ADVERTISEMENT

Danie Bles is nieuwe eigenaar Amsterdam Fashion Week

"Dit is mijn droom, nu moet ik het nog waarmaken."

Het zinderde al enige tijd in modeland. Wie zal het te koop staande Amsterdam Fashion Week (AFW) kopen? Vanaf vandaag is de kogel door de kerk: de nieuwe eigenaresse is modeduizendpoot Danie Bles. Het voortbestaan van het tweejaarlijkse evenement is daarmee gegarandeerd. 

Verkoper Telegraaf Media Groep blijft als mediapartner betrokken bij Amsterdam Fashion Week. De nieuwe eigenaresse is bij het grote publiek bekend als styliste van BN’ers zoals Renate Verbaan, Chantal Janzen, Leontine Borsato en Sylvie Meis. Daarnaast heeft ze haar eigen programma op Telegraaf VNDG, haar blog bydanie.nl, een vintage store in Amsterdam en een eigen style school voor aankomende stylisten.

Ze heeft grootse plannen met Fashion Week. „Dit is voor mij het juiste moment voor een nieuwe uitdaging. Ik zit nu 20 jaar in het vak en die kennis kan ik hier goed gebruiken. Ik wil anderen laten zien hoe dit event leeft, zowel in de stad als in de rest van het land. Ik heb altijd al een eigen modeplatform willen hebben en droom er al langer van om alleen maar bezig te zijn met het bedenken van creatieve concepten om mensen te inspireren. De handtekening is gezet, dat is stap één. De tweede stap is wat lastiger. Alle ogen zijn nu natuurlijk op mij gericht en dat besef ik zeker.”

1/1

Heb je de loterij gewonnen?

„Haha nee hoor… en ook niet aan de bingo meegedaan. Dit is op mijn pad gekomen en het voelt goed. Het laat alle disciplines waar ik in thuis ben samenkomen. Ik heb wel bewezen dat ik niet alleen in mode kan denken, maar ook commercieel genoeg ben. Ik heb altijd iets willen doen voor een organisatie waarin ik shows kan produceren, in het DNA van merken kan kruipen en dat geheel ook nog eens naar de consument toe kan vertalen. Mijn plan is om zowel inkopers als consumenten naar de shows te trekken. De tijd is daar rijp voor, want dankzij social media kunnen we een enorme doelgroep bereiken.”

Hoe ga je het aanpakken?

„Het is belangrijk dat niet alleen de happy few deel uitmaakt van AFW. Je moet het door de hele stad voelen. Net zoals je dat in Parijs voelt als het modeweek is. Dan krijg je inspiratie van de mensen op straat, je merkt het in de winkels en op de terrasjes. Het mag geen ver-van-mijn-bed-show zijn! Ook hier moet het leuk zijn voor de toerist en moet er reuring zijn met feestjes, diners, dj’s en optredens. Ik wil daarnaast etalages vullen en samenwerken met winkels, daar moet je de mode die je gezien hebt meteen kunnen kopen. De tijd is voorbij dat we nog een half jaar moeten wachten tot de alles eindelijk in de winkel ligt. Dat geduld hebben we allang niet meer!”

Blijft er wel ruimte voor nieuw designertalent?

„Uiteraard. Het blijft natuurlijk te gek om jong talent een podium te geven, maar ze moeten daarna ook de juiste begeleiding krijgen. Anders is het net alsof je een talentenshow wint en vervolgens met de trein naar huis mag…”

Wat is de grootste verandering?

„Ik kijk niet graag achterom, maar richt me op de toekomst. Waar heeft de consument behoefte aan? Dat is voor mij de hamvraag. Via fashionweek.nl wil ik liefhebbers van mode een dagelijkse ’modesnack’ geven, het hele jaar door. Tijdens de modeweken zijn er vanzelfsprekend livestreams beschikbaar van alle shows.”

Ben je niet bang dat dan de magie verdwijnt?

„Nee, juist niet. In het buitenland ga je ook maximaal 15 minuten naar een show, zo kort duurt dat magische moment dus maar. De magie zit hem wat mij betreft straks in de feestjes, diners en ontmoetingen na afloop. Daarnaast gaan we meer met thema’s werken.”

Gaan de showdata ook veranderen?

„Ja, die worden verplaatst van januari en juli naar februari en september, net voor de shows in New York, Londen, Milaan en Parijs. Dat zijn de maanden dat er serieus gewinkeld wordt, zodat de consument er meer aan heeft.”

Spannend zo’n uitdaging?

„Knetterspannend! We komen net uit de crisis gekrabbeld, dus de tijd is goed, maar er zijn ongetwijfeld ook hobbels te nemen. Ik weet als geen ander hoe het is om te vallen en weer op te staan, want ik ben zelf failliet gegaan in 2015. Maar merken zijn er aan toe om weer geld uit te geven en zichzelf te laten zien. Ik speel daar graag op in. Maar dat neemt niet weg dat ik wel degene ben die dit avontuur aangaat. Dan moet ik het natuurlijk wel waarmaken. Daarom ga ik met de beste en tofste mensen werken, ik hou van teamspirit. Tien jaar geleden had ik dit nog niet aangedurfd, maar nu wel. Ik ga niet zeggen: dit zal ik wel even fiksen. Maar ik ga het uiteraard wél proberen!”

Dit interview verscheen eerder in De Telegraaf

ADVERTISEMENT