ADVERTISEMENT

7 vragen aan schoenontwerper Milou Cornax

“Als multidisciplinair ontwerper ben ik altijd bezig met de esthetische eigenschappen van een product/ontwerp”

Schoenontwerper en Visual Artist Milou Cornax maakte de zachtroze unisex sneakers voor de show van AJBILOU| ROSDORFF én voorzag de overige tweedehands schoenen van een make-over om te zorgen voor een soepel in elkaar overvloeiende beeldtaal. Fashionweek.nl sprak haar verder over esthetiek versus draagbaarheid en wat haar inspireert.

Milou Cornax.
1/8
Milou Cornax.

Hoe ben je met de schoenen voor de show van AJBILOU/ROSDORFF te werk gegaan?

“Voor AJBILOU|ROSDORFF heb ik één paar schoenen gemaakt: de roze sneakers. De andere schoenen zijn gecustomized. Met Yasmina & Lynn Kate was al snel overeenstemming in hoe we het voor ons zagen. We hadden het idee dat een unisex sneaker de collectie bij elkaar kon brengen. Je vertrouwt het elkaar toe vrij te werken en keuzes te maken omdat je vertrouwt op die esthetische taal en de overeenstemmende eindvisie.”

"We hadden het idee dat een unisex sneaker de collectie bij elkaar kon brengen"
Ajbilou Rosdorff sneaker. Design & Artdirection: Milou Cornax
2/8
Ajbilou Rosdorff sneaker. Design & Artdirection: Milou Cornax
Ajbilou Rosdorff sneaker. Design & Artdirection: Milou Cornax
3/8
Ajbilou Rosdorff sneaker. Design & Artdirection: Milou Cornax
Ajbilou Rosdorff sneaker. Design & Artdirection: Milou Cornax
4/8
Ajbilou Rosdorff sneaker. Design & Artdirection: Milou Cornax

Welke rol speelt esthetiek binnen jouw werk?

“Als multidisciplinair ontwerper ben ik altijd heel erg bezig geweest met de esthetische eigenschappen van een product/ontwerp. Vanuit mijn achtergrond in Architectuur en Product Design, maar ook vanuit ambacht en techniek. Binnen elke discipline ging ik op zoek naar mijn esthetische (vorm)taal en juist in die zoektocht leerde ik, door mijn esthetische behoefte, een taal te beheersen die op zijn tijd weer de juiste dialoog aangaat met andere ontwerpers. Zo ontstaan bij mij op organische wijze samenwerkingen met andere ontwerpers. Dus ik zie esthetiek vooral als een communicatiemiddel om connecties te leggen met ontwerpers die een overeenstemmende esthetische taal spreken.”

In hoeverre houd je rekening met esthetiek in verhouding tot de draagbaarheid?

“Het hangt ervan af of ik bezig ben met een opdracht voor de catwalk of een eigen expositie. Op de catwalk wil je soms dat het draagbaar is en soms kun je juist met het beïnvloeden van het lopen weer iets totaal anders overbrengen. Maar eigenlijk werk ik het liefst helemaal vanuit een esthetisch oogpunt en maak ik iets wat niet per se draagbaar hoeft te zijn of überhaupt voor gebruik ontworpen is. Iets heel conceptueels.”

Artificial Landscapes. Photography & Art Direction: Imke Panhuijzen, Design & Art Direction: Milou Cornax.
5/8
Artificial Landscapes. Photography & Art Direction: Imke Panhuijzen, Design & Art Direction: Milou Cornax.
Artificial Landscapes. Photography & Art Direction: Imke Panhuijzen, Design & Art Direction: Milou Cornax.
6/8
Artificial Landscapes. Photography & Art Direction: Imke Panhuijzen, Design & Art Direction: Milou Cornax.
Artificial Landscapes. Photography & Art Direction: Imke Panhuijzen, Design & Art Direction: Milou Cornax.
7/8
Artificial Landscapes. Photography & Art Direction: Imke Panhuijzen, Design & Art Direction: Milou Cornax.
"Eigenlijk werk ik het liefst helemaal vanuit een esthetisch oogpunt en maak ik iets wat niet per se draagbaar hoeft te zijn"

Waar moet jouw ideale schoen aan voldoen?

“Dat is iets heel intuïtiefs. Het is juist hetgeen wat ik niet kan benoemen aan een bepaald ontwerp wat het voor mij een ideaal ontwerp maakt. Wat ik wel vaak zie in een schoen is dat het in twee delen is ontworpen, het bestaat uit een bovenkant en een zool. Waar ik altijd wel heel erg naar zoek is symbiose, zodat het gevoelsmatig uit één deel bestaat."

Met welke materialen werk je het liefst?

“Ik ben echt gek op hout, een mooie houten hak of zool vervaardigen, daar word ik heel blij van. Sinds kort werk ik ook steeds meer met siliconen en andere gietrubbers in combinatie met textiel. Dus eigenlijk het liefst met materialen die best lastig toepasbaar zijn in schoenen.”

We zagen binnen de schoenen tijdens MBFWA veel grove schoenen voor vrouwen. Waar komt dat volgens jou vandaan?

“Ik denk dat het heel veel te maken heeft met het actuele dialoog rond gender & diversiteit op allerlei verschillende vlakken.”

"Door een dialoog komt mijn proces en daarmee het ontwerp tot leven"

Waar laat jij je door inspireren voor jouw schoenontwerpen?

“Het begint meestal met een bepaalde kleur die ik in mijn hoofd heb. Gaandeweg kom ik dan een object of materiaal tegen in die kleur en vanaf daar kan ik beginnen. Bijna het hele ontwerpproces speelt zich af in gesprek/tekst tussen mij en iemand waar ik bijvoorbeeld mee werk. Dat slaat terug op het spreken en begrijpen van iemand zijn esthetische taal. Doordat ik het er met iemand over kan hebben komt mijn proces en daarmee het ontwerp tot leven.”

‘Virtual Vacuum - An amalgamation of footwear and silicone’ Design & Material: Jordy Breddels & Milou Cornax
8/8
‘Virtual Vacuum - An amalgamation of footwear and silicone’ Design & Material: Jordy Breddels & Milou Cornax
ADVERTISEMENT