ADVERTISEMENT

Retro hiphop-gevoel overheerst in NEWSTREET EXPO collectie van Liesbeth Sterkenburg

Ontwerper creëert haar eigen fictieve straatbende

Mannencollecties zijn steeds beter vertegenwoordigd op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Zaterdagmiddag was Liesbeth Sterkenburgs eerste individuele show, in plaats van deelnemend aan een breder concept. De vorige editie deed de ontwerpster mee aan ‘Beauty and the Beast’ – een collectie ondersteund door Disney waarvoor ze één outfit ontwierp – en waren een aantal van haar ontwerpen onderdeel van ‘Future Generation’.

Sterkenburg kreeg deze keer de kans om haar talent te tonen en slaagde hierin met een actuele, op de zeventiger jaren streetwear geïnspireerde collectie. Wie de televisieserie ‘The Get Down’ op Netflix heeft gekeken, zou direct de referenties herkennen. De New Yorkse wijk The Bronx stond eind jaren 70 in het teken van heftige rellen en rivaliserende bendes. Dat ging gepaard met veel geweld, maar in de tv-serie staat juist de creativiteit centraal die daaruit voortvloeide. Zo bedacht Sterkenburg ook een bende, maar dan één van rebelse kunstenaars: de NEWSTREET EXPO’S. Deze creatievelingen gaan ’s avonds de straat op om de verlaten muren van de stad in te vullen met hun eigen kunst. Ze gebruiken hun lichaam als canvas, waarop ze met trots hun eigen kunst en symbolen dragen. Het symbool van NEWSTREET EXPO is de hand, omdat ze door verschillende handgebaren met elkaar kunnen communiceren.

Van monochroom naar print

Kenmerkend voor de eerdere collecties van Sterkenburg was het gebruik van het monochrome kleurenpalet bestaande uit zwart en wit. Deze keer daagt de ontwerpster zichzelf uit en staan prints juist centraal. Door de hele collectie heen zien we het gebruik van de Prince de Galles-ruit en een eigen geschetste print. Het herhalingseffect is iets wat bij bendes vaak voorkomt met betrekking tot de herkenbaarheid en de trots om te behoren tot een specifieke groep. De prints worden doorbroken door gekleurde banen. Het kleurenpalet van oranje-, bruin- en grijstinten is geïnspireerd op de maatpakken uit de jaren 70 en de felle rood- en geeltinten op de sportoutfits uit die tijd.

 

"Voor hiphop-liefhebbers een feest van herkenning "

Hiphop

De 70’er jaren zijn al enkele seizoenen een actueel onderwerp in de mode, maar ook de combinatie van high end en streetwear. Sterkenburg integreerde beide elementen consequent in haar collectie. Details en accessoires zijn vertaald naar vissershoedjes en fannypacks; typische kenmerken van de hiphop-cultuur. Ook de muzikale omlijsting droeg daar een steentje aan bij, met Chief Rocka’s ‘Lord of the Underground’ bij de start en eindigend met Chubb Rock’s ‘Treat ‘Em Right’. Voor hiphop-liefhebbers een feest van herkenning.

Was je niet bij de show, maar wil je de collectie wel van dichtbij zien? Op dinsdag 18 juli hangt de collectie bij X BANK. Een aantal stuks is daar tevens te koop!

Video credits: FREQUIN 

De show van Sterkenburg trapte af met deze verwassen, blauw katoenen denim-on-denim 70’s look. © Peter Stigter
1/10
De show van Sterkenburg trapte af met deze verwassen, blauw katoenen denim-on-denim 70’s look. © Peter Stigter
Een van de stoffen die door de hele collectie was gebruikt was de Prince de Galles-ruit. Hier in een accessoire. © Peter Stigter
2/10
Een van de stoffen die door de hele collectie was gebruikt was de Prince de Galles-ruit. Hier in een accessoire. © Peter Stigter
Voor de collectie creëerde Sterkenburg een fictieve bende: NEWSTREET EXPO. © Peter Stigter
3/10
Voor de collectie creëerde Sterkenburg een fictieve bende: NEWSTREET EXPO. © Peter Stigter
De traditionele Prince de Galles-print wordt doorbroken door golvende patronen. © Peter Stigter
4/10
De traditionele Prince de Galles-print wordt doorbroken door golvende patronen. © Peter Stigter
Schuingedragen ‘fannypacks’ zijn een kenmerk van de hiphop-cultuur. © Peter Stigter
5/10
Schuingedragen ‘fannypacks’ zijn een kenmerk van de hiphop-cultuur. © Peter Stigter
Ook afgeleid van de hiphop-cultuur zijn de vissershoedjes. © Peter Stigter
6/10
Ook afgeleid van de hiphop-cultuur zijn de vissershoedjes. © Peter Stigter
Leden van NEWSTREET EXPO dragen hun creatieve materialen als gereedschap met zich mee. © Peter Stigter
7/10
Leden van NEWSTREET EXPO dragen hun creatieve materialen als gereedschap met zich mee. © Peter Stigter
De ontwerper maakte tevens een eigen schetsmatige print. © Peter Stigter
8/10
De ontwerper maakte tevens een eigen schetsmatige print. © Peter Stigter
Sterkenburg daagde zichzelf uit door voor deze collectie af te stappen van monochroom zwart en wit en deze keer te kiezen voor kleur. © Peter Stigter
9/10
Sterkenburg daagde zichzelf uit door voor deze collectie af te stappen van monochroom zwart en wit en deze keer te kiezen voor kleur. © Peter Stigter
NEWSTREET EXPO is een kunstenaarsbende: een groep outcasts waarvan de leden niet werden toegelaten bij de kunstacademie of de regels te streng vonden. Samen vormen zij een groep creativelingen die ’s avonds de straat op gaan om de verlaten muren van de stad in te vullen met hun eigen kunst. © Peter Stigter
10/10
NEWSTREET EXPO is een kunstenaarsbende: een groep outcasts waarvan de leden niet werden toegelaten bij de kunstacademie of de regels te streng vonden. Samen vormen zij een groep creativelingen die ’s avonds de straat op gaan om de verlaten muren van de stad in te vullen met hun eigen kunst. © Peter Stigter

Designer pagina

Liesbeth Sterkenburg

Meer over designer
ADVERTISEMENT