ADVERTISEMENT

Pig & Hen: het succesverhaal van een mannenarmband

Op bezoek in het atelier in Amsterdam-Noord

Sieraden voor mannen zijn er niet in overvloed. En dus was er een gat in de markt voor stoere mannenarmbanden. Met dit gegeven in het achterhoofd en een dosis eigenwijsheid en creativiteit begonnen goede vrienden Rutger Versluis en Dominic Bakker een kleine vier jaar geleden hun label Pig & Hen. Fashionweek.nl ging op bezoek in het atelier in Amsterdam-Noord.

De fanatieke wedstrijdzeiler Dominic Bakker maakte de eerste armbanden van zeiltouw letterlijk aan de keukentafel. Zijn goede vriend Rutger Versluis - destijds nog werkzaam bij jeanslabel Lee - droeg regelmatig een van Bakker’s creaties en dat bleef niet onopgemerkt. Hij kreeg er zoveel enthousiaste reacties op dat de twee besloten het serieus aan te pakken. Onder het genot van een biertje werd het plan in de achtertuin van Versluis beklonken.

Bij inspiratie voor nieuwe collecties kijken we eerst heel erg naar de kleur (goeie, commerciële kleuren) Het optische, daar gaat het uiteindelijk om.” © Milan Gino
1/9
Bij inspiratie voor nieuwe collecties kijken we eerst heel erg naar de kleur (goeie, commerciële kleuren) Het optische, daar gaat het uiteindelijk om.” © Milan Gino

Denimheads

Via het netwerk van Versluis kon het tweetal tot hun verbazing op de Modefabriek staan en dat leverde gelijk de eerste 25 klanten op. Voornamelijk toonaangevende mode- en ‘Blauw’-winkels. “We realiseerden ons dat we iets bijzonders in handen hadden waarmee we echt succes konden boeken.” Pig & Hen wordt nu in achttien landen verkocht met een bewuste keuze voor vooral ‘Blauw’ winkels als verkooppunt. “We zitten zelf heel erg in die wereld en daar liggen ook onze interesses. Pig & Hen fans van het eerste uur zijn echte denimheads. Heritage-denim speelde heel erg op het moment dat we begonnen. Ons product sluit mooi aan bij jeans, ook qua storytelling”, aldus Versluis.

“Er is niet een specifieke bestseller, dat verschilt per collectie. Meestal zijn dat de nieuwkomers van het seizoen.” © Milan Gino
2/9
“Er is niet een specifieke bestseller, dat verschilt per collectie. Meestal zijn dat de nieuwkomers van het seizoen.” © Milan Gino

Avontuur, stoer en duurzaam

Storytelling is de leidraad van het merk, te beginnen met het logo: “Zeevaarders lieten vroeger een varken en een haan op hun voet tatoeëren omdat ze geloofden dat ze daarmee veilig huiswaarts keerden. Die symboliek was ontstaan uit het feit dat de dieren vervoerd werden in houten kisten en schipbreuken overleefden, omdat hout blijft drijven”, licht Bakker toe. “Onze armbanden worden als referentie daaraan ook in houten kistjes verpakt.” De link tussen zeevaarders en zeiltouw is natuurlijk duidelijk maar ze hebben ook andere karakteristieken met elkaar gemeen: avontuur, stoer en duurzaam. Elementen die de gemiddelde man wel aanspreken en waar verhalend goed op voort te borduren is. Elke armband heeft een verhaal en elk seizoen wordt er een nieuw visueel verhaal bedacht waarvoor ook regelmatig wordt gereisd. Zo brachten de campagnes het Pig & Hen team al naar de ruige fjorden van Noorwegen en de medina van Marrakesh.

Alle armbanden worden in hun eigen atelier in elkaar gezet. © Milan Gino
3/9
Alle armbanden worden in hun eigen atelier in elkaar gezet. © Milan Gino
De link tussen zeevaarders en zeiltouw is natuurlijk duidelijk maar ze hebben ook andere karakteristieken met elkaar gemeen: avontuur, stoer en duurzaam. Elementen die de gemiddelde man wel aanspreken. © Milan Gino
4/9
De link tussen zeevaarders en zeiltouw is natuurlijk duidelijk maar ze hebben ook andere karakteristieken met elkaar gemeen: avontuur, stoer en duurzaam. Elementen die de gemiddelde man wel aanspreken. © Milan Gino

De ontdekking van model Bob

Al meerdere seizoenen figureert een charismatische, oudere man met witte baard in de lookbooks van het merk. Hij neemt met gemak de gedaantes van een Gorgeous George, Rum Ron of Bombay Barry aan; een aantal van de creatief bedachte allitererende namen voor de personages die horen bij de armbanden. Zijn eigen naam is Bob en de keuze om hem als model te gebruiken is tekenend voor de eigenwijsheid van de oprichters. “We wilden geen standaard modellentype maar iemand met karakter”, vertelt Bakker. Alsof het zo moest zijn kwam Bob bij toeval op hun pad. Versluis: “Mijn vriendin kende Bob uit de stad. Ik achterhaalde z’n nummer, we gingen een bakkie met ‘m doen en hij was gelijk enthousiast. Ondanks dat hij nooit iets in de richting van modellenwerk had gedaan. Krap een week later deden we de eerste shoot en dat was een schot in de roos; het werd enorm goed ontvangen waardoor Bob bepalend is geworden voor het beeld van de campagnes. Sindsdien is Bob een goede vriend van ons en onderdeel van de Pig & Hen-familie. Ook al is hij nu wereldwijd bekend… In Japan kan hij niet meer over straat, haha!”.

Muze en goede vriend Bob is bepalend voor het beeld van de campagnes. © Milan Gino
5/9
Muze en goede vriend Bob is bepalend voor het beeld van de campagnes. © Milan Gino

Pig & Hen Tattoo dag

Versluis en Bakker hebben ‘friends & fun’ hoog in het vaandel staan. Het bedrijf bestaat voornamelijk uit vrienden en kennissen. Waar dat in sommige gevallen faliekant mis kan gaan, draagt het bij Pig & Hen juist bij aan het succes. Het vriendschappelijke en familiaire wat Pig & Hen als merk en bedrijf uitstraalt heeft gezorgd voor een solide fan base waar ook graag iets voor wordt teruggedaan, zoals in de vorm van een Pig & Hen Tattoo-dag. Versluis: “We kregen steeds vaker mails van jongens die graag een tatoeage van ons logo wilden. Dus huurden we Tattoo Friendship af voor een dag en nu loopt er minstens vijftig man rond met een Pig & Hen tatoeage. Dat is toch te gek?”

Het bedrijf bestaat voornamelijk uit vrienden en kennissen. ‘Friends & fun’ zijn belangrijk voor het merk. © Milan Gino
6/9
Het bedrijf bestaat voornamelijk uit vrienden en kennissen. ‘Friends & fun’ zijn belangrijk voor het merk. © Milan Gino

Houdbaarheid

Pig & Hen is dankzij de juiste timing en distributiekanalen, een slimme marketing- en social mediastrategie én een flinke schare fans snel succesvol geworden. Denken de jongens ook weleens na over de houdbaarheid van dit succes? Bakker: “We hebben het er vaak over. We hadden het heel erg kunnen hypen maar hebben juist bewust gekozen voor een vaste waarde. Er is nog steeds enorme vraag naar ons product en we blijven innoveren. In Nederland zullen we op een bepaald moment wel ons plafond bereiken maar internationaal gezien valt er nog veel te halen. Daar ligt alles nog open. En we komen met een nieuwe, premium lijn. Die zijn we nu aan het ontwikkelen en wordt in september gelanceerd.”

“Weinig mensen realiseren zich dat alles hier in Amsterdam wordt gemaakt. We hebben ook nog een atelier in Amsterdam Oost.”  © Milan Gino
7/9
“Weinig mensen realiseren zich dat alles hier in Amsterdam wordt gemaakt. We hebben ook nog een atelier in Amsterdam Oost.” © Milan Gino
Dominic Bakker (links) en Rutger Versluis voor hun atelier in Amsterdam-Noord. © Milan Gino
8/9
Dominic Bakker (links) en Rutger Versluis voor hun atelier in Amsterdam-Noord. © Milan Gino
9/9
ADVERTISEMENT