ADVERTISEMENT

Nederlands brillenmerk Dick Moby verovert de wereld

Positief antwoord op de plastic soep: 'The Sunny Side of Plastic'

Het Nederlandse Dick Moby maakt, als reactie op de plastic soep, brillen van gerecyclede materialen. Het merk bestaat pas een paar jaar, maar wordt al verkocht door onder andere Colette in Parijs en Selfridges in Londen. Mede-oprichter Tim Holland verklaart het succes.

Het gaat goed met Dick Moby, heel goed. Het merk werd in 2014 opgericht door Robbert Wefers Bettink, die als modeontwerper eerder al succes had met Studio Sober, en grafisch ontwerper Tim Holland. Sinds de start van het merk liggen de brillen bij de beroemde winkel Colette in Parijs en eerder dit jaar mocht het merk als ‘gamechanger’ een etalage inrichten bij Selfridges. Deze eer was onderdeel van de ‘Material World’-campagne van het Britse warenhuis, dat duurzame modemerken een platform biedt. Selfridges wil zodoende consumenten uitdagen na te denken over wat ze dragen en waar dit gemaakt wordt. Dick Moby is volgens Selfridges eenn van de ‘most exciting names in sustainable style’, namelijk de ‘best practice in plastic’. Het Nederlandse brillenmerk gebruikt gerecycled en bio-acetaat als basis voor de veelal vrolijke frames, maar ook de verpakkingen en brillendoekjes zijn van hergebruikte materialen gemaakt. “Echt megatof dat we die etalage op Oxford Street mochten inrichten!”, aldus Holland.

Tim, om bij het begin te beginnen: waarom en hoe zijn jullie dit merk gestart?

“Ik kan vooral voor mezelf spreken, maar mijn motivatie ontstond nadat ik jarenlang een bureau had voor online grafisch ontwerp. Ik wilde iets nieuws beginnen waarbij ik maatschappelijk verantwoord bezig zou zijn, maar toch ook commercieel. Ik ben opgegroeid in Noordwijk en heb altijd gesurft, steeds zag ik plastic in de branding en op het strand liggen. Langzaam leerde ik meer over deze vervuiling en de ‘plastic soep’ in de zee. Die combinatie van strandcultuur, watersport en plastic bracht me op het idee een zonnebrillenmerk te starten. In 2014 begon ik met Robbert dus Dick Moby. 'The Sunny Side of Plastic' is niet voor niets onze slogan.”

Hoe is het balletje vervolgens gaan rollen?

“We werden meteen verkocht bij brillenwinkels. De opticiens kregen zulke goede reacties op onze monturen dat ze ons vroegen om optische brilmonturen te produceren. In 2015 hebben introduceerden we die dus ook; de opticiens slijpen de glazen zelf. Tegelijkertijd droegen vrienden van Robbert in Parijs onze zonnebrillen tijdens een lunchafspraak met inkopers van Colette. Zij hebben ons vervolgens ingekocht. Dat was geluk, echt een mooie start!”

De nieuwe zomercollectie 2017 van Dick Moby. Het Londense fotografenduo Gus & Stella legde met analoge beelden en illustraties deze nieuwe collectie vast.
1/4
De nieuwe zomercollectie 2017 van Dick Moby. Het Londense fotografenduo Gus & Stella legde met analoge beelden en illustraties deze nieuwe collectie vast.

De afgelopen jaren zijn er verschillende merken gestart die het gat tussen de traditionele brillenmarkt en de modewereld dichten, zoals Ace & Tate, Charlie Temple en Polette. Hoe verklaar je deze ontwikkeling?

“Tot een paar jaar geleden waren er alleen paar hele grote brillenfabrikanten voor zonnebrillen en optische brillen. Die markt is nu gelukkig opengebroken, want dat soort fabrikanten hebben zoveel macht. Mensen hadden daar genoeg van. Dat er nu meerdere onafhankelijke merken zoals wij zijn, is goed. Het zorgt wel voor meer concurrentie voor ons, maar het betekent ook dat er vraag naar onze producten is. Wij hebben wel een voorsprong op merken die nu pas beginnen omdat we al een paar jaar bezig zijn.”

2/4

Wat onderscheidt jullie merk van andere?

‘Wij maken brillen van hoogwaardige kwaliteit en onze hele productie is duurzaam, van de monturen tot de verpakking en de poetsdoek. De zonnebrillen en de monturen voor de optische brillen worden in Italië gemaakt van gerecycled en bio-acetaat; onze verpakkingen zijn gemaakt van gerecycled leer. In Taiwan zit een Nederlands bedrijf dat onze poetsdoekjes maakt van gerecyclede petflessen die ze in Afrika ophalen. Wat zij doen is echt een nieuwe manier van ondernemen, want ze hebben bijvoorbeeld ook een campus waar jongeren kunnen studeren.”

3/4

Wat is de volgende stap?

“In Europa zijn we al op veel plekken te koop, namelijk in 400 winkels: van opticiens tot toffe conceptstores als Dover Street Market in Londen tot Grandpa in Stockholm. We willen nu meer verkooppunten erbij in de VS en Canada. Californië is bijvoorbeeld een mooie markt voor ons, gezien de surfcultuur en de plastic vervuiling in de zee daar.”

4/4
ADVERTISEMENT