ADVERTISEMENT

Opposites attract: het onverwoestbare huwelijk tussen luxe merken en streetwear

De tegenpolen hebben meer met elkaar gemeen dan werd gedacht

De samenwerkingen tussen high end labels en populaire streetwearmerken vliegen ons om de oren. De meest opmerkelijke van het afgelopen seizoen was de samenwerking tussen het klassieke Franse modehuis Louis Vuitton en het New Yorkse skatelabel Supreme. En dat terwijl streetwear platform Highsnobiety twee jaar geleden nog dacht dat het gedaan was met de liefde tussen de luxe modehuizen en hun straatwaardige eega’s.

Nu zijn samenwerkingen geen vreemd fenomeen, maar deze vorm - waarbij luxe en ambacht versus praktisch en casual - aan elkaar worden gekoppeld, is iets wat de afgelopen tien jaar gestaag is gegroeid. Dit komt onder andere door hiphopartiesten die zelf modelabels of collecties hebben gelanceerd. Denk aan Kanye West (Yeezy), Chris Brown (Black Pyramid), Rihanna (Fenty x PUMA) of Pharrell Williams (nu mede-eigenaar van het Nederlandse G-Star RAW). Maar denk ook aan designers die zelf behalve een streetwear signatuur hanteren als Alexander Wang en Marc Jacobs, voor komend seizoen samenwerkten met respectievelijk Adidas en Canada Goose. Stella McCartney is er juist weer een die al een langdurige relatie heeft met Adidas Originals. Daarbij is mode door de invloed van social media meer dan ooit een weerspiegeling van de straat- en jeugdcultuur: jongeren combineren maar al te graag designer-accessoires met hun casual kloffie. Wat er vast en zeker ook aan heeft bijgedragen is urban art, waarbij afbeeldingen uit high fashion magazines, logo’s en luxeproducten worden geïntegreerd in straatkunst die je zomaar op de hoek van de straat kunt tegenkomen en de reeds ontelbare samenwerkingen tussen modehuizen en straatkunstenaars die daaruit voortvloeiden. Louis Vuitton (denk aan de samenwerkingen met Takashi Murakami en Ben Eine) is hierin toch zeker de koploper.

Opkomst streetwear ‘high’ labels

Andersom zien we ook de opkomst van streetwear ‘high’ labels. Denk aan Off White en Gosha Rubchinskiy. Laatstgenoemde blies sportmerken als FILA, Reebok en Kappa nieuw leven in en is ook goed bevriend met Demna Gvasalia, die er in zijn eigen collecties voor Vetements zijn hand niet voor omdraait alom bekende streetwear- en sportlabels te verwerken. Zo telde de lente-zomer 2017 collectie achttien andere labels -waaronder Champion, Levi’s en Juicy Couture- die waren omgetoverd tot gewilde Vetements-items. We kunnen wel zeggen dat de heren elkaar beïnvloeden.

Vuitton klaagde Suprême aan

Om weer terug te komen bij Louis Vuitton en Suprême: de ironie van het verhaal is dat Vuitton het skatemerk ooit heeft aangeklaagd voor het onrechtmatig gebruiken van hun logo. Ook al heeft er een kleine zeventien jaar tussen gezeten, het Franse modehuis is er inmiddels achter dat de doelgroep van beider merken een flinke overlap heeft. Hoe vaak wordt ernu wel niet in rap- en hiphopnummers met de naam Louis Vuitton gesmeten? Of prijkte het Louis Vuitton in een kunstige graffiti? Juist ja. Vuitton is ook op de ‘straat’ gearriveerd.

Credits headerfoto: Louis Vuitton

ADVERTISEMENT