ADVERTISEMENT

Achmed Oso: van Syrisch vluchteling naar gevierd ontwerper in Nederland

Een gesprek met de ontwerper over doorzettingsvermogen en haute couture.

Het verhaal van Achmed Oso is er zeker niet een uit duizenden. De couturier die nu ontwerpen op koninklijke bestelling levert, begon zijn leven in Nederland als Syrische vluchteling. Een heftige periode die hij dankzij zijn eindeloze doorzettingsvermogen en talenten wist om te zetten in een eigen couturelabel. Fashionweek.nl reisde af naar Oegstgeest voor een gesprek in zijn showroom.

De liefde voor couture werd je met de paplepel ingegoten, vertel!

“Ik kom uit Syrië en uit een groot gezin van twaalf kinderen. Mijn moeder was vroeger ook couturier en had haar atelier aan huis. Ons huis lag vol met prachtige glanzende stoffen en kraaltjes. Er kwamen dagelijks veel klanten over de vloer. Mijn moeder herinnert zich nog goed dat ik niet naar de bakker op de hoek van de straat wilde als mijn broek niet keurig geperst was of als er een vlek op zat. Op mijn veertiende had ze via vrienden een zomerbaantje voor me geregeld bij een naaiatelier voor winterjassen. Daar verloor ik mijn hart aan haar vak. Het ontstaan van kledingstukken uit lappen stof fascineerde me. Vanaf toen zat ik tot diep in de nacht achter de naaimachine te oefenen om het allerbeste uit mezelf naar boven te halen.”

“Mijn beste mode-advies? Elke vrouw heeft een persoonlijk advies nodig, alles draait om goede verhoudingen en combinaties. Vrouwen zouden niet aan zichzelf moeten twijfelen, want elke goed verzorgde vrouw is mooi.” © Milan Gino
1/6
“Mijn beste mode-advies? Elke vrouw heeft een persoonlijk advies nodig, alles draait om goede verhoudingen en combinaties. Vrouwen zouden niet aan zichzelf moeten twijfelen, want elke goed verzorgde vrouw is mooi.” © Milan Gino

Wat heeft je naar Nederland gebracht?

“In 2000 ben ik uit Syrië gevlucht. Ik heb de eerste de beste vlucht zo ver mogelijk van Syrië vandaan gepakt. Toevallig was dat Amsterdam. Op dat moment dacht ik dat ik een grote man was en alles wel aankon, maar als ik eraan terugdenk was ik heel kwetsbaar. Het was verschrikkelijk moeilijk om te beginnen in een nieuw land waar ik niemand kende. Ik heb de eerste tijd vaak met tranen in m’n ogen over straat gelopen, omdat ik niet wist waar ik moest beginnen. Daar stond ik, twintig jaar en sprak geen woord Nederlands of Engels. Het was heftig. Ik kreeg te maken met allerlei regels en procedures en mocht niet studeren, reizen of werken. Pas na zeven jaar kreeg ik een verblijfsvergunning. Ik heb mezelf bij elkaar kunnen rapen, doorgezet en alle kansen met beide handen aangegrepen.”

“Mijn nieuwste collectie heet Bene. Het is de naam van mijn geboorteplaats en betekent geur in het Koerdisch. Ik heb veel Midden-Oosterse stoffen gebruikt, waaronder glanzende voiles waar veel beweging in zit. Ze zijn voorzien van borduursels, gekleurde bloemprints, pailletten, vogels, kant en glanzend draad.” © Milan Gino
2/6
“Mijn nieuwste collectie heet Bene. Het is de naam van mijn geboorteplaats en betekent geur in het Koerdisch. Ik heb veel Midden-Oosterse stoffen gebruikt, waaronder glanzende voiles waar veel beweging in zit. Ze zijn voorzien van borduursels, gekleurde bloemprints, pailletten, vogels, kant en glanzend draad.” © Milan Gino

Hoe ben je hier begonnen?

“Ik ben bij modeateliers langsgegaan om mijn hulp als couturier aan te bieden en kreeg een kick van de meest moeilijke klusjes die vakgenoten te ingewikkeld vonden. Hierdoor heb ik heel veel geleerd. Uiteindelijk kon ik zo mijn geld verdienen en een vervolgopleiding volgen. Ik startte met de modevakschool in Den Haag, maar had al zoveel ervaring dat ik binnen een jaar door alle lesstof heen was. Op basis van mijn gemaakte werk werd ik daarna toegelaten op de Gerrit Rietveld Academie. Daarna studeerde ik aan de Academie Artemis en M. Müller & Sohn in het Duitse Düsseldorf. Ik ben heel blij met de verschillende kennis die ik op al deze academies heb opgedaan. De jongere generatie couturiers kan vooral goed ontwerpen, ik kan daarnaast ook professioneel uitvoeren.”

“De gekleurde strepen in dit ontwerp vertegenwoordigen de vlaggen van alle landen waar ik iets mee heb of mee samenwerk. Je ziet bijvoorbeeld de Nederlandse, Syrische, Koerdische, Franse en Italiaanse vlag er allemaal in terug.” © Milan Gino
3/6
“De gekleurde strepen in dit ontwerp vertegenwoordigen de vlaggen van alle landen waar ik iets mee heb of mee samenwerk. Je ziet bijvoorbeeld de Nederlandse, Syrische, Koerdische, Franse en Italiaanse vlag er allemaal in terug.” © Milan Gino

Is er een verschil tussen Syrische en Nederlandse mode en hoe combineer je die twee?

“Syrische vrouwen zijn heel bewust met mode bezig. Als ze naar bruiloften of feesten gaan hebben ze altijd lange jurken aan. Vaak met veel glitterdetails, wat ze heel sierlijk en feestelijk maakt. In Nederland zijn vrouwen praktischer, wat stoerder en zoeken outfits en stoffen waarmee ze overal naartoe kunnen. Deze modementaliteit zie ik overigens wel veranderen. Nederlandse vrouwen willen ook vaker bij iedere gelegenheid een passende outfit. Vaak gebruik ik zijde en kasjmier van topkwaliteit. Syrische vrouwenkleding zit vol borduursels en dit combineer ik weer met Europese silhouetten en vormen.”

"“Mijn stijl is altijd elegant, van verfijnd tot flamboyant, van statig tot sexy met speelse ondeugendheid”"
“Ik kan goed luisteren en kan heel veel geduld opbrengen. Het is fantastisch om het verhaal van een vrouw te vertalen naar een kledingstuk.” © Milan Gino
4/6
“Ik kan goed luisteren en kan heel veel geduld opbrengen. Het is fantastisch om het verhaal van een vrouw te vertalen naar een kledingstuk.” © Milan Gino

Waar haal je inspiratie voor nieuwe collecties vandaan?

“Dat verschilt. Ik kan geïnspireerd raken door oude Syrische muziek, geuren of het verleden, zoals bij mijn laatste collectie Bene. Het is de naam van mijn geboorteplaats en betekent geur in het Koerdisch. Mijn ouderlijk huis met al die stoffen om me heen en de vrouwen die hun best deden om er mooi uit te zien, dat inspireert mij enorm. Als ik daaraan terugdenk dan droom ik weg en begin ik vanzelf met schetsen en stoffen draperen. Zo ontdek ik nieuwe vormen. Ik laat me vaak ook inspireren door de bewegingen en het lichaam van een vrouw. Mijn creatieve uitdaging? Die vind ik in iedere opdracht. Iedere klant heeft haar eigen verhaal en het is de uitdaging om vanuit dat persoonlijke verhaal iets te creëren.”

“Vroeger schetste ik veel op papier, maar tegenwoordig schets ik ook digitaal op een tablet."  © Milan Gino
5/6
“Vroeger schetste ik veel op papier, maar tegenwoordig schets ik ook digitaal op een tablet." © Milan Gino

Als je tot nu toe naar je carrière kijkt, waar ben je het meest trots op?

“Op mijn collega’s, zij voelen echt als mijn tweede familie en zijn er altijd voor me. Ze steunen mij dag en nacht. Ik ben heel blij met mijn doorzettingsvermogen, dat ik deze stap heb aangedurfd en dat ik nu op zo’n hoog niveau werk.”

Wat is je ultieme droomproject?

“Veel van mijn dromen zijn al uitgekomen, maar mijn ambitie kent geen grenzen. Eerst wil ik dat er meer vrouwen nationaal mijn kleding dragen en daarna wil ik internationaal verder uitbreiden. Mijn grootste droom is om in mijn geboorteland een academie te beginnen en jongeren te ondersteunen in hun mode-opleiding.”

En als laatste, wie zou je graag willen kleden?

“Ik ben blij met iedere klant, maar echt de mooiste persoon om te kleden is mijn moeder. Ik heb veel aan haar te danken en ze heeft me overal in gestimuleerd.  Zij is mijn voorbeeld, haar hoop ik nog eens te kleden.”

“Ik gebruik zelf veel oude ambachtelijke technieken en combineer dat met nieuwe technieken.”  © Milan Gino
6/6
“Ik gebruik zelf veel oude ambachtelijke technieken en combineer dat met nieuwe technieken.” © Milan Gino

Designer pagina

Achmed Oso

Meer over designer
ADVERTISEMENT