ADVERTISEMENT

Zo werd het ‘See now, buy now’-concept van Liselore Frowijn een succes

De collectie #TheNewCluster was meteen na Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam te koop

Liselore wordt sinds 2013 - nadat ze cum laude afstudeerde van ArtEZ – gezien als veelbelovend talent in de modewereld. In slechts drie jaar heeft ze het weten te schoppen tot het programmaboek van de internationale modeweken, met als hoogtepunt de lancering van het ‘see now, buy now’-concept tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Fashionweek.nl ging in gesprek met de jonge ontwerper over hoe dat experiment heeft uitgepakt.

Waarom heb je gekozen voor het ‘See now, buy now’-concept?

“Ik wilde graag zien of ik de band met de consument intenser kon maken door zo’n direct contact. Ook wilde ik de tijdspanning tussen het tonen van een collectie op de catwalk en het verkopen van de collectie in de winkel korter maken. Gelukkig leven we in een tijdperk waarin dit mogelijk is. Tijdens mijn show op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam hebben we het concept via social media-kanalen – waaronder de livestream van Fashionweek.nl – meteen naar buiten kunnen brengen, dat heeft ontzettend geholpen.”

Kun je iets meer zeggen over je collectie #TheNewCluster?

“Ja, deze naam vloeit voort uit de recente samenwerking met Vlisco. Het bedrijf werkt met prints die ontwikkeld en ontworpen zijn door Vlisco, die voornamelijk verkocht werden in West-Afrika. Ik heb die prints op nieuwe wijze geclusterd met de hedendaagse streetsyle. Mijn inspiratie hiervoor vond ik in de dynamiek van moderne metropool; Lagos in Nigeria, toen ik hier voor Vlisco op werkreis was."

Prints geïnspireerd door Vlisco © Team Peter Stigter
1/4
Prints geïnspireerd door Vlisco © Team Peter Stigter

Je toont meerdere collecties per jaar, zowel in Amsterdam als Parijs en Londen. Hoe vind je de tijd om een collectie in productie te nemen?

“Je zit natuurlijk vast aan een hele strakke planning, elke dag moet je opnieuw kijken waar je staat. Waar wil je naartoe en wat moet er allemaal gebeuren zodat je dat kunt realiseren? Het is een actief beroep, maar het houdt je scherp en je blijft je ontwikkelen met elke nieuwe ervaring die je op doet. Die dynamiek geeft mij ook veel energie, en ik heb het geluk dat ik avontuurlijk ingesteld ben. Ik houd van reizen, nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe dingen uitproberen.”

Wat komt er allemaal bij kijken? Kun je ons een beetje meenemen in het proces?

“Eigenlijk werk je bij het ‘see now buy now’-concept andersom. Voorafgaand aan de show moet je eigenlijk al zorgen dat je het lookbook geschoten hebt, dat het promotiemateriaal klaarligt en dat je verschillende maten van de collectie vervaardigt hebt voor de verkoop. Mijn show tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam was eigenlijk een van de laatste fases van de lancering van #TheNewCluster.”

Een ontwerp van Liselore Frowijn uit de herfst/winter 2017 collectie © Team Peter Stigter
2/4
Een ontwerp van Liselore Frowijn uit de herfst/winter 2017 collectie © Team Peter Stigter

En hoe heb je deze manier van produceren tot nu toe ervaren?

“Als heel leerzaam. Door directe communicatie met de consument krijg ik een realistisch beeld van wat zij willen. En deze aanpak creëert ruimte voor een actief contact met het publiek, hetgeen dat ik eigenlijk altijd altijd graag wilde.” 

Ik zag dat er al een aantal items direct uitverkocht waren, heb je al veel items verkocht?

“Ja! De verkoop gaat goed en dat houden we ook nog even aan. De collectie is uitsluitend te koop in de webshop. Het inpakken van de bestellingen wordt in de studio gedaan, waar we momenteel druk mee zijn. Tot zo ver heeft het experiment heel positief uitgepakt.”

Detailbeeld van de herfst/winter 2017 collectie © Team Peter Stigter
3/4
Detailbeeld van de herfst/winter 2017 collectie © Team Peter Stigter

Denk je dat deze manier van kleding aanbieden de toekomst heeft?

“Ik denk het wel. Het verband tussen online/offline heeft zeker toekomst, ik denk dat het in zekere zin zelfs onvermijdelijk is. We willen online dingen bestellen, die we offline gezien hebben. Hetzij in winkels, op straat of op de catwalk.”

Zou je het nog een keer zo aanpakken?

“Ja, zowel het publiek als de pers was heel enthousiast, dat geeft mij ook nieuwe energie. Ik houd van nieuwe dingen proberen en er liggen al wat leuke ideeën klaar voor komend jaar.”

Kun je ons al stiekem een voorproefje geven?

“Momenteel zijn we bezig met de collectie van volgende week, die we op 1 maart zullen tonen tijdens de Paris Fashion Week. Ik kan niet veel verklappen, maar het is een eerbetoon aan een bekende Nederlandse kunstenaar.”

Backstage: Liselore Frowijn (midden) en haar modellen, gehuld in haar herfst/winter collectie © Team Peter Stigter
4/4
Backstage: Liselore Frowijn (midden) en haar modellen, gehuld in haar herfst/winter collectie © Team Peter Stigter

Designer pagina

Liselore Frowijn

Meer over designer
ADVERTISEMENT