ADVERTISEMENT

Saskia ter Welle debuteert met haar collectie op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Haar bijzondere borduurtechnieken krijgen een glansrol in de collectie

Saskia ter Welle (1967) debuteert op de catwalk tijdens de aankomende editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam met een heel bijzondere collectie. Haar expertise is er een die maar weinig mensen in Nederland op dit niveau beheersen. Ze leerde het haute couture-borduren bij Ecole Lesage, onderdeel van Chanel’s Métiers de Arts. Ze geeft in haar atelier in het pittoreske Doesburg cursussen en werkte dit jaar aan haar eerste volledige collectie met een klein, maar enthousiast team.

Wat kunnen we van je verwachten van je collectie op Mercedes-Benz FashionWeek Asterdam?

“De collectie is redelijk sober, maar bevat veel bijzondere geborduurde stoffen. Niets is over de top waardoor de items redelijk draagbaar zijn. Voor speciale gelegenheden zijn de items multi-inzetbaar en je kunt ze makkelijk downdressen.”

Hoe ben je op het idee gekomen om een hele collectie te maken?

“Het was een droom die ik al tien jaar koester. Toen was ik nog niet met borduren bezig, maar maakte ik natuurlijk wel kleding. Ik maakte kleding op maat, maar dat vond ik niet zo bevredigend. Want je houdt altijd rekening met die ander, en je eigen idee is ondergeschikt. Dat wilde ik niet meer. Ik wilde mijn tijd niet meer verdoen aan creaties maken waar ik niet honderd procent achter stond. Toen ben ik cursussen gaan geven. Maar ik wilde het allerliefst een collectie op de catwalk tonen. Ik wilde echt een heel eigen beeld zelf neerzetten. Het leek toen niet realistisch, met een gezin met vier kinderen. Nu ze wat ouder zijn, wist ik dat dit het juiste moment was. Ik heb zelf Amsterdam FashionWeek benaderd. Maar ik was op deze manier nog niet eerder naar buiten getreden. Ik heb het idee dat nu het het goede moment is. Het is tot nu toe een superleuke ervaring en ik geniet ervan.”

Je atelier zit in een prachtig pand in Doesburg, hoe ben je hier terechtgekomen?

“Ik zat eerst in Arnhem, een heel fijne en creatieve stad, maar nu zit mijn atelier in de binnenstad van Doesburg, om de hoek bij mijn woonhuis. Doesburg is een bijzonder culturele stad, het zit vol ateliers en musea. Het ligt misschien wat uit de richting, maar ook daar voorzie ik in. Al mijn gasten, zoals mijn stagiaires en cursisten die vaak van ver komen en soms zelfs uit Italië en België, kunnen boven het atelier verblijven.”

Het atelier in Doesburg. © Milan Gino
1/11
Het atelier in Doesburg. © Milan Gino
“In Nederland kennen wij borduren als met naald en draad versiering aanbrengen op stof. Het is vrij beperkt." © Milan Gino
2/11
“In Nederland kennen wij borduren als met naald en draad versiering aanbrengen op stof. Het is vrij beperkt." © Milan Gino

Wat voor soort cursussen geef je?

“Het zijn erg specifieke cursussen, onder andere gericht op couture borduurtechnieken, en moulage. De dingen die ik doe, zijn zo specifiek dat mensen er van ver voor komen. In principe zijn mijn cursussen toegankelijk voor iedereen, zowel amateurs als professionals, maar negentig procent is toch professional. Het niveau is hoog. Ik benader de onderwerpen vanuit de inspiratie. Je kunt een techniek perfect beheersen, maar dat wil niet zeggen dat je iets moois kan maken. Voor heel veel mensen die technisch geschoold zijn is dat een shock. Voor makers is het omschakeling. Maar ook voor mensen die al heel lang zelf doceren. Ze gaan echt opnieuw het leerproces in. Door de verscheidenheid van achtergronden leer je veel van elkaar.”

Hoe kijk jij tegen de toenemende interesse in ambacht aan?

“Er is een enorme belangstelling om meer de couture kant op te gaan, ook op scholen. Ik probeer met mijn cursussen de basis te leggen. Een mooi voorbeeld is Ecole Lesage in Parijs, waar ik zelf ook een cursus heb gevolgd. Het opleidingsatelier is onderdeel van Chanel, zoiets was er nog niet in Nederland.”

"Ik heb mijn ervaring meegenomen naar Nederland en de inspiratie erbij gevoegd." © Milan Gino
3/11
"Ik heb mijn ervaring meegenomen naar Nederland en de inspiratie erbij gevoegd." © Milan Gino

Kun je wat meer vertellen over die opleiding?

“In Nederland kennen wij borduren als met naald en draad versiering aanbrengen op stof. Het is vrij beperkt. In Parijs wordt kleding veel meer versierd, de typische Franse glamour. Daar wordt gewerkt met glimmende materialen zoals parels, pailletten, glitters en Swarovski-stenen. Het zijn heel andere materialen en daar hebben ze speciale technieken voor ontwikkeld. Ze werken op een gespannen stof in een borduurframe. Die werkwijze is heel specifiek en bij Lesage kun je dat leren, zowel voor haute couture-kleding als voor toepassingen in het interieur. Je leert veel meer dan alleen het borduren met garen.” 

Toch doe je niet precies hetzelfde met jouw cursussen

“In Parijs ligt de nadruk op techniek en is je cursus van a tot z uitgestippeld. Je maakt een standaardwerkje met een voorgedrukt patroon en kant en klare materialen. Alles staat beschreven en daar kan ook geen centimeter van afgeweken worden. Ik heb mijn ervaring meegenomen naar Nederland en de inspiratie erbij gevoegd. De materialen voor dit soort borduurwerk zijn lastig te verkrijgen; je moet het echt bij elkaar zoeken. Daarin faciliteer ik mijn cursisten ook.”

"Je kunt een techniek perfect beheersen, maar dat wil niet zeggen dat je iets moois kan maken." © Milan Gino
4/11
"Je kunt een techniek perfect beheersen, maar dat wil niet zeggen dat je iets moois kan maken." © Milan Gino

Zijn die technieken nog wel van deze tijd?

“Ik merk dat er veel interesse is van over de hele wereld. Als je in een weggestopt atelier zit, weet niemand dat je bestaat. Ik ben over mijn ervaringen gaan bloggen en op LinkedIn ben ik een groep gestart voor professionals die geïnteresseerd zijn in deze manier van borduren. Mensen van over de hele wereld zijn lid. Het is een heel inspirerende plek voor iedereen die meer wil weten over haute couture borduren.” 

© Milan Gino
5/11
© Milan Gino
© Milan Gino
6/11
© Milan Gino

Hoe komt een creatie precies tot stand?

“Ik denk vanuit het materiaal, veel meer dan vanuit een idee. Ik verzamel eindeloos veel ter inspiratie. Van hieruit ontstaat een silhouet en ga ik aan de slag met de stof. Ik begin met het draperen van de stof op een pop; ik ben eigenlijk helemaal afgestapt van patroontekenen, ik doe alles via moulage. Het leuke aan mouleren is dat je een bepaald uitgangspunt hebt, maar door de valling van stof op andere ideeën komt. Zo’n gemouleerd idee wordt dan weer uitgewerkt tot een goed patroon waarmee een proefmodel wordt gemaakt. Dan weet ik hoe ik het borduurwerk daarin ga verwerken.”

“Ik denk vanuit het materiaal, veel meer dan vanuit een idee. Ik verzamel eindeloos veel ter inspiratie." © Milan Gino
7/11
“Ik denk vanuit het materiaal, veel meer dan vanuit een idee. Ik verzamel eindeloos veel ter inspiratie." © Milan Gino
"In Parijs wordt kleding veel meer versierd, de typische Franse glamour." © Milan Gino
8/11
"In Parijs wordt kleding veel meer versierd, de typische Franse glamour." © Milan Gino
"Het zijn heel andere materialen en daar zijn speciale technieken voor ontwikkeld. We werken op een gespannen stof in een borduurframe." © Milan Gino
9/11
"Het zijn heel andere materialen en daar zijn speciale technieken voor ontwikkeld. We werken op een gespannen stof in een borduurframe." © Milan Gino

Borduren maakt het proces van ontwerpen dus ook heel anders?

“Ja, borduren neemt veel tijd in beslag. Het is echt een op maat gemaakte stof. Dus het naaiwerk moet dan wachten. Dat is voor ontwerpers een enorme sprong. Hier moet je ver vooruitplannen; ik denk dat het proces wel een paar maanden duurt. Ik heb veel geleerd van dit arbeidsintensieve proces, je moet je echt aan de planning houden.”

“De collectie is redelijk sober, maar bevat veel bijzondere geborduurde stoffen." © Milan Gino
10/11
“De collectie is redelijk sober, maar bevat veel bijzondere geborduurde stoffen." © Milan Gino
"Al mijn gasten, zoals mijn stagiaires en cursisten die soms zelfs uit Italië en België, kunnen boven het atelier verblijven.” © Milan Gino
11/11
"Al mijn gasten, zoals mijn stagiaires en cursisten die soms zelfs uit Italië en België, kunnen boven het atelier verblijven.” © Milan Gino

Als tonen op de catwalk je droom is, wat wil je hierna dan nog bereiken?

“Ik wil natuurlijk dat de kleding ook gedragen gaat worden door de mensen voor wie het bedoeld is. Het is niet allemaal alledaagse kleding gezien het arbeidsintensieve karakter met handgemaakt borduurwerk. Ik denk dat het geschikt is voor mensen die een representatieve functie vervullen. Het is bijzondere kleding waarmee je een statement kunt maken en je persoonlijkheid ondersteunen. Daar kan ik denk ik wel gevoelige snaar raken. Ik vind het fijn om naar de persoon te kijken als ik creëer.” 

Benieuwd naar de show van Saskia ter Welle? Koop dan nu je kaarten

Bekijk hier de creatie van de Chanel Métiers d'Arts show en de show zelf


Designer pagina

Saskia ter Welle

Meer over designer
ADVERTISEMENT