ADVERTISEMENT

Je kunt nu écht ervaren hoe het is om in een sweatshop te werken

In Den Haag staat vanaf vandaag een tot in details nagebouwde sweatshop

Documentaires over de erbarmelijke omstandigheden waarin veelal vrouwen en meisjes in lagelonenlanden werken om kledingstukken van een paar euro te maken brengen de boodschap al deels over. Maar het ervaren van een heuse sweatshop is andere koek.

Vanaf vandaag staat midden in de binnenstad van Den Haag een week lang een waarheidsgetrouwe, nagebootste sweatshop -inclusief temperatuur, geur en indeling- om het winkelend publiek met de neus op de feiten te drukken. Het initiatief genaamd Women Power Fashion is voortgekomen uit een samenwerking tussen Schone Kleren Campagne en Mama Cash. Al is het niet de bedoeling om de winkelende consument af te schrikken, het doel is wel om mensen weer bewust te laten maken dat alle kleding die we dragen door andere mensen wordt geproduceerd. Een besef wat we alleen krijgen als we daadwerkelijk worden geconfronteerd met een levensechte situatieschets van hoe dit aan de andere kant van de wereld gebeurt.

Het doel van het project is om mensen weer bewust te laten maken dat alle kleding die we dragen door andere mensen wordt geproduceerd.
1/2
Het doel van het project is om mensen weer bewust te laten maken dat alle kleding die we dragen door andere mensen wordt geproduceerd.

Women Power Fashion

Het werk dat dagelijks door een naaister, in bijvoorbeeld Bangladesh, wordt verricht staat niet in verhouding met haar beloning. Van een T-shirt van 29 euro gaat gemiddeld maar 18 cent naar de naaister. Met de nagebouwde sweatshop wil Women Power Fashion het ons zelf laten ervaren. Men kan ook daadwerkelijk plaatsnemen op de stoel van de naaister in de sweatshop in de Grote Marktstraat in Den Haag. Want zou jij voor een luttele paar euro per dag onder zulke omstandigheden naar behoeven kunnen functioneren? Als je vindt dat het anders kan, kun je een petitie tekenen op de website van Schone Kleren. Of doe zoals bekende nederlanders, politici, modebloggers en ruim honderd vrijwilligers: draag een stropdas -het kledingsymbool voor invloed en macht- op een andere manier en deel het op social media met de hashtags #fashionstatement #hetkananders.

"Voor een T-shirt krijgt een naaister gemiddeld 18 cent"

Schone Kleren Campagne

Uiteindelijk moet deze campagne ertoe leiden dat er meer transparantie ontstaat over omstandigheden in fabrieken en consumenten bewuster te laten kopen. Tara Scally, van Schone Kleren Campagne onderstreept dit belang: “Als consument heb je meer macht dan je je realiseert. Klant is uiteindelijk koning. Door vragen te stellen aan bedrijven kun je zorgen dat zij hun werkwijze aanpassen. Samen hebben wij de macht om de industrie te veranderen.”

2/2
ADVERTISEMENT