ADVERTISEMENT

M.E.N. resulteert in interessante tegenstelling tussen klederdracht en rugby-sport

De ontwerpers pogen stereotyperende mannen- en vrouwenkleding dichter bij elkaar te brengen

Bij het lezen van de naam zou je denken dat M.E.N. een mannenlabel is. De naam staat echter voor de voorletters van het ontwerperscollectief wat hierachter zit en bestaat uit drie meiden: Maartje Janse, Elysanne Schuurman en Nikki Duijst.

Met Studio M.E.N. willen de drie de rol van modeontwerper anders benaderen. Ze willen experimenteren en innoveren zonder concessies te doen. Het bundelen van hun krachten vloeit voort uit een eerdere samenstelling bij collectief MOAM en los van hun eigen talenten zoeken ze samenwerkingen met andere partijen om het eindresultaat zoveel mogelijk te perfectioneren naar hun idealen, zoals op een zo duurzaam mogelijke manier produceren. Dit doen ze bijvoorbeeld door de restmaterialen van andere ontwerpers te hergebruiken. En niet van de minsten: zo zijn er overgebleven stoffen gebruikt uit collecties van Ann Demeulemeester, A.F. Vandevorst, Dries van Noten en Walter van Beirendonck.

Verwarrend

Een show die start met het uitrollen van een groene grasloper door een groep gespierde rugbyspelers zet al de toon voor wat ons te wachten staat: in ieder geval een verrassingseffect. Met deze collectie wil M.E.N. de traditionele rollen van man en vrouw uit hun oorspronkelijke context halen. Dit uit zich in elk geval goed bij de kleding die door de mannelijke modellen gedragen wordt; we zien een zwierige overall-achtige lange gele jurk en een top met extra lange, laser cut kanten mouwen. Weinig mannelijks aan. Toch schijnt het makkelijker te zijn om stoere, mannelijke elementen aan vrouwenkleding toe te voegen, want de vrouwen hoeven weinig in te boeten aan ‘sexiness’. De ogenschijnlijk sportieve, mannelijke elementen – trainingsjack, sportbroek – in de door de vrouwelijke modellen gedragen items zijn in het gepresenteerde geheel, en daarbij vooral lettend op de snit, als vrouwelijk te bestempelen. Maar misschien is dat juist de bedoeling? De collectie heet niet voor niets ‘ES TUT MIR LEID! Ich habe mich verwählt’ wat letterlijk betekent: ‘Sorry, ik heb me vergist’.

"Met deze collectie wil M.E.N. de traditionele rollen van man en vrouw uit hun oorspronkelijke context halen"

Waarom rugby?

De hamvraag is natuurlijk de rol van rugby in het verhaal. Omdat de thematiek draait om het ‘spel’ tussen man en vrouw is de keuze voor rugby – een oermannelijke sport waar de mannen fors en gespierd zijn en er veel gegromd wordt – best wel logisch. Maar vooral omdat volgens het drietal de teamspirit en strijdbaarheid van rugbyspelers ook echt iets is waar M.E.N. voor staat.

Was je niet bij de show, maar wil je de collectie wel van dichtbij zien? Op dinsdag 18 juli hangt de collectie bij X BANK. Een aantal stuks is daar tevens te koop!

Video credits: FREQUIN​​​​​​​

© Team Peter Stigter
1/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
2/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
3/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
4/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
5/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
6/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
7/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
8/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
9/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
10/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
11/12
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
12/12
© Team Peter Stigter

Designer pagina

Studio M.E.N.

Meer over designer
ADVERTISEMENT