ADVERTISEMENT

Badmodemerk Tweka viert 101-jarig bestaan met rebranding

De geschiedenis van het merk vertaald naar moderne klassiekers

Tweka is momenteel bij het grote modepubliek wellicht niet meer de household name die het ooit was, maar als het goed is komt daar komende tijd verandering in. Het 101-jaar lang bestaande merk werkt achter de schermen aan een grote rebranding: moderne beelden en collecties moeten ook het jonge publiek weer aan gaan spreken. Ook sponsorde zusterbedrijf Ten Cate de Lichting-publieksprijs tijdens de juli-editie van Amsterdam FashionWeek. 

Ooit, ja ooit was Tweka een super-modieus merk. In 1916 startte Jacques de Heer de Geldropsche Tricotfabriek in het Brabantse dorpje Geldrop, middenin de toen bloeiende textielindustrie. De fabriek maakte badmode, maar ook ondergoed en sportkleding; in 1926 kreeg het de naam Tweka. Reden: k’s bekken zo lekker, en staan voor Kwaliteit en Kleur, dus Twee K’s = Tweka. Het merk was een landelijk en vervolgens internationaal begrip. In de jaren 50, na de dood van De Heer, specialiseerde Tweka zich in badkleding. Wollen tricot werd vervangen door innovatieve materialen als Lastex en Helanca, grote badpakken werden sexy bikini’s. In 1972 werd de productie verplaatst van Geldrop naar Tunesië, de Nederlandse textielindustrie bloedde dood. Na een faillissement werd Tweka in 1997 onderdeel van ondergoedfabrikant Ten Cate. Hoe het nu gaat met het legendarische Tweka en wat de toekomst (hopelijk) brengt? Design & Marketing Manager Judith Teensma geeft tekst en uitleg.

Hi Judith, wat is jouw functie precies?

‘Ik stuur sinds afgelopen december de ontwerp- en marketingafdeling aan. We zitten middenin de rebranding, het is echt waanzinnig om hieraan mee te werken! In onze archiefkasten liggen zulke bijzondere dingen. We hebben bijvoorbeeld nog filmrollen van commercials uit 1941. We gaan met Tweka vanaf nu een nieuw verhaal vertellen, op een manier die past bij de historie van het bedrijf: we bouwen verder op onze legacy.’

Wat houdt de rebranding in?

‘We gaan ons focussen op waar het merk altijd voor stond, maar wat we een beetje kwijt zijn geraakt. Tweka was altijd een fashion forward, innovatief label: die aandacht voor fashion and function komt terug. In de collecties komen bijvoorbeeld moderne klassiekers geïnspireerd op onze archieven, maar ook op trends als preppy en sport. De focus op Dutch Design wordt ook belangrijk: oprichter Jacques de Heer was een man die zich bewoog in kunstzinnige kringen, dat zie je terug in bijvoorbeeld de nieuwe campagne en collectie.’

De nieuwe look van Tweka.
1/4
De nieuwe look van Tweka.
De campagne en collectie zijn geïnspireerd door kunst- en ontwerpbeweging De Stijl.
2/4
De campagne en collectie zijn geïnspireerd door kunst- en ontwerpbeweging De Stijl.

Op welke manier?

‘De campagne en collectie zijn geïnspireerd door kunst- en ontwerpbeweging De Stijl, bekend van de primaire kleuren en grafische prints. Die belijning zie je ook in de naden van onze nieuwe badkleding. De campagnefoto’s – gemaakt door Sabrina Bongiovanni - zijn daarnaast eerder arty dan sexy, zoals badmodefotografie meestal is.’ 

Over sexy gesproken: wat is volgens jou de betekenis van badmode in de modegeschiedenis, ook met betrekking tot de rol van vrouwen?

‘De opkomst van de bikini is heel belangrijk geweest voor vrouwen! Tweka was daar onderdeel van, samen met Speedo in Australië en Jantzen in Amerika. Tweka is het oudste Europese badmodemerk. De Heer koos bewust voor badmode, wat toen nog heel niche was, en voor bijzondere kleuren en prints. Hij ging naar de Côte d'Azur om inspiratie op te doen. Toentertijd ging men met koets en wagen door zee. De badmode was groot en van wol, later werd de badkleding steeds kleiner en van andere materialen.’ 

3/4

Hoe verklaar je de huidige comeback van het badpak onder jonge vrouwen?

‘Misschien is het een tegenreactie op ouders die juist in bikini gaan? Daarnaast zijn badpakken ook een soort vervanging van een body, meiden dragen het op festivals met een kort spijkerbroekje erover. Een badpak is meer dan een lapje stof, het is een keyitem in je garderobe.’

Wie is jullie doelgroep?

‘We willen het liefste drie generaties aanspreken: we willen onze oudere klanten niet verliezen maar hopen ook jongere doelgroepen aan te boren. Dat willen we doen met tijdloze klassiekers. Dat nu de jaren 50-stijl in is in badmode, helpt ook. Strapless badpakken en hoge broekjes zijn weer trendy.’ 

De productie vond ooit plaats in Geldrop, daarna in Tunesië: waar produceren jullie nu?

‘Vooral in China: daar staan de beste machines en het materiaal dat we gebruiken voor onze collecties. We zouden zeker productiefaciliteiten willen terugbrengen naar Nederland, maar dat is lastig. Er komt veel techniek kijken bij het produceren van badmode. We maken performance badpakken voor de fashionable baantjestrekker, in hoogwaardige kwaliteiten. Die kennis en skills zijn er nu helaas niet meer echt in Nederland. We zijn wel erg bezig met duurzaamheid: we maken geen wegwerpbadpakken, maar items die jaren meegaan. Ook onderzoeken we recyclebare materialen. Maar we zijn nog niet zo ver om dat op de markt te brengen, hopelijk lukt dat op korte termijn.’ 

Een campagne uit het verleden.
4/4
Een campagne uit het verleden.
ADVERTISEMENT