ADVERTISEMENT

Future Generation: dit zijn dé technieken van de toekomstige mode-industrie

Van vlekafstotende overhemden tot kleding die gekleurd is met bacteriën

Tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam krijgen bezoekers ook de mogelijkheid om kennis te maken met (één van de) leden van Future Generation. De naam verraad het eigenlijk al, want innovatie, duurzaamheid en ambacht staan centraal tijdens dit project, dat voor iedere bezoeker van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam vrij toegankelijk is. De deelnemers van Future Generation werken inidvidueel aan projecten voor de toekomst. Van vlekafstotende overhemden tot kleding die gekleurd is met bacteriën.

We vroegen iedere designer van Future Generation presents Eutopia om in eigen woorden te omschrijven wat hun deelname aan Future Generation voor hun betekent en wat we mogen verwachten tijdens hun presentatie. 

Marlou Breuls

“Bij Future Generation kan ik mijn creatieve ei kwijt. Tijdens mijn presentatie bij The Painting vorig jaar merkte ik dat mijn liefde voor creëren verder gaat dan kleding alleen. Ik omschrijf mezelf liever als kunstenaar die het vrouwelijk lichaam ziet als object, en door middel van experimenteren & gevoel dit naar iets tastbaars kan kneden.

Tijdens mijn performance staat mijn waardering voor ambacht centraal en tevens de vraag: Hoe belangrijk is een ziel binnen mode? In mijn ogen komt kleding pas tot leven wanneer deze in contact komt met een persoonlijkheid.” 

Jimmy on the run

“Ik maak foto’s van dingen die ik interessant vind. Vaak een reflectie van een persoonlijkheid. Dat kan kleding, een gezicht of een voorwerp zijn. Als ik bijvoorbeeld iemand zie op straat zie die een ballerina rokje draagt ga ik er achteraan. Daarom heet mijn project Jimmy on the Run. Future Generation geeft mij de kans om mijn passie te delen met een breder publiek.

Tijdens mijn presentatie zal ik een korte film en fotoshoot tonen die mode gerelateerd zijn, en waarbij het thema ‘Eutopia’ centraal staat. Voor mij is Eutopia een individuele visie over hoe de wereld eruit zou moeten zien, ieder mens heeft een eigen Eutopia. Ik nodig mensen dan ook van harte uit om te komen kijken: als ze het zien, zullen ze het begrijpen.”

Karlijne Opmeer

“Future Generation is een mooi podium voor toekomstige samenwerkingen. Het is gewoon een feit dat de ontwerpers en professionals van de toekomst moeten denken in het kader van duurzaamheid. In een zoektocht naar alternatieven, kwam ik bij bacterieen uit, ik wilde onderzoeken of we pigmenten voor de textielindustrie kunnen groeien in plaats van ze te produceren. Door onschadelijke bacteriën dus. Bij dit proces heb je namelijk veel minder water en energie nodig.

Een tijd geleden kwam ik in contact met de meiden van M.E.N. Zij werden heel enthousiast en zagen ook meteen kansen voor hun toekomstige ontwerpen. We hebben onze handen ineengeslagen en ik heb een van hun ontwerpen geverfd met mijn pigmenten. Bezoekers van de show van M.E.N opgelet: kun jij het ontwerp dat gekleurd is met natuurlijke pigmenten onderscheiden van de anderen? Het ontwerp zal voor en na de show getoond worden bij Karlijne x M.E.N. op Future Generation."

Lotte Vink over LabFresh

“Bij Future Generation krijgen vooruitstrevende projecten een podium. Zo ook LabFresh. LabFresh is onze manier om te vechten tegen de fast fashion cultuur. Door middel van onze technologieën Zijn we in staat om kleding geur- en vlekafstotend te maken. Op deze manier hoeft kleding aanzienlijk minder gewassen te worden, en zal het dus langer meegaan.

Tijdens onze presentatie kunnen we laten zien dat onze kleding niet onder doet aan een ander wit overhemd met een natuurlijke look and feel. Iedereen die dat met eigen ogen wil zien en voelen, en altijd al eens een glas rode wijn over een smetteloos wit overhemd heeft willen gooien, raad ik zeker aan om langs te komen!”

Leon Blok over LEBL

“Ik ben echt vereerd dat ik de mogelijkheid krijg om via zo’n toonaangevend platform mijn visie op modegebied te mogen delen Tijdens Future Generation ga ik een mini atelier neerzetten, waar ik ter plekke een jeans ga maken. Van het ontwerpen tot het uitwerken, ik doe alles zelf. Geheel volgens mijn eigen visie en dat van mijn klanten.

Met mijn merk LEBL maak ik namelijk jeans op maat. Duurzaamheid, persoonlijkheid en kwaliteit gaan hand in hand met coolness in mijn ontwerpen en kan niet wachten om de interactie met het publiek aan te gaan tijdens dit proces. Daarnaast hoop ik anderen in deze industrie ook te kunnen inspireren tijdens mijn performance op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.”

Ruud Anthoni

“Ik ben vereerd dat ik beschouwd word als “Future Generation’ van Fashion, en een platform van dit kaliber krijg om mijn werk te tonen en booschap te vertellen. ‘Gedaan met slaapkamertalent!’ Het heeft bevestigd dat wat ik doe in mijn atelier niet thuis hoort in een schap maar dat het gezien en beleefd moet worden.

Het publiek op Future Generation gaat ontdekken waar en hoe ik ben opgegroeid. Ik nodig ze uit om de dialoog tussen maker, drager en toeschouwer aan te gaan op. Overigens is mijn werk ook te zien bij de show van Ajbilou | Rosdorff op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.”

Pleun van Dijk

“De nieuwe designvraag waar toekomstige ontwerpers zich mee bezig zullen houden, zal verder gaan dan ooit tevoren. De focus zal liggen op de vervagende grens tussen body en fashion en de samensmelting tot een nieuw geheel. Fashion gaat verder dan slechts hetgeen waar we ons in hullen, mijn werk sluit daar thematiek goed bij aan en belicht het onderwerp vanaf een ander standpunt.

Reborn is mijn afstudeerproject en hiermee wil ik een podium bieden een aantal ethische vraagstukken. De vraag die hierbij centraal staat is ‘De mens is steeds beter te deconstrueren, maar kunnen we onszelf ook reconstrueren?’ Met deze vraag wil ik mensen stof tot nadenken geven en een dialoog aangaan met de toeschouwers. Via deze weg nodig ik iedereen uit te komen kijken de creatie van een nieuw wezen.”

Jacob, Zil en Sophie over Ensemble de Solution

“Wij werken aan nieuwe manieren om het modesysteem te benaderen, en dat betekent experiment. De speeltuin van Future Generation stelt ons in de gelegenheid om dingen uit te proberen en het publiek kennis te laten maken met onze ideeën. 

In een video leggen we uit hoe wij technologie inzetten om nieuwe waarden te creëren. Maar we hebben ook een prototype ontwikkeld voor de Hololens, dat is een Augmented Reality bril. Het publiek ziet hiermee een virtuele laag over de werkelijkheid heen geplakt, en kan andere bezoekers aankleden met onze virtuele accessoires.”

1/1

Sunanda Chandry Koning

“Haar felgekleurde collectie is een onderzoek naar overgangen in het leven. Zoals ze zelf zegt: ‘in de dood, in de herinnering van anderen, zijn we meestal leuker, beter en mooier dan we in werkelijkheid waren’. De collectie viert zowel het leven als de dood en verbeeldt de vergankelijkheid en fragiliteit. Ze geeft materialen een nieuw leven, waarde en betekenis. Deze materialen variëren van PET-flessen tot royale kaftans. Op deze manier geeft zij waarde aan materialen die in hun aard vergankelijk zijn. Het doel van deze collectie is om terug te gaan naar het ambacht en investeert tijd in zowel het onderzoeken als de details van de kleding.”

Lotte van Dijk

“Future Generation vind ik keer op keer ene heel inspirerend project. Ik wil het publiek tijdens deze experience dan ook graag meenemen in mijn werkproces, voor mijn collectie die ik komende editie toon heb ik veel schilderingen gemaakt. Met deze doeken heb ik vormexperimenten gedaan en zo zijn silhouetten tot stand gekomen. Tijdens Future Generation gun ik het publiek een kijkje in mijn atelier."

Imke Panhuijzen

"Zolang de kloof blijft ontstaan tussen mode en de natuur zullen we niet gaan kiezen voor duurzaamheid. Ik denk dat we ons daarvoor opnieuw in verbinding zullen moeten stellen met de natuur. Haar beleven en voelen tot op de huid. 

Voor mijn werk voor Future Generation, bestaande uit een 3D foto installatie , ben ik opzoek gegaan naar de verbondenheid. Ik heb gewerkt met een prachtige jurk van David Laport. In dit design herkende ik de natuurlijke vormen en kleuren. De vergankelijkheid, elegantie en zachtheid maken voor mij de verbinding voelbaar."

In de maand juli is het werk van Imke Panhuizen, Karlijne Opmeer, Sunanda Chandry Koning en Lotte van Dijk tevens terug te zien in de expositie van Uit De Mode in het Centraal Museum.

ADVERTISEMENT