ADVERTISEMENT

Charles & Ron: Maltese cultuur en Hollandse nuchterheid

Een interview met oprichter Ron van Maarschalkerweerd van label Charles & Ron

Bij het eiland Malta denk je misschien niet meteen aan high-end fashion. Des te leuker om dan op een ambitieus label te stuitten met een Nederlands tintje. Charles & Ron won vele prijzen, brak door met een couture show in Rome en showde afgelopen Fashion Week in New York. Op zoek naar de Hollandse roots achter de ontwerpen. 

Jullie hebben elkaar ontmoet in 1992 in Amsterdam en al snel daarna besloot jij Nederland te verlaten om je bij Charles op Malta te voegen. Hadden jullie toen al plannen voor een eigen modelabel?

“Toen ik naar Malta verhuisde wist ik al dat Charles heel veel talent had in maatwerk en ik adviseerde hem om dat professioneel te gaan doen. Wij hebben toen na een aantal maanden onze eerste studio opgericht in zijn slaapkamer. Langzamerhand ben ik er me er steeds meer mee gaan bemoeien. Dus het hele proces is heel organisch verlopen en is uiteindelijk de basis geweest voor waar we nu staan met Charles & Ron. 
”


Het eerste label heette ‘Beatrix’ - vernoemd naar de Nederlandse prinses. Kwamen er veel Nederlandse invloeden terug in die lijn?

“Nee niet echt, in het begin was het vooral avondkleding die wij op aanvraag ontworpen en waren we qua stijl veel geïnspireerd door filmactrices en hun creaties op het witte doek. Na een aantal collecties vonden we meer onze eigen stijl en werden we steeds meer geïnspireerd door onze omgeving. Ik denk wel dat het verschil tussen mijn noordelijke en wat nuchtere cultuur ten opzichte van Charles’ zijn meer uitbundige mediterrane achtergrond wel een soort van balans in ons werk heeft gebracht.” 

1/4

Al snel erna volgde Charles & Ron, waarmee jullie een uitgebreide markt bedienen. Van theaterkostuums tot commercieel draagbare kleding en tassen. De Maltese cultuur is integraal onderdeel van de Charles & Ron ontwerpen. Wat is typisch Maltees?

“Wij zijn helemaal verliefd op onze Maltese omgeving en dit brengen wij graag terug in onze collecties. Het kan architectuur zijn of traditionele Maltese iconen zoals de vissersbootjes, de “Luzu”, de balkonnetjes of het 8 puntige Kruis van de ‘Knights of St.John.’ Wij proberen altijd de Maltese culturele identiteit op een nieuwe manier te showen en ons kleurgebruik is ook erg beïnvloedt door onze omgeving.”

Jij bent als autodidact het vak ingerold, Charles leerde het maatwerk in zijn familie. Heeft dat jullie geholpen?

“Wij zijn allebei altijd heel erg gedreven geweest om te leren en onszelf te verbeteren. Ik denk ook dat we elkaar altijd veel hebben aangemoedigd om nieuw dingen te leren en te proberen. Charles heeft al op jonge leeftijd het maatwerk geleerd en heeft daar een heel bijzonder en natuurlijk talent voor. Dat is voor ons altijd een hele belangrijke basis geweest voor onze ontwikkeling.”

Heb je in het begin nog gekeken naar de Nederlandse modewereld en beïnvloed die je nog enigszins?

“Wij hebben eigenlijk altijd ons eigen ding gedaan en Nederland speelde daar niet echt een rol in. Maar ik vind het wel leuk en belangrijk om op de hoogte te blijven van alles wat er gaande is in de internationale modewereld. Inclusief Nederland natuurlijk, en ik ben groot fan van Nederlandse ontwerpers als Iris van Herpen.”

2/4
"Die liefde voor ons werk, onze omgeving en de mode is denk te zien en te voelen in alles wat we doen"

Jullie showen in New York, vereist dat andere perspectieven?

“We halen de inspiratie vooral uit Malta, speciaal voor onze in-huis ontworpen grafische prints en ook qua kleurgebruik. Internationale streetstyle heeft op het moment grote invloed op de mode in het algemeen en ik denk ook wel een beetje op onze stijl. Het is voor ons belangrijk dat de kleding die wij presenteren ook een plek heeft in de internationale modescene. Alhoewel ik ook geloof dat het juist onze Mediteraanse identiteit is die ons bijzonder maakt, ook in New York.”

Waarom denk je dat Charles & Ron internationaal zo succesvol is?

“Alles wat we doen is uit liefde ontstaan, Charles en ik zijn al 25 jaar samen (ja, ik was pas 20 toen ik hem ontmoette) en zijn vorig jaar getrouwd. Die liefde voor ons werk, onze omgeving en de mode is denk te zien en te voelen in alles wat we doen. It’s a love affair!”

Is er de ambitie om ook meer focus op Nederland te leggen? Door mee te doen aan Amsterdam FashionWeek bijvoorbeeld?

“Het zou erg leuk zijn als we ook in Nederland onze collectie een keer kunnen showen, dus ik sluit niks uit!”

3/4
4/4
ADVERTISEMENT