ADVERTISEMENT

Kimberley Jenneskens zet alles op alles voor haar allereerste modeshow

21-jarige is klaar voor de volgende stap en showt tijdens MBWFA

De Nederlandse Kimberley Jenneskens woont en studeert in New York, maar haar eerste echte catwalkshow vindt toch echt plaats in Amsterdam. Tijdens de komende editie van Mercedes-Benz FashionWeek toont ze haar nieuwste collectie; ook opent ze binnenkort haar eerste Jenneskens house. Tussen het harde werken door zet de jonge ontwerper ook nog een kinderfonds op.

Het was september 2016 toen we Kimberley Jenneskens voor het eerst spraken. De toen 20-jarig bereidde zich voor op een pop up-expo in New York, de stad waar ze nu drie jaar woont. Als modestudente aan de gerenommeerde Parsons School of Design – ze is inmiddels derdejaars – weet Jenneskens dondersgoed hoe hard de modewereld is, toch zei ze: “Het klinkt cheesy, ik weet het, maar ik geloof er echt in dat je alles kan bereiken als je hard werkt.” Iets later, in januari 2017 – toen bleek dat haar artikel op Fashionweek.nl het beste gelezen item van 2016 was – stelde ze: “Vergis je niet: ik lijk een lief meisje uit Limburg en dat ben ik ook wel, maar ik ben ook een harde zakenvrouw. Om in de modewereld mee te doen, you gotta play the game.” Hard werken en ‘de game playen’ doet Jenneskens dus nog steeds en inmiddels werkt ze toe aan haar allereerste catwalkshow ooit, die plaatsvindt tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. In haar nieuwe Amsterdamse atelier stelden we haar enkele vragen.

Spannend, je eerste catwalkshow!

“Ja! Ik heb nu vijf pop-ups georganiseerd in New York: het is tijd de volgende stap te zetten met mijn bedrijf, daarom de keus überhaupt te showen. Het verhaal van ‘het meisje uit Limburg dat in New York woont’ is nu wel verteld, mijn merk groeit en ik wil dat tonen. Ook wil ik consumenten enthousiasmeren. Naar aanleiding van onder andere de publicaties op Fashionweek.nl werd ik gevraagd door Amsterdam FashionWeek om te showen, dat wilde ik natuurlijk heel graag! De organisatie geeft me de kans heel veel zelf te bepalen, ik mag echt een experience creëren met een installatie en lichtshow.”

De nieuwe collectie, episode 04, in ontwikkeling. © Milan Gino
1/6
De nieuwe collectie, episode 04, in ontwikkeling. © Milan Gino
Oranje jasje uit de nieuwe collectie. © Milan Gino
2/6
Oranje jasje uit de nieuwe collectie. © Milan Gino

Je woont al jaren in New York. Waarom is nu toch je eerste catwalkshow tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam?

“Amsterdam is de basis van mijn bedrijf, ook omdat mijn hele team Nederlands is en omdat ik als bv hier gevestigd ben – ik ben nou eenmaal Nederlandse. Amsterdam is daarnaast een centrale uitvalsbasis, zo dicht bij Londen, Parijs en Berlijn. Omdat ik graag een allround designer wil worden, is het fijn af en toe uit die New Yorkse bubbel te breken, hoe tof het daar ook is.”

Kimberley Jenneskens in haar nieuwe atelier in Amsterdam. © Milan Gino
3/6
Kimberley Jenneskens in haar nieuwe atelier in Amsterdam. © Milan Gino

Hoe zou je je merk omschrijven?

“Ik ontwerp underground streetwear voor mensen zoals ik: jonge, ambitieuze creatieven. De basis van de ontwerpen is altijd een goede fit. Mijn mode is een antireactie op fast fashion: alles wordt in Nederland gemaakt, veelal met Nederlandse stoffen. Dat doe ik vanuit een sociale en duurzame inborst: ik wil niet in lagelonenlanden produceren. Daarnaast wil ik Nederlandse studenten en coupeurs de kans geven zich te ontwikkelen en wil ik met mijn merk een community creëren.”

Kleurenpalet van de nieuwe collectie, geïnspireerd op water. © Milan Gino
4/6
Kleurenpalet van de nieuwe collectie, geïnspireerd op water. © Milan Gino

Wat bedoel je daarmee?

“Mijn uiteindelijke droom is in allerlei steden, zoals in New York, Amsterdam en Londen, community houses te openen: een soort conceptstores maar dan ook met een bar erin en werkplekken voor creatieven. Een week voor de show opent in Amsterdam het eerste ‘Jenneskens House’. Daarnaast worden mijn collecties steeds meer uniseks, ook omdat dat bijdraagt aan het ‘community-gevoel’.”

Kan je al iets over de nieuwe collectie vertellen?

“Elke zes maanden bedenk ik een nieuw thema dat het startpunt is van alles dat ik dat halfjaar maak. Mijn seizoenen noem ik ‘episodes’; we zijn nu bezig met episode 04. Het thema is ‘water retention’, wat zoiets betekent als het vasthouden van watermoleculen. Het idee is dat alle silhouetten zijn opgebouwd uit losse onderdelen, samen vormen die een eenheid. Het idee van water zie je ook terug in het kleurenpalet en in de waterafstotende en reflecterende stoffen. Alle stukken in de collectie kan je mixen & matchen.”

Een wijde broek uit de nieuwe collectie van Jenneskens. © Milan Gino
5/6
Een wijde broek uit de nieuwe collectie van Jenneskens. © Milan Gino

Ben je met nog meer spannende plannen bezig?

“Ik ga meer collaborations doen, te beginnen met Lowlands. Ik maak voor hen een nieuwe lijn merchandise, omdat ze deze editie 25 jaar bestaan. Heel cool! Waar ik ook mee bezig ben, is het opzetten van een kinderfonds genaamd Berley Bandage. Ik houd heel erg van kinderen en wil graag een verschil maken in de wereld. Daarnaast werk ik graag circulair. Met ons fonds – ik en mijn team - zijn we bijvoorbeeld onlangs naar het Sophie Kinderziekenhuis gegaan. Daar hebben we samen met chronisch zieke kinderen van restmateriaal van eerdere collecties, kleding gemaakt. Uiteindelijk showden ze die zelf in een catwalkshow. Het is heel fijn die kinderen zo blij te maken. Daarnaast is het voor onszelf verfrissend even uit de modewereld te stappen en is dit precies wat ik bedoel met het werken aan een community-gevoel. De cirkel rond maken, dat is belangrijk.”

De campagne van Jenneskens vorige collectie. © Milan Gino
6/6
De campagne van Jenneskens vorige collectie. © Milan Gino

Designer pagina

Kimberley Jenneskens

Meer over designer
ADVERTISEMENT