ADVERTISEMENT

Herbeleef de seventies met de Wrangler x Peter Max capsulecollectie

In Nederland exclusief verkrijgbaar bij DROOG conceptstore

Zijn kleurrijke, psychedelische artworks zijn onder meer bekend van het Woodstock-festival en het Beatles-album ‘Yellow Submarine’. Kunstenaar Peter Max werkte in de jaren 70 al samen met denimlabel Wrangler en nu het merk zeventig jaar bestaat werden de handen opnieuw ineengeslagen voor een bijzondere gelimiteerde collectie.

Exclusief

Een preview van de eerste collectie (het zullen er in totaal vier worden) konden we al aanschouwen tijdens de Denim Days. Deze is exclusief verkrijgbaar bij de shop van Hôtel Droog; het enige Nederlandse verkooppunt van de in totaal tien à vijftien, voornamelijk Europese, verkooppunten. DROOG biedt een interessante mix tussen design, kunst en mode met een flinke knipoog. En juist die kernwoorden staan centraal in de ‘Summer of Love’-collectie. De conceptstore past daarnaast met haar kleurrijke popart ambiance prima binnen het rijtje andere conceptstores waar de collectie verkocht wordt, waaronder 10Corso Como in Milaan en Colette in Parijs.

1/7
2/7

Summer of Love

Naast het jubileum van Wrangler was ook een ander jubileum aanleiding tot de samenwerking: de vijftigste verjaardag van ‘Summer of Love’. In 1967 beleefde de hippiecultuur een van haar hoogtepunten tijdens het Monterey Pop Festival in San Francisco; vrijheid, blijheid, geestverruimende experimenten en de opkomst van nieuwe bands en artiesten. Max vertaalde de ‘Summer of Love’ naar grafische kunstwerken waarmee door de jaren heen uiteenlopende objecten werden versierd, variërend van koffiemokken tot passagiersvliegtuigen. ‘Summer of Love’ is als het ware Max’s handelsmerk geworden. “Max was een pionier in het vercommercialiseren van kunst. Van T-shirts tot mokken en meer. Ineens verscheen zijn kunst in het huishouden. Hij heeft een sterke visuele beeldtaal; fashion, vrij, trendy, ‘hippy’ en kleurrijk”, vertelt Wrangler’s creatief directeur Sean Gromley aan Fashionunited.

Juiste timing

De samenwerking tussen Wrangler en Peter Max had niet beter getimed kunnen worden. De jaren 70-nostalgie is een van de overheersende trends voor lente-zomer 2017. Het optimistische kleurenpalet -bestaand uit blauw, groen, geel, rood, perzik- en zandkleurige colourblocking- en de snit van de items uit de compacte collectie voor mannen en vrouwen sluiten daar naadloos bij aan, dan al niet met een moderne twist. Archiefstukken dienden ter inspiratie, echter zijn bepaalde silhouetten aangepast naar deze tijd; de fits van de broeken zijn rechter -bij de mannen ook wel taps toelopend- en mouwen zijn smaller gemaakt. Zakken en taille zitten wel op dezelfde hoogte als de originele stukken uit de jaren 70.

3/7
4/7
5/7
6/7
7/7
ADVERTISEMENT