ADVERTISEMENT

Maaike van den Abbeele maakt met haar collectie MA_ROOTS een reis terug in de tijd

Van den Abbeele showt nostalgie én een vleugje schilderkunst uit de Gouden Eeuw

Dat ze ooit ‘iets in de mode’ zou gaan doen, was voor Maaike van den Abbeele zo klaar als een klontje. Ze dook geregeld in de verkleedkist, verslond modemagazines en ontwierp zelfs haar eigen outfit voor haar eerste communie. En dus is het niet zo gek dat Van den Abbeele nu schittert met een collectie tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.

Van den Abbeele heeft twee nationaliteiten: de Nederlandse en de Belgische. Na een eerste collectie geïnspireerd op een cultuur die niet de hare is (de Japanse), koos ze er deze keer voor om terug te grijpen naar haar eigen roots. Het resultaat is een autobiografische collectie genaamd MA_ROOTS.

Gouden Eeuw

Ter inspiratie bladerde Van den Abbeele door oude foto-albums waar ze bijvoorbeeld foto’s van zichzelf vond verkleed als vissersmeisje in Enkhuizen of uitgedost met een gebloemde cape. Hierin vond ze aanknopingspunten met de Gouden Eeuw in Nederland en België, wat de tweede hoofdlijn van het verhaal werd dat Van den Abbeele zondagmiddag tijdens de 27e editie van de MBFWA vertelde.

Tijdreis met persoonlijk tintje

MA_ROOTS resulteerde in een visuele tijdreis. De creaties zijn uitgevoerd in een kleurenpalet van de nationale kleuren uit Nederland en België: blauw, wit, rood, geel en zwart, verfraaid met een gouden of zilveren ‘randje’ in de vorm van sluiers. Het geeft diepte aan de bloempatronen die met de hand op de jurken geschilderd zijn. Zoals bij de klassieke schilderijen van grote Nederlandse en Vlaamse meesters overheerst een gevoel van dramatiek à la Rembrandt, Vermeer, Van Eyck of Van der Weyden. Hoofdaccessoires zijn vervaardigd van traditioneel materiaal zoals kant (refererend aan Brugs kant) in wit, rood en zwart.

Heraldiek en symboliek

Verder spelen heraldiek en symboliek een belangrijke rol in de collectie. Een verwijzing naar de riddertijd en de strijd voor zelfbestuur is vertaald naar verfijnde hoffelijke harnassen waar de modellen zich sierlijk in voortbewegen. Tenslotte de klauwende leeuw: de koning van het dierenrijk staat zowel in Nederland als België symbool voor de kracht en de onafhankelijkheid van beide koninkrijken. Van den Abbeele verwerkte de beeltenis van de leeuw onder andere met 3D zilveren manen op een zwarte trui en geborduurd op een kobaltblauwe monnikspij.

© Team Peter Stigter.
1/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
2/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
3/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
4/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
5/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
6/12
© Team Peter Stigter.
7/12
© Team Peter Stigter.
8/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
9/12
© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter.
10/12
© Team Peter Stigter.
©© Team Peter Stigter.
11/12
©© Team Peter Stigter.
© Team Peter Stigter
12/12
© Team Peter Stigter

Designer pagina

Maaike Van den Abbeele

Meer over designer
ADVERTISEMENT