ADVERTISEMENT

Blue Monday #4: Denim couture

Hoe het alledaagse materiaal de wereld van couture in sloop

Couturier Yves Saint Laurent zei ooit dat hij graag de uitvinder van de jeans had willen zijn: “Ze zijn expressief en discreet, ze hebben sex-appeal en eenvoud. Alles wat ik zou willen voor de kleding die ik ontwerp.” In de vroege jaren 70 gebruikte hij als een van de eerste couturiers denim in zijn collecties.

In de 80er jaren was het fenomeen van de ‘designer’ jeans in opkomst. Ontwerper Calvin Klein gaf de aanzet. Andere oer-Amerikaanse merken als Ralph Lauren en Tommy Hilfiger hebben sinds hun ontstaan jeans en denim items altijd in de basiscollecties opgenomen. De Italiaanse Giorgio Armani zag dat hij niet kon achterblijven -Italië is een belangrijke speler in de denimmarkt met een aantal van de belangrijkste denim mills- en lanceerde Armani Jeans als een van zijn inmiddels vele sub-lijnen. Zijn collega, wijlen Gianni Versace, dacht hetzelfde en kwam met zijn Versace Jeans. Het Franse Marithé & François Girbaud was in die tijd het merk dat werd geassocieerd met denim als onderdeel van Prêt-a-Porter tijdens de immer behoudende Paris Fashion Week. 

Eén van de eerste designer jeans van Calvin Klein. © Vfiles
1/12
Eén van de eerste designer jeans van Calvin Klein. © Vfiles

Jean-Paul Gaultier’s denim couture

Jean-Paul Gaultier is de denim-pionier van de haute couture. Zijn rebelsheid wordt overstemd door vakmanschap, wat maakt dat hij ermee wegkomt om materiaal wat eerder tot de arbeidersklasse behoorde, een podium te geven in de vorm van couturekleding. Denim figureert al in zijn eerste haute couture-show in 1997; een verfraaide jeans, een jack en een lange rok. Maar zelfs daarvoor zijn er denim details of items te zien in zijn Prêt-à-porter collecties, zoals in 1994. Tijdens die show liepen overigens ook mannen (in rokken) mee waarmee hij ook op dat vlak een voorloper bleek te zijn.

Een strapless denim japon die overloopt in een zeemeerminnensleep van marabou-veren is een showstopper in 2007. In 2009 gebruikt Gaultier denim in zijn op de straatcultuur en Rihanna en consorten geïnspireerde Prêt-à-porter collectie ‘The G-Spot’. De coutureshow voor lente-zomer 2010 borduurt daarop voort. We spotten denim wederom in zijn prêt-à-porter collectie voor lente-zomer 2013 en in 2014 maakt hij dankbaar gebruik van de ‘embellished denim'-trend. Ook voor komend zomerseizoen past hij zijn denim-truc toe en duiken er prachtig bewerkte denim stukken op in de couturecollectie. Tot aan de ‘bruidegom’ van de finalelooks toe, gekleed in een jeans-overall.

Collega’s die in het begin van deze eeuw Gaultier’s voorbeeld volgden met de integratie van denim in hun Prêt-à-porter collecties zijn onder andere: Junya Watanabe, Roberto Cavalli, Gianfranco Ferré en Gucci, destijds onder leiding van Tom Ford, die zijn denim versierde met veren.

Een look van Jean Paul Gaultier uit 1997. © Vfiles
2/12
Een look van Jean Paul Gaultier uit 1997. © Vfiles
Een look van Jean Paul Gaultier uit 1997. © Vfiles
3/12
Een look van Jean Paul Gaultier uit 1997. © Vfiles

Meer denim op de catwalk

In 2014 en 2015 zien we nog meer denim op de catwalk. Dat resulteert in de expositie ‘Denim: Fashion’s Frontier’ in het FIT in New York. De expositie werd gehouden van december 2015 tot en met mei 2016 en verkende ‘de veelzijdige geschiedenis van denim en de relatie met high fashion uit de 19e eeuw tot heden’. Het opvallendste denim statement tijdens de afgelopen internationale fashion weeks kwam van de hand van Maria Grazia Churi, de nieuwe creatief directeur van Dior. Haar tweede show voor het Franse modehuis bestond voor een groot deel uit denim outfits, variërend van een getailleerd jasje tot een overall.

Maria Grazia Churi, de nieuwe creatief directeur van Dior toonde haar interpretatie van het materiaal. © Dior
4/12
Maria Grazia Churi, de nieuwe creatief directeur van Dior toonde haar interpretatie van het materiaal. © Dior
De catwalk van Dior kleurde blauw. © Dior
5/12
De catwalk van Dior kleurde blauw. © Dior

Nederlandse denim couture

Dan nog een snelle blik op ons eigen modetalent. Anbasja Blanken won de derde editie van de Global Denim Awards met haar ‘Denim Couture’ collectie, maar zij is niet de enige ontwerper van Hollandse bodem die zich waagt aan de luxere variant van denim. Ook Ronald van der Kemp (tevens verse winnaar van het Mode Stipendium) gebruikt het materiaal in zijn bijzondere ontwerpen. Zo maakte hij een kimono van vintage jeans, een jeanspak van speciaal geweven denim uit Burkina Faso. In zijn recente couturecollectie komen jeans wederom in diverse uitvoeringen terug; zowel tapered, flared als met patchwork.

Ook de Nederlandse Ronald van der Kemp bewijst dat denim heel erg haute couture kan zijn. © RVDK
6/12
Ook de Nederlandse Ronald van der Kemp bewijst dat denim heel erg haute couture kan zijn. © RVDK
Nog een denim look van RVDK. © RVDK
7/12
Nog een denim look van RVDK. © RVDK
Een denimontwerp van de Nederlandse Ronald van der Kemp. © RVDK
8/12
Een denimontwerp van de Nederlandse Ronald van der Kemp. © RVDK
De collectie van Anbasja Blanken waarmee ze uiteindelijk de Global Denim Days won. © Anbasja Blanken
9/12
De collectie van Anbasja Blanken waarmee ze uiteindelijk de Global Denim Days won. © Anbasja Blanken
Backstage bij de Global Denim Awards. © Anbasja Blanken
10/12
Backstage bij de Global Denim Awards. © Anbasja Blanken
Een ontwerp van Anbasja Blanken. © Anbasja Blanken
11/12
Een ontwerp van Anbasja Blanken. © Anbasja Blanken
Een ontwerp van Anbasja Blanken. © Anbasja Blanken
12/12
Een ontwerp van Anbasja Blanken. © Anbasja Blanken

Designer pagina

Anbasja Blanken

Meer over designer
ADVERTISEMENT