ADVERTISEMENT

Valentijn de Hingh over de representatie van genders en diversiteit in de mode

Nederlands model, dj en schrijver is al jaren internationaal succesvol

Valentijn De Hingh is al sinds haar tienerjaren een publiek figuur, toen maakte Hetty Nietsch namelijk de documentaire ‘Valentijn’ over haar transitie van jongen naar vrouw. Inmiddels is De Hingh al jaren een internationaal succesvol model en dj, evenals een boegbeeld voor diversiteit in de mode.

Valentijn De Hingh valt op, op meerdere manieren. Niet alleen torent ze met haar 1 meter 90 boven veel mensen uit, ze valt ook op als zeer veelzijdig professional. De Hingh, afgestudeerd als literatuurwetenschapper, is een succesvol model en dj én schrijft artikelen. Ook internationaal is ‘onze Valentijn’ een bekende naam, zo liep ze shows voor Maison Margiela en Comme des Garçons. Daarnaast is De Hingh maatschappelijk en politiek geëngageerd, ook als model. In 2015 sierde ze bijvoorbeeld een internationale campagne van & Other Stories, samen met actrice Hari Nef. Het bijzondere: de hele crew, inclusief de modellen en fotograaf Amos Mac, waren transgender professionals. De campagne heette ‘The Gaze’, refererend naar de manier waarop niet-transgender mensen, ‘cisgenders’ genoemd,  de wereld en de rol van gender daarin zien.

"Ook internationaal is ‘onze Valentijn’ een bekende naam, zo liep ze shows voor Maison Margiela en Comme des Garçons"

Afgelopen augustus stond De Hingh model voor een opvallende creatie van Mattijs van Bergen: de rainbrow dress, gemaakt ter ere van EuroPride, bestond uit 72 vlaggen van landen waar homoseksualiteit nog steeds illegaal is. Beelden van het model in de metershoge jurk, poserend voor de Nachtwacht in het Rijksmuseum, gingen de hele wereld over. En over schilderijen gesproken: in januari 2016 liep Valentijn in een creatie van Viktor & Rolf, een deconstrunctie van een stilleven van Jan Davidsz. de Heem, tijdens de Couture & Crafts-show op Amsterdam FashionWeek.

Valentijn, de rainbrow dress genereerde veel aandacht. Waarom wilde je hier graag aan meewerken?

“Omdat ik het een mooi statement vond. Er zijn wereldwijd 72 landen waar homoseksualiteit nog steeds bij wet verboden is. Zo'n getal klinkt soms een beetje abstract. De Rainbow Dress, die letterlijk een lengte heeft van vijf meter, maakt inzichtelijk hoeveel landen dat eigenlijk zijn. Het beeld dat het opleverde is bitterzoet; esthetisch, maar ook pijnlijk omdat zichtbaar wordt hoelang we nog te gaan hebben. Dat het beeld internationaal werd opgepikt was volgens mij heel belangrijk, omdat de boodschap zo ook buiten onze landsgrenzen kwam.”

Valentijn door Ferry van der Nat
1/5
Valentijn door Ferry van der Nat

Hoe was het om de campagne van & Other Stories te schieten?

“Er heerste een bijzondere vibe op de set. Als ik met niet-transgender mensen werk, merk ik vaak dat mensen me óf heel vrouwelijk maken en wegblijven van het androgyne, óf me juist heel androgyne neerzetten. Modemensen snappen niet altijd dat er tussen die twee scripts een ruimte bestaat. Ikzelf navigeer prima tussen die twee rollen, ik wil juist spelen met beide werelden. De transgender-gemeenschap en de issues van transgender personen hebben de laatste tijd veel media-aandacht gekregen, maar vaak benadert vanuit cisgenders voor cisgender-publiek. Je ziet in die ‘cisgender gaze’ vaak een impertinentie nieuwsgierigheid naar de lichamen van transgender mensen. Met deze campagne wilde & Other Stories naar transgender mensen kijken zoals wij dat zelf doen, ik waardeer dat.”

Valentijn de Hing en Hari Nef voor een shoot van & Other Stories.
2/5
Valentijn de Hing en Hari Nef voor een shoot van & Other Stories.
Valentijn de Hing en Hari Nef voor een shoot van & Other Stories.
3/5
Valentijn de Hing en Hari Nef voor een shoot van & Other Stories.

We zijn inmiddels twee jaar verder. Zijn er merken geweest die dat goede voorbeeld op het gebied van representatie van (trans)genders volgden?

“Te veel om op te noemen denk ik. Steeds meer merken kiezen ervoor om diversiteit in hun campagnes te laten zien, niet alleen op het gebied van gender, maar ook op het gebied van huidskleur, shape etcetera. Bovendien worden merken of bladen die diversiteit niet adequaat op de agenda zetten gewezen op hun verantwoordelijkheden. Volgens mij allemaal hele positieve ontwikkelingen.”

Valentij-Iwillsurvive: Valentijn als deejay.
4/5
Valentij-Iwillsurvive: Valentijn als deejay.

Welke rol kan mode spelen bij het – op een ‘juiste’ manier - op de kaart zetten van genderonderwerpen?

“De mode-industrie kan aandacht genereren voor onze verhalen. In 2015 stond ik bijvoorbeeld model in een Barneys-campagne geschoten door Bruce Weber, samen met zestien andere transgender modellen. Op hun website kon je mijn verhaal lezen. Daar doe ik graag aan mee, ook al gaat het de mode-industrie toch uiteindelijk om dingen te verkopen. We leven nou eenmaal in een kapitalistische, consumentgerichte maatschappij; de commerciële wereld is de arena waarin je politieke debatten kan uitvechten. Als consument kan je, door geld bij bepaalde merken uit te geven, laten zien dat je achter de filosofie van dat merk staat. We gebruiken elkaar zo allemaal: consumenten, de industrie en mensen die iets willen vertellen. Mode heeft een platform om mij een podium te bieden voor mijn verhaal, zodat zij spullen verkopen. Ik gebruik dat platform graag om die consument te zeggen: luister naar mijn genderverhaal.”

Hoe was het voor jou om op te groeien als transgender kind?

“Ik kwam op mijn vijfde bij een kinderpsycholoog, als snel werd het label genderdysphorie op me geplakt. Dat betekent dat je ontevreden bent met het geslacht van je geboorte. Ik heb me daar echter altijd anders toe verhouden. Het ging me niet om mijn eigen geslacht, maar om hoe de wereld is ingericht en om het feit dat de maatschappij etiketten - die voor mij niks met geslacht te maken hadden - op me plakt. Onze ideeën over gender zijn voor mij onderdeel van een systeem dat altijd in crisis verkeert. We vertellen elkaar steeds hoe we ons moeten gedragen. Waarom zijn jurken en Barbies voor meisjes en krijgen jongens Playstation en broeken? Hoezo zijn vrouwen die veel bedpartners hebben sletterig en mannen dan juist stoer? Waarom is roze vandaag de dag vrouwelijk? Vrouwen hebben geen aangeboren roze gen, of een andere kleur! Alleen in een bepaalde cultuur, tijd en plek bestaan dezer genderregels over bijvoorbeeld kleding en gedrag. Onze maatschappij is tot op het bot genderbepaald en de commercie houdt dat systeem levend. Kijk naar vrouwelijk en mannelijke beautyproducten. Waarom is een bepaalde geur mannelijk? Is dat een aangeboren idee of is dat omdat alle mannengeuren zo ruiken; zijn we zo gehersenspoeld dat een bepaalde geur staat voor mannelijkheid?”

Jij analyseerde je genderidentiteit vanaf een jonge leeftijd, het publiek keek mee: van je zevende tot je zeventiende filmde Hetty Nietsch je voor de documentaire ‘Valentijn’. Waarom stemde je daar eigenlijk mee in?

“Ik was een jong, nieuwsgierig kind toen we begonnen en vond het filmen heel interessant. Wat ook meespeelde is dat er niemand op tv was zoals ik, of alleen op een negatieve manier. Voor we startten met filmen zag ik een aflevering van Jerry Springer over een transgender vrouw, op een hele nare, sensatiezoekende manier. Ze bekende aan haar verloofde transgender te zijn, waarna haar man haar op het podium in elkaar sloeg terwijl het publiek joelde. Dat maakte zo’n indruk op me. Het motiveerde me mee te doen met de documentaire. Ik was altijd al open over mijn situatie om mensen de kans te ontnemen mij raar te vinden, als een soort zelfbescherming. Mijn ouders vertelden me dat ik ook anderen kon helpen door open over mezelf te zijn in de documentaire: kennis neemt angst weg.”

Voel je jezelf een voorbeeld?

“Nee, want mijn verhaal is specifiek. Sommigen zien zichzelf na een operatie compleet als man of vrouw, ik niet. Ik identificeer mij als transgendervrouw, dat is voor mij iets anders. Elke transgender heeft een ander verhaal en ervaart de transitie op een andere manier. Dat is zo’n heftig individueel en emotioneel proces waar iedereen anders instapt en uitstapt, dat ik niet de enige stem voor de transgender gemeenschap kan zijn. Ik wil niet preken, ik wil wel een gesprek openbreken. Door mij op tv te zien gaan mensen wellicht in gesprek met transgender mensen in hun omgeving.”

Valentijn in een creatie van Viktor & Rolf, een deconstrunctie van een stilleven ‘Festoen van vruchten en bloemen’ van Jan Davidsz. de Heem, tijdens de Couture & Crafts-show op Amsterdam FashionWeek
5/5
Valentijn in een creatie van Viktor & Rolf, een deconstrunctie van een stilleven ‘Festoen van vruchten en bloemen’ van Jan Davidsz. de Heem, tijdens de Couture & Crafts-show op Amsterdam FashionWeek

Is de manier waarop jij gender ziet ook de reden dat je je naam nooit veranderde, ook al is Valentijn – de naam die je bij je geboorte kreeg – meestal een mannennaam?

“Ik heb er duidelijk voor gekozen een ‘zij’ te zijn, maar aan de andere kant blijf ik wel nog graag in een bepaald grijs gebied hangen. Mensen met een cisgender gaze vullen mijn ervaring graag voor mij in, zeggen dan: ‘ je bent voor mij 100 procent vrouw’. Dat bedoelen ze lief, ze accepteren mijn transitie en zien me als ‘gelukt’, maar gaan voorbij aan het feit dat ikzelf ‘vrouw zijn’ niet zo heel belangrijk meer vind. Ik wist van jongs af aan dat ik geen man was, maar wat ik dan wel ben? Dat vind ik zelf nog onzeker. Ik heb mijn eigen vraagteken omarmt en vind het prima niet honderd procent zeker te zijn. Zelfs als anderen dat wel over mij zijn, met de beste bedoelingen. Ik heb er bewust voor gekozen een fysieke vrouw te worden door mijn operatie te ondergaan, om bepaalde zaken in mijn leven makkelijker te maken. Erna kwam de realisatie dat voor mij zelf, dus niet per se voor andere transgender personen, mijn lichaam niet veel invloed heeft op hoe ik me voel. Voel ik me vrouwelijke nu de maatschappij me als zodanig erkent? Was ik voor de operatie niet al compleet vrouw? Ik moest die vragen loslaten, want ik vind het belachelijk mijn leven op te hangen aan een zoektocht naar een essentieel gevoel. Ik voel me prettig met wie ik ben en dat moet voldoende zijn.”

Welke rol speelde en speelt kleding in het vormen van jouw identiteit?

“Kleding heeft een transformerende kracht. Als we nadenken over iemands gender, kijken we vaker naar het naakte lichaam en wat dat ons vertelt dan naar kleding. Dat heb ik altijd raar gevonden. Want juist wat we gebruiken om ons te bedekken communiceert veel meer informatie over hoe iemand zich wenst te uiten. Kleding is altijd een gebruiksvoorwerp geweest voor het construeren van mijn eigen identiteit, of ik nou barbies aankleedde of mezelf. Voor mijn operatie droeg ik vaak meisjesachtige jurkje. Sinds de operatie speel ik meer met mijn kleding: ik draag soms androgyne kleding, soms jurken met hoge hakken en veel accessoires. Ik zoek even bewust als onbewust die tussenruimte op.”

ADVERTISEMENT