ADVERTISEMENT

Spijkers & Spijkers lanceert spijkerkledinglijn Spijkers Denim

De eerste denimcollectie wordt gepresenteerd tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Het ontwerpersduo Spijkers en Spijkers lanceert tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam een eigen denimlijn. De tweelingzussen Truus en Riet zijn overstag gegaan om eindelijk de knipoog naar ‘spijkerbroek’ te realiseren. De collectie bevat 25 spijkergoeditems. De ster van de campagne? Dat zijn de dames zijn. We spraken met Truus over ‘haar’ spijkergoed.

Jullie showen tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam jullie spijkerkledinglijn, ‘Spijkers Denim’. Hoe komt het dat jullie voor een jeanslijn hebben gekozen?

“We hebben al in een aantal collecties een paar jeans items gevoerd en de knipoog naar ‘spijkerbroek’ was al vaak gehint en gemaakt. Het idee leefde al een tijdje om er naast de SIS-collectie een speciaal verhaal van te maken. Na aanmoediging van iemand uit de jeansindustrie zijn we overstag gegaan. Hij was uiteindelijk ook de perfecte sparringpartner. Wij zijn zelf erg fashion minded, het is goed als er iemand meekijkt vanuit de markt en naar de commerciële kant.”

Is het productieproces van de Spijkers Denim-lijn anders dan het proces van de gewone SIS-collectie?

“We zijn vlak voor de vorige SIS-collectie begonnen met ontwerpen, dus van ontwerp tot eindproduct is zeker een half jaar geweest. Het grootste verschil is dat de jeans items niet in ons atelier worden gemaakt. Jeans maken is een vak apart, als wij dat zelf zouden doen, zouden het broeken van spijkerstof worden. Bovendien hebben wassingen invloed op de pasvorm, het komt dus heel nauw. Voor ons is het heel spannend om een ontwerp te maken en daarna het werk uit handen te geven. Dan moet je vertrouwen op de kunst van een ander. Het tekenen en kiezen van de wassingen, de patches etcetera doen we wel helemaal zelf.”

Spijkers Denim komt naast de SIS-collectie, komen er dan ook twee keer per jaar een nieuwe jeans uit?

“We hebben ons nu geconcentreerd op een goede basiscollectie. 25 stuks met goede fit, in verschillende modellen. Van flared tot capri, broek tot shirt. Of er nog meer specifieke denimcollecties komen? Daar houden we ons nu nog niet mee bezig. Maar jeans blijf je terugzien in de collecties, dus wellicht dat we uit de Spijkers Denim-lijn modellen aanpassen qua wassing, model en details.”

De kracht van Spijkers & Spijkers is de combinatie van vrouwelijkheid, draagbaarheid en comfort. Gaan we jullie zelf ook terugzien in de jeans?

“De broeken zijn heel vrouwelijk, ze benadrukken het achterwerk. Dat moet er lekker uitzien en goed de vormen omarmen. Ongeacht welke maat je draagt. De spijkerbroeken zijn verkrijgbaar van maat 26 tot 32, voor iedere vrouw zit er wel eentje tussen. We dragen zeker zelf de jeans, we zijn zelfs ons eigen campagnebeeld! Dat zijn we bij de samenwerking met Specsavers ook al eens geweest, maar nu waren we echt zelf model. Heel leuk om te doen ook, zo komt de denimlijn echt tot leven. Mijn favoriet is een five pocket capri model met patches.”

"De broeken zijn heel vrouwelijk, ze benadrukken het achterwerk"

Hoe belangrijk zijn jeans voor Spijkers & Spijkers en in de modewereld?

“Denim is lang houdbaar, alles past bij jeans en je kunt er alle stijlen mee maken. Het is een goede basic om alles mee te combineren. Een vrouwelijke blouse met jeans geeft een heel andere look dan met een pantalon. Een spijkerbroek met een trui is meteen casual. Bovendien draagt iedereen denim. Dat maakt het duurzaam, een five-pocket broek draag je jaren. Het is niet zo dat we de SIS-collectie ook op denim hebben afgestemd, sommige items kun je inderdaad combineren, maar daar is het niet op ontworpen.”

Waar komen de jeans stoffen vandaan?

“Alle stoffen komen uit Europa en we laten ook daar alles maken, voornamelijk in ateliers in Italië en Portugal.”

Het bewerken en verven van jeans voor de wassingen is niet per definitie een milieuvriendelijk werkje, hoe gaan jullie daar mee om?

“De fabrieken waarmee we werken houden daar rekening mee. Dat is een voordeel van werken in Europa, ze moeten zich houden aan Europese richtlijnen. Dat is voor ons een heel bewuste keuze, zo hebben we meer controle en is er meer transparantie over het productieproces.”

Is duurzaamheid belangrijk voor Spijkers & Spijkers?

“Ja duurzaamheid speelt zeker een rol. Het blijft ontzettend lastig om zeker te weten of productie duurzaam is, een etiket zegt niet altijd alles. Is er bijvoorbeeld wel duurzaam garen gebruikt? We houden bij de ontwerpen duurzaamheid van het dragen in ons hoofd, de materialen zijn dus van goede kwaliteit zodat je het ook na een seizoen nog kunt dragen. Dat is ook duurzaamheid, dat je het niet na een seizoen weg moet gooien. Je moet het met liefde dragen, respect hebben voor het proces. Mensen zien niet wat voor kostbaar proces het is om kleding te maken, van ontwerp tot garen tot productie. Het is arbeidsintensief. Het is belangrijk dat we dat in mindset veranderen, dat je iets koopt en met liefde draagt en blijft dragen. Zelf combineer ik nog steeds items van vijf collecties geleden met nieuwere items. Ik herken alles uit alle collecties!”

"Zelf combineer ik nog steeds items van vijf collecties geleden met nieuwere items"

Spijkers & Spijkers is sinds 2000 actief, wat staat er nog op jullie wensenlijst naast de SIS-collectie en Spijkers Denim?

“First things first, eerst de presentatie van de Spijkers Denim collectie, dan zien we wel verder. Ok, als ik dan iets moet noemen, zou ik het wel leuk vinden om niet alleen spijkerbroeken maar ook jurken en rokken voor de Denim lijn te produceren.”

1/1

Is de voorbereiding voor de Spijkers Denim show anders dan voor de reguliere catwalk collecties?

“Ja, het is zeker anders, maar ik kan er nog niet te veel over zeggen. De Spijkers Denim lancering tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam zal deels geïntegreerd zijn in de normale show.”

Wat kunnen we verwachten bij de lancering van de Spijkers Denim collectie op de

“Het wordt een ‘feestje’. En er komt nog een aparte presentatie. Meer kan ik er niet over zeggen, gewoon komen dus!”


Designer pagina

Spijkers en Spijkers

Meer over designer
ADVERTISEMENT