals we die nu kennen. In de jaren 40, toen ook het zandloperfiguur en daarmee de pin-ups hoogtij vierden, kwam de bikini in beeld. Bikini’s bestonden zelfs veel eerder dan aanvankelijk gedacht want, naar het schijnt, zouden er muurschilderingen en mozaïeken uit de 4e eeuw in Sicilië gevonden zijn waarop vrouwen iets droegen wat bijzonder veel weg had van een bikini.

Het atol Bikini

Wist je dat de naam bikini is afgeleid van het atol Bikini in de Grote Oceaan waar de Amerikanen nucléaire testen deden? Naamgever en bedenker van de huidige bikini, Louis Réard, was zowel auto- als modeontwerper. Nadat hij de lingeriezaak van zijn moeder had overgenomen, legde hij zich toe op de nieuwe vorm van het tweedelige strandtenue nadat hij op de stranden van Saint-Tropez had opgemerkt dat de vrouwen hun taillebroekjes omlaag rolden om beter bruin te worden. Hij besloot de taillebroeken te verkleinen zodat de navel zichtbaar werd en vond zijn idee dermate revolutionair dat het dan ook mocht ‘inslaan als een bom’. En dat deed het ook. In 1946 lanceerde Réard zijn bikini, gedragen door naaktdanseres Micheline Bernardini (gewone modellen durfden het niet aan), in het Parijse ‘Piscine Molitor’: een iconisch zwembad wat weer in ere is hersteld. De vraag naar bikini’s steeg explosief mede dankzij bikini-adepten en ‘bombshells’ als Brigitte Bardot en Ursula Andress. 

3/12

Nieuw rekbaar materiaal

Een ander hoogtepunt voor de evolutie van badkleding was de introductie van Lycra® in de jaren 70. Het rekbare materiaal leent zich er perfect voor. Vanaf die tijd werd er steeds meer gevarieerd met de vorm van badkleding. De triangelbikini was in de jaren 70 mateloos populair. Deze maakte in de jaren 80 plaats voor de monokini (alleen een broekje) en de microkini’s/stringbikini’s geïnspireerd op de bodybuilder-trend. Broekjes waren steeds hoger opgesneden. Dat laatste kwam ook sterk terug in het silhouet van de badkleding in het daaropvolgende decennium. De jaren 90 kenmerkten zich door de tankini en de comeback van het badpak, beïnvloed door de tv-serie Baywatch. De daarmee gepaarde populariteit van watersporten zorgden er ook voor dat het materiaal steeds sneldrogender werd.

4/12
5/12

Als een vis in het water

Tegenwoordig zien we een enorme diversiteit in zwemkleding. Een paar jaar geleden is deze aangevuld met de boerkini: een badpak speciaal ontwikkeld voor vrouwen die zich wegens hun geloofsovertuiging ook in het water willen bedekken. Net zoals de bikini destijds een nogal controversieel kledingstuk. Enfin, voor ieder wat wils, zolang we ons als een vis in het water kunnen begeven. We hoeven het nu in elk geval niet alleen meer te hebben van badmode overgewaaid uit Amerika en Australië. Naast Nederlandse lingeriemerken die een mooie retro-geïnspireerde badmodelijn hebben als Love Stories en Marlies Dekkers, kunnen we ons sinds kort ook hullen in badpakken van het Nederlandse kledingmerk Gsus die recent een gelimiteerde badpakkenlijn introduceerde met zelfgemaakte signatuur-prints.

Het strand roept! 

Een badpak van Marlies Dekkers © Marlies Dekkers
6/12
Een badpak van Marlies Dekkers © Marlies Dekkers
Een badpak van Marlies Dekkers © Marlies Dekkers
7/12
Een badpak van Marlies Dekkers © Marlies Dekkers
Een badpak van Love Stories © Love Stories
8/12
Een badpak van Love Stories © Love Stories
Een bikini van Love Stories © Love Stories
9/12
Een bikini van Love Stories © Love Stories
Een badpak van Love Stories © Love Stories
10/12
Een badpak van Love Stories © Love Stories
Ee badpak met bijpassend jasje van Gsus © Gsus
11/12
Ee badpak met bijpassend jasje van Gsus © Gsus
Een badpak van Gsus © Gsus
12/12
Een badpak van Gsus © Gsus
ADVERTISEMENT