ADVERTISEMENT

Breed, breder, breedst; de iconische schouder

Een krachtig silhouet als weerspiegeling van de machtspositie van de vrouw: de brede schouders

Was het afgelopen zomer on trend om zoveel mogelijk blote schouder te tonen, deze winter houden we het focuspunt ook op (bedekte) schouderhoogte: breed, breder, breedst. Die schouderpartijen zijn te herleiden naar de jaren 80, waar ze een teken waren van de groeiende machtspositie van de vrouw in het bedrijfsleven.

Machtsvertoon

Het was de opvallendste trend van de jaren 80. Van de actrices in de toenmalige Amerikaanse hit-serie Dynasty tot popster Madonna. De term ‘schoudervulling’ kreeg een nieuwe betekenis en onderstreepte de introductie van een modern en krachtiger silhouet voor vrouwen. Brede schouders waren tot nog toe voorbehouden geweest aan mannen. Dit was een teken dat wij ons als vrouw gelijk wilden stellen. Meer vrouwen vonden hun weg naar belangrijke posities in de zakenwereld en een brede schouderpartij was een blijk van macht: het oogde stoer en imponerend. Een film uit die periode wat dit gegeven benadrukte was ‘Working Girl’ met Melanie Griffith, waarin zij in haar rol als opklimmende secretaresse binnen een groot bedrijf veel breedgeschouderde outfits droeg. Power Dressing was geboren.

Het was de opvallendste trend van de jaren 80. Joan Collins gaf in haar rol van Alexis in de hit-serie Dynasty het voorbeeld van power dressing.
1/9
Het was de opvallendste trend van de jaren 80. Joan Collins gaf in haar rol van Alexis in de hit-serie Dynasty het voorbeeld van power dressing.
Dit iconische beeld van Grace Jones werd geschoten door Jean Paul Goude. Het beeld komt uit 1981 en toont hele scherpe schouders.
2/9
Dit iconische beeld van Grace Jones werd geschoten door Jean Paul Goude. Het beeld komt uit 1981 en toont hele scherpe schouders.

Claude Montana

Eén ontwerper werd de koning van de schoudervulling genoemd: de Franse Claude Montana. Samen met zijn landgenoten Thierry Mugler, Azzedine Alaïa en Jean Paul Gaultier definieerde de verlegen Claude met zijn rossige haar, typerende smalle snor en gehuld in zijn onafscheidelijke zwarte bomberjack, de mode in de tachtiger jaren. Om zijn doorgaans geometrische silhouetten met brede schouders kracht bij te zetten gebruikte hij een monochroom kleurenpalet van Yves Klein -blauw, mosterdgeel en absinth groen- en had hij een voorliefde voor luxe materialen als kasjmier en leer. Zijn stijl was van grote invloed op Alexander McQueen, Riccardo Tisci en Olivier Theyskens. Laatstgenoemde was vooral onder de indruk van Montana’s ‘perfecte belijning’ en ‘zijn geloof in magie met een grote dosis allure en attitude’. Ondanks dat Montana na het succes van zijn eigen merk, gevolgd door een positie als hoofdontwerper bij Lanvin, mid-jaren 90 van het modetoneel verdween, zal hij altijd worden geroemd als een modernist die de ingedutte Franse mode in de jaren 80 een nieuwe impuls bracht.

Er werd één ontwerper de koning van de schoudervulling genoemd: de Franse Claude Montana ©Vogue.
3/9
Er werd één ontwerper de koning van de schoudervulling genoemd: de Franse Claude Montana ©Vogue.

Brede schouders: de comeback

Dat Montana ook dit seizoen als de grote inspirator van de brede schouders geldt is makkelijk te verklaren. In 1989 ontving hij in Madrid de Cristobal Balenciaga-prijs voor beste ontwerper. Zowel Montana als het huis van Balenciaga waren in de jaren 80 succesvol met hun powerpakken. Demna Gvasalia, de huidige creative director van Balenciaga, dook de archieven in en liet met zijn collectie voor herfst-winter 2016 de jaren 80 zegevieren met een herinterpretatie van de brede schouders.

Zowel Montana als het huis van Balenciaga waren in de jaren 80 succesvol met hun powerpakken ©Etsy.
4/9
Zowel Montana als het huis van Balenciaga waren in de jaren 80 succesvol met hun powerpakken ©Etsy.
Demna Gvasalia, de huidige creative director van Balenciaga, dook de archieven in en liet met zijn collectie voor herfst-winter 2016 de jaren 80 zegevieren met een herinterpretatie van de brede schouders ©Balenciaga.
5/9
Demna Gvasalia, de huidige creative director van Balenciaga, dook de archieven in en liet met zijn collectie voor herfst-winter 2016 de jaren 80 zegevieren met een herinterpretatie van de brede schouders ©Balenciaga.

Andere modehuizen die het op schouderhoogte ook ‘breed laten hangen’ dit seizoen zijn o.a. Balmain, Gucci, Ungaro, Kenzo, Prada, Marc Jacobs, Delpozo, Narciso Rodriguez, Vêtements (het eigen label van Gvasalia), Jacquemus en Saint Laurent Paris. Opvallend bij laatstgenoemden is de overdreven maat van de hoekige schoudervullingen die meer in de richting komen van het harnas van een American Football-speler. Zoals modeplatform Fashionmagazine de brede schouderpartijen treffend duidt: “Dit is powerdressing 2.0. Deze krachtige, hoekige silhouetten zeggen luid en duidelijk ‘I mean business’”.

“Dit is powerdressing 2.0. Deze krachtige, hoekige silhouetten zeggen luid en duidelijk ‘I mean business’”. ©Jacquemus.
6/9
“Dit is powerdressing 2.0. Deze krachtige, hoekige silhouetten zeggen luid en duidelijk ‘I mean business’”. ©Jacquemus.
7/9

Ten slotte: zagen we tijdens de Amsterdam Fashion Week deze trend ook voorbijkomen? Er waren er twee die eruit sprongen; Karim Adduchi en Lichting-winnaar Danial Aitouganov. Niet geheel toevallig hanteerden beide ontwerpers een thema waarin de vrouw in haar kracht staat. 

Karim Adduchi toonde een krachtige look met brede schouders tijdens zijn show afgelopen AFW ©Team Peter Stigter.
8/9
Karim Adduchi toonde een krachtige look met brede schouders tijdens zijn show afgelopen AFW ©Team Peter Stigter.
Ook Lichting-winnaar Danial Aitouganov bracht in zijn ontwerpen volume aan op schouderhoogte ©Team Peter Stigter.
9/9
Ook Lichting-winnaar Danial Aitouganov bracht in zijn ontwerpen volume aan op schouderhoogte ©Team Peter Stigter.
ADVERTISEMENT